Är detta framtiden?

Så det är dags igen? Det känns som att man testar att lansera luftvadderad kläder ungefär vart femte år. Eftersom alla verkar ha glömt bort det fem år senare kan man gissa att det kanske brukar gå "sådär".
 
Såg en youtubevideo där plagget demostrerades. När man börjar frysa så ska man fylla med gas och när man börjar bli varm så skruvar man på en ventil för att släppa ut lite av den isolerande gasen så det blir svalare. Undrar om det inte också funkar att öppna plagget eller tom ta av det.

Om gasen hade varit metan i alla fall så man hade sluppit släpa med sig dyra ampuller. Fail.
 
ja, precis, metanfyllda kläder kostar ju bara en burk ärtsoppa.! =)

jo, argon står det i wepshoppen... verkar kosta typ 200kr för tre patroner, som räcker till typ 5 fyllningar per patron i stl medium...
 
FMs gasskyddsdräkt med kolpulver i, i sanning inte den lättaste, men varm och i sin arbetsmiljö inte öppningsbar. Var synnerligen okomfortabel i varmt klimat med ständiga falska gaslarm. Den normalt kylande andningen bidrog med mask och filtermotstånd till värmen och obehaget......
Men hjulet snurrar sina varv och minnet av tidigare erfarenheter är kort samt hos de yngre helt obefintligt.
 
Utan att vara inläst på ämnet så har jag lite svårt att tro att argon eller annan liknande gas skulle vara så mycket mindre värmeledande än luft att det motiverar tekniken och den extra vikten. Dvs jag misstänker att mycket av värmeförlusterna tar annan väg än genom gasen. Ungefär som huvuddelen av fukttransporten från en Mextex-jacka inte går genom väven utan ventileras i hals, underkant, ärmslut och ev ventilationsöppningar.

Jörgen
 
Det vore väl lätt att mäta hur stor skillnaden blir i isolering om man blåser med munnen istället för med argonpatroner. Det kanske finns ett skäl till att de inte redovisar hur mycket bättre argonet är...
Men fördelen här är ju att du har kombinerat värmeplagget med regnjackan!
 
Det vore väl lätt att mäta hur stor skillnaden blir i isolering om man blåser med munnen istället för med argonpatroner.

Argon används i energisparande fönster för att det leder värmen sämre än luft. Värmeledningsförmåga (watt per meter och kelvin):

Luft 0,026
Argon 0,016

Å andra sidan ska ull ha 0,05. Så det är tydligt att konvektion är en viktigare faktor än själva materialets ledningsförmåga. Materialstrukturens förmåga att hålla luften stilla är alltså viktigare än materialet i sig.

(Och i ett fönster blir konvektionen antagligen liten eftersom temperaturgradienten är vågrät, inte lodrät, och gasen alltså inte rör sig längs med gradienten? Nu börjar det bli sann Utsidan-nivå på den här tråden :) )
 
Utan att vara inläst på ämnet så har jag lite svårt att tro att argon eller annan liknande gas skulle vara så mycket mindre värmeledande än luft att det motiverar tekniken och den extra vikten. Dvs jag misstänker att mycket av värmeförlusterna tar annan väg än genom gasen. Ungefär som huvuddelen av fukttransporten från en Mextex-jacka inte går genom väven utan ventileras i hals, underkant, ärmslut och ev ventilationsöppningar.

Jörgen

Argon används som isolering i moderna fönster (som således inte går att öppna för att tvätta mellan glasen), så nog isolerar det bättre, men har det verkligen någon betydelse?
Lite argument i siffror kanske är på sin plats.

Argon:
Värmekapacitet 520 J/(kg·K)
Värmeledningsförmåga 0,01772 W/(m·K)

Kväve (78% av luften)
Värmekapacitet 1 040 J/(kg·K)
Värmeledningsförmåga 0,02598 W/(m·K)

Syre (21% av luften)
Värmekapacitet 920 J/(kg·K)
Värmeledningsförmåga 0,02674 W/(m·K)

Sen så kommer ju luft alltid att innehålla fukt som ju fryser och smälter vid 0 grader och avdunstar vid tämligen normala temperaturer och således avger och upptar energi..
Men å andra sidan är ju det precis lika fantastiskt som Outlast, om ni kommer ihåg den hypen. :)

Och sen som sagt, för att kunna fylla nånting med gas så måste det vara gastätt, dvs hermetiskt tillslutet och nått sånt vill jag inte ha på mig om det inte är absolut nödvändigt.. :)

Edit: Awh too late!
 

Liknande trådar