Utan att vara inläst på ämnet så har jag lite svårt att tro att argon eller annan liknande gas skulle vara så mycket mindre värmeledande än luft att det motiverar tekniken och den extra vikten. Dvs jag misstänker att mycket av värmeförlusterna tar annan väg än genom gasen. Ungefär som huvuddelen av fukttransporten från en Mextex-jacka inte går genom väven utan ventileras i hals, underkant, ärmslut och ev ventilationsöppningar.
Jörgen
Argon används som isolering i moderna fönster (som således inte går att öppna för att tvätta mellan glasen), så nog isolerar det bättre, men har det verkligen någon betydelse?
Lite argument i siffror kanske är på sin plats.
Argon:
Värmekapacitet 520 J/(kg·K)
Värmeledningsförmåga 0,01772 W/(m·K)
Kväve (78% av luften)
Värmekapacitet 1 040 J/(kg·K)
Värmeledningsförmåga 0,02598 W/(m·K)
Syre (21% av luften)
Värmekapacitet 920 J/(kg·K)
Värmeledningsförmåga 0,02674 W/(m·K)
Sen så kommer ju luft alltid att innehålla fukt som ju fryser och smälter vid 0 grader och avdunstar vid tämligen normala temperaturer och således avger och upptar energi..
Men å andra sidan är ju det precis lika fantastiskt som Outlast, om ni kommer ihåg den hypen.
Och sen som sagt, för att kunna fylla nånting med gas så måste det vara gastätt, dvs hermetiskt tillslutet och nått sånt vill jag inte ha på mig om det inte är absolut nödvändigt..
Edit: Awh too late!