Redverz videon imponerar inte. Ser man på vegetationen märker man att vinden hann mojna betydligt före han fick första tältbågen upp. Deras tält vet jag ingenting om, de kan trots videon vara verkligt bra.
Nästan vilket festivaltält som helst ska klara av 16m/s tillfälligt iaf. Är vinden rätt jämn och hela tiden från samma riktning så är det ingen match, men blir vinden byig med varierande vindriktningar så utsätts markfästena och släpper en markpinne kan det ganska snabbt vara adjö för resten.
Riktigt billiga tält kan mycket väl vara ordentligt vindtåliga, men då väger de avsevärt mer än kvalitetstält i samma storleksklass och materialen kan ändå nötas snabbare. Kvalitetskontrollen tenderar vara sådan att exemplaret man råkar få kan avgöra, enskilda uppenbart svaga punkter kan man eventuellt fixa själv, men knappast börjar någon sy om långsömmar även om tyget är dugligt. Uppsättning i hård vind kan pga billiga lösningar och dåligt planerande vara utmanande.
Billiga tält kan mycket väl fylla kraven på vindtålighet. De kan också fylla kraven på vattentäthet både för sömmar och dukmaterial. Kombinationen vind och regn kan ändå leda till fiasko med genomblöt utrustning.
Jag har sovit i billiga tält (bl.a. Halti och McKinley) som inte har hållit formen i kraftig vind, eller som inte klarat av vindburen regn, men jag har klarat mig utan betydande skador. Rör man sig sommartid på land i populära rekreationsområden betyder ett sönderrivet tält närmast misslyckad semester eller nya utmaningar och erfarenheter man kanske är beredd att möta, man kan alltid söka annat skydd och ta sig därifrån utan att vara direkt i livsfara.
Då jag paddlar i yttre skärgården anser jag ändå att tältet är det sista jag vill ha sönder, den ska klara av alla tänkbara väder inblåst några dygn ute på en liten kobbe utan vindskydd. Då blir det relativt robusta lösningar, men jag försöker ändå hålla vikten nere. Priset blir den minst avgörande faktorn, men tyvärr tenderar den bli rätt hög före alla mina krav på funtionalitet och kvalitet blir uppfyllda.
För vinterbruk ändrar kraven på viktens bekostnad men då vill jag inte söka mig till områden där tältet avgör skälig överlevnad, i färdplaneringen ingår alternativa lösningar för självständig evakuering då det roliga slutar. Då skulle jag egentligen klara mig med billigare tält men bekvämligheten och kvalitetsbortskämdheten vinner. Samtidigt får jag ett tält som jag bättre litar på (och sover bättre i) oavsett om skillanden i tålighet någonsin skulle realiseras i praktiken.