Är det svårt?

Alltså kom igen Snowblades är juh urkul juh, jag har åkt i snart två år och det är ennu lika kul!!
Man kan hoppa och trixa och hålla på som man inte kan göra lika bra med vanliga skidor. Och framförallt för den som gillar att åka i skogen är det ett ideal!!!!
Stå på er snowbladesåkare!!!!!!!!

Det ÄR bättre!

Joru Anders!

Jag vidhåller att det är bättre att ta sina första stapplande steg på telis med tämligen oförlåtande utrustning just för att få in grundtekniken rätt första gången. Efter de första dagarnas fallande däremot är det, som du säger, gubb-dum-macho att fortsätta med sina hickorykantade Sundinskidor men just för att få in tekniken är plast och stabilitet inte lika bra.
Orsaken är, anser jag, att man med den stabiliteten aldrig behöver lära sig tekniken utan kan vrida till skidan med kraft istället för med teknik.
Det har inget med puritanism (Jag själv åker på BanditXX med Chili, 25mm platta och T2:eek:r efter att ha lärt mig på ett par Atomic Anno -86 med klassiska Rottefella) eller machoattityd att göra utan helt enkelt att jag tycker att det är det bästa och snabbaste sättet att utvecklas på Telisar.

Håll med eller slipp men skippa skitkastningen.

MVH

JohanC

PS När Anja Pärson (Förmodligen vid sisådär åtta månaders ålder) första gången stod på ett par skidor betvivlar jag att det var ett par superduperracecarver salomon. Förresten åker varken hon eller Nowen Telis... Å förresten, hur många Telisåkare har världscuptävlingsambitioner? DS

Re: Det ÄR bättre!

JohanC; sa:
Håll med eller slipp men skippa skitkastningen.

MVH

JohanC

Jag tycker debatten i sig har ett värde!

Dessutom är det inte alltid rätt att vara tyst om man inte håller med. Jag, precis som Anders, anser att det är vansinne att ställa en nybörjare på trashig telisutrustning första gången. Det kommer bara att ge en fel och snedvriden bild av telisåkningen, det ÄR roligare när det går bra första gångerna, även om man gör lite fel. Följaktigen blir jag förbannad när nån föreslår att man skall börja på dålig utrustning till en nybörjare, det kanske skrämmer bort dem för livet, bara för att du tyckte att de ska lära sig på "rätt sätt", kanske lär de sig aldrig då och går och tror att de är dåliga människor resten av livet?

Själv har jag lärt mig att åka på Crispi CX1 och hårt skurna elanskidor. Efdter lite träning på sån utrustning har det nu visat sig att jag kan åka på vad skit som helst, eftersom jag byggt upp muskler och säkerhet som jag inte hade innan. Det är den omvända tanken ...

Alltså: Se till att ha ny, bra utrustning när du lär dig!! Det blir faktiskt roligare då.

Free your heel, and your mind will follow...
Niklas

Hej!

Då kommer man ju till definitionen av bra. Jag minns själv att jag tyckte det var dyngkul när man fick svängarna att stämma även med mina (egentligen pappas) långa lagg. Däremot får man ju anpassa backen till laggen.
Man får väl inse: Smaken är som baken...

MVH

JohanC

Ok, efter det här inlägget kommer ni (läs Johan C) att fatta varför man ska skippa skitutrustningen vid övning av telemark!

1. Ge hjärnan en chans! För nybörjare är det viktigare att kunna tänka på grunläggande arm och benrörelser än att behöva kompensera för dåliga pjäxor och dåligt kantgrepp osv.
Rätt tryck och placering på skidorna samt att motverka medvridning är a och o i telis övning.

2. Ge kroppen en chans! Den styrka som behövs för att utöva telisåkning finns hos endast hos ett fåtal nybörjare. Att åka med den benböj som krävs är tungt och för att orka utföra telis sväng korrekt måste nybörjare få all den hjälp som finns.
Att träna med låga skinpjäxor gör att nybörjaren kommer att fuska för att orka, med spikrakt dal-ben och sicksackande bakre-ben som följd.

3. Hoppa över rädslan! Att utföra en telissväng kräver viss fart! Det är omöjligt att förflytta benen smidigt i svängen om det går för sakta. Denna fart är det inga nybörjare som vågar sig på i låga skinnpjäxor och träskidor. Därför blir deras försök tafliga och osäkra och inte så distinkta som krävs för att utföra en fin telissväng. Parallelsväng är inte ovanligt när osäkerheten smyger på!

4. Öva rätt, med rätt utrustning! Att hitta rätt balans, position och tryck på skidorna är ingen match om man har åkt skidor innan. För nybörjare finns det massor av nyttiga övningar för att komma tillrätta med sin teknik, oavsett utrustning.

Att vrida skidan för att få sväng (stockholmsväng!) är ett litet problem att rätta till, rätt position i åkningen motverkar detta (se punkt 2.). Detta beteende är dessutom mindre vanligt på nya skidor som svänger själva än gamla lagg som man nästan är tvungen att vrida runt för att få sväng.

5. Ha kul! Att snabbt få chansen att lära sig grunderna och efter några dagar få sätta några skärande svängar i backen är argument nog för att förpassa långskidorna och lädret till soptippen.

väl mött telisåkare!

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg