O-Sotiga kastruller
Jag har svaret på allas bekymmer:
Varsågod, här kommer det, håll i er...
I stället för att använda T-Röd, Tenol, "Kompaniets" s.k. Sotfria Spritbränsle, Folie eller 2 dl diskmedel i varje fjällbäck skall ni övergå till ren Metanol. Jag har eldat mitt kök med ren Metanol i sju års tid och det finns inte en endaste antydan till sotfläck på en endaste yta. Tro mig, det är sant! (Frånsett att jag för två år sedan provade "Kompaniets" s.k. sotfria alternativ och förstörde de jungfruligt blänkande aluminiumytorna...) Metanol har dessutom högre effektvärde än t.ex. utspädd t-röd. Det finns tyvärr två eventuella problem med metanol:
1.) Kan vara svårt att få tag på. Fråga på mackar och sportaffärer norr om Sundsvall. I Finland måste man ha en massa specialtillstånd för att sälja/lagerföra ämnet.
2.) Absolut luktfritt och färglöst. Dessutom dödligt giftigt, redan inandning kan leda till blindhet (enligt överbeskyddande scoutledare på 1990). Ingen hit att ha i maten eller vattenflaskan alltså.
Dessa svagheter bortser jag gärna från när jag slipper förorena luften, fjällbäckarna samt spendera 15 minuter varje dag för att gnugga bort sot tills fingrarna domnat bort.
Känner du någon dragracing-förare som skall sluta köra kanske du kan få köpa en 10-litersdunk av honom för en spottstyver, det gjorde jag.