Är det farligt

Folie

På dagstur är det heller ingen dum ide att slå aluminiumfolie om utsidan av kastrullen innan man sticker ut. Tas av och kastas efter användning så slipper man sot i ryggan på vägen hem. Dock ej särskilt miljövänligt förstås.

Mvh, Markus

O-Sotiga kastruller

Jag har svaret på allas bekymmer:
Varsågod, här kommer det, håll i er...
I stället för att använda T-Röd, Tenol, "Kompaniets" s.k. Sotfria Spritbränsle, Folie eller 2 dl diskmedel i varje fjällbäck skall ni övergå till ren Metanol. Jag har eldat mitt kök med ren Metanol i sju års tid och det finns inte en endaste antydan till sotfläck på en endaste yta. Tro mig, det är sant! (Frånsett att jag för två år sedan provade "Kompaniets" s.k. sotfria alternativ och förstörde de jungfruligt blänkande aluminiumytorna...) Metanol har dessutom högre effektvärde än t.ex. utspädd t-röd. Det finns tyvärr två eventuella problem med metanol:
1.) Kan vara svårt att få tag på. Fråga på mackar och sportaffärer norr om Sundsvall. I Finland måste man ha en massa specialtillstånd för att sälja/lagerföra ämnet.
2.) Absolut luktfritt och färglöst. Dessutom dödligt giftigt, redan inandning kan leda till blindhet (enligt överbeskyddande scoutledare på 1990). Ingen hit att ha i maten eller vattenflaskan alltså.

Dessa svagheter bortser jag gärna från när jag slipper förorena luften, fjällbäckarna samt spendera 15 minuter varje dag för att gnugga bort sot tills fingrarna domnat bort.

Känner du någon dragracing-förare som skall sluta köra kanske du kan få köpa en 10-litersdunk av honom för en spottstyver, det gjorde jag.

Träsprit/ Metanol

Blanda T-spriten med träsprit! Inget sot, och högre temperatur =snabbare mat! ca 40% metanol. Lågan blir osynlig, vilket tål att tänkas på.

Tenol

Jag hade glömt att det kom en ny produkt på 90-talet som hette T-Bränsle. Det är det som nu heter Tenol. Eftersom det inte finns i så många affärer, är det kanske bra att veta att Tenol säljs i en likadan flaska som T-röd, men etiketten är lila istället för röd. På 80- och 90-talet var jag ledare för barngrupper inom Friluftsfrämjandet. Det var mycket sotigt och jag minns det som en stor lättnad när Tenolen kom. Jag diskar naturligtvis mina kastruller också, men det är många moment då dom skall hanteras innan dom är redo för disk.
Ett tips som jag fick en gång: Jag använder Siggflaska för bränslet. Om man klipper av hals och botten på spritflaskan får man ett rör som passar precis att trä över Siggflaskan och simsalabim har man gjort sig en väldigt bra etikett till flaskan. Men som sagt...gas är renare, men har andra nackdelar.

Camilla

Tänkvärt

Ska du använda vanlig spritbrännare, Joakim hade ett bra tips, använd metanol. Det gjorde även jag i många år innan jag övergick till KAP-brännaren. Eftersom det är rejält giftigt så är man försiktigare med hanteringen av bränslet. På så sätt minskar risken att bli blind och förblir marginell. Inte gillar väl folk att äta mat med T-röd i heller...

Andreas, (det var Joakim som en gång i tiderna introducerade metanolen för mig :))

Mindre energi i metanol

Metanol har lägre energiinnehåll än etanol (som är huvudbeståndsdelen i T-röd). 20 MJ/Kg jämfört med 26 för etanolen. Det borde alltså gå åt ca 20% mer metanol än T-röd. Gör det det? I praktiken utnyttjas ju inte all energin i T-röd eftersom en del av kolet blir sot. Hur stor del av den totala energin som går till spillo i och med sotningen har jag dock ingen aning om.

En tabell med energivärden finns på min köksida.

Peter

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Knallarn Vilken är er favoriträtt på fjället/i skogen? Friluftsmat 15
såg Var är det som är dyrast frystorkat eller det man torkar själv? Friluftsmat 28
såg Är det någon som har erfarenhet av spider multifuel kit Friluftsmat 4
såg Grytor som är gjorda av Hard Anodized blir lätt repiga. Friluftsmat 8
Elin75 Paddlingsmat som är LCHF utan kött?! Friluftsmat 4
HELLRIK Frystorkat på KALLT vatten? Går det är äta? Friluftsmat 19
stea Vad ska jag ta med mig som är lakto/gluten? Friluftsmat 1
bredviken Vad är bästa lättviktslyx i fjällen. Friluftsmat 34
avslutatmedlemskap150605 frystorkat som är riktigt gott samt är riktigt billigt Friluftsmat 90
Maskinisten Är Muurikka något att ha? Friluftsmat 17
KillerKaninen Vad är din favoritmat Friluftsmat 12
KebneKajsa Vad är skummjölkspulver? Friluftsmat 12
peter1959 vad är eran grillfavvo ? Friluftsmat 10
Jonas Tobin Köttfärsen är fet efter tork, för gammal? Friluftsmat 29
oskarlin Knäcke eller inte Knäcke, det är frågan? (bröd) Friluftsmat 64
annarossander var köpa tork? (vi är trötta på den hemmabyggda) Friluftsmat 7
grodanbolle Vad äter ni när ni är på tur? Friluftsmat 10
Avslut090305 Är det makrill? Friluftsmat 2
-Patric- kaffe är gott!! Friluftsmat 23
pixi Te är det vätskedrivande Friluftsmat 38
bash Förkylningstiden är kommen.. Friluftsmat 9
nermander Vad ÄR friluftsmat egentligen? Friluftsmat 17
Boreal Detta är gott! Friluftsmat 0
SCOUT-TOBBE Vilket kök är bäst primus mfs eller Msr dragonfly ? Friluftsmat 2
vilket kök är bäst? Friluftsmat 2
Farligt bensinläckage Friluftsmat 2
Farligt kök?-HJÄLP! Friluftsmat 1

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg