Är det farligt att stretcha?

Åtminstone ett par sjukgymnaster i min bekantskapskrets har sagt att överrörlighet är en klar skaderisk.

Till exempel gymnaster och dansare lider av detta. Problemen är förmodligen inte så stora när man har starka spända muskler som kompenserar överrörligheten, men har man inte det blir får lederna ta smällen.

Men överrörligheten kan kanske ha mer att göra med anlag och tidigare skador än med stretchning.
 
Det är viktigt att strecha RÄTT. Man skall inte töja utan ligga i samma läge och öka påfrestningen lite lätt så att det inte smärtar. Minst 20 sekunder.
 
Sunt förnuft!!!!

Så här ser jag på detta med stretching......

Efter ett träningspass eller tävling bör man alltid stretcha muskler och senor. Detta för att undvika att muskeltillväxt mm gör att senor blir allt för spända, vilket under långa träningspass kommer att orsaka retningar och inflamationer, eller till och med brisningar. Detta är inget kul. Har lite efrarenhet om detta =(. Har själv varit drabbad av löparknä och ont i ryggan p.g.a för spända och stela muskler på baksidan av kroppen samt höfter och jumskar. Det berodde på dålig stretching. Men det blir bättre....

Jag stetchar just nu ca dubbelt så mycket som jag tränar. Detta för att få en rörlighet med god marginal från skaderisken. När jag har uppnått en viss grad av rörlighet kommer jag att förska hålla mig på samma nivå. Kanske endast stetcha efter träning.

Jag TROR, efter mina många diskussioner med bland annat Yoga-folk och andra "rörliga" människor, att en extrem rörlighet inte behöver vara farlig. Har man mycket god rörlighet bör man se till att träna musklernas styrka även i det yttersta läget!! Gör man inte det kan en överrörlighet vara farlig.
De som sysslar med yoga tränar statisk och uthållig styrka i det yttersta läget i de flesta av övningarna. Detta verkar funka mycket bra för dem.

Att träna utan stretching och samtidigt ha en myskeltillväxt är enligt mig dömt att misslyckas. Men man behöver inte vara extrem och bli yoga mästare, utan istället hålla kroppen LAGOM smidig och rörlig.
DÅ MÅR MAN BRA!!!! ;)
 
Re: Sunt förnuft!!!!

Lethron; sa:
Jag TROR, efter mina många diskussioner med bland annat Yoga-folk och andra "rörliga" människor, att en extrem rörlighet inte behöver vara farlig. Har man mycket god rörlighet bör man se till att träna musklernas styrka även i det yttersta läget!! Gör man inte det kan en överrörlighet vara farlig.

Jag VET att överrörlighet är farligt, det finns massor av människor som är vanliga "svenssons" som har eller kan få problem pga av sin överrörlighet.
Stretcha bör man bara göra om musklerna är korta, att stretcha en redan lång muskel är ganska onödigt för den behöver ju inte bli längre. Då kan problemet med att man blir glapp i någon led uppkomma etc.

Att träna musklerna i yttersta lägenen är bra om det inte innebär att man tränar utanför de naturliga yttre lägenena.
 
Klart att stretcha inte är farligt! Tvärtom, stretchar du inte efter en tuff träning kommer du att ha mycket sjukare muskler. Musklerna bör stretchas efter träning, det förebygger skador av olika slag.
 
Kul läsning, men...

...det verkar vara skrivet i lite för skämtsam ton för att jag ska lägga om mina mönster. Jag stretchar efter träning, inte annars, och bara om jag inte når ledkapseln i töjningen. Det tror jag är en bra idé.
 
Adventure-Cilla; sa:
Klart att stretcha inte är farligt! Tvärtom, stretchar du inte efter en tuff träning kommer du att ha mycket sjukare muskler. Musklerna bör stretchas efter träning, det förebygger skador av olika slag.

Sjukare muskler?
Om du har muskler som håller sig långa genom träningen så är det väl onödigt att stretcha dem så att de blir för långa?
 

Liknande trådar