Sunt förnuft!!!!
Så här ser jag på detta med stretching......
Efter ett träningspass eller tävling bör man alltid stretcha muskler och senor. Detta för att undvika att muskeltillväxt mm gör att senor blir allt för spända, vilket under långa träningspass kommer att orsaka retningar och inflamationer, eller till och med brisningar. Detta är inget kul. Har lite efrarenhet om detta =(. Har själv varit drabbad av löparknä och ont i ryggan p.g.a för spända och stela muskler på baksidan av kroppen samt höfter och jumskar. Det berodde på dålig stretching. Men det blir bättre....
Jag stetchar just nu ca dubbelt så mycket som jag tränar. Detta för att få en rörlighet med god marginal från skaderisken. När jag har uppnått en viss grad av rörlighet kommer jag att förska hålla mig på samma nivå. Kanske endast stetcha efter träning.
Jag TROR, efter mina många diskussioner med bland annat Yoga-folk och andra "rörliga" människor, att en extrem rörlighet inte behöver vara farlig. Har man mycket god rörlighet bör man se till att träna musklernas styrka även i det yttersta läget!! Gör man inte det kan en överrörlighet vara farlig.
De som sysslar med yoga tränar statisk och uthållig styrka i det yttersta läget i de flesta av övningarna. Detta verkar funka mycket bra för dem.
Att träna utan stretching och samtidigt ha en myskeltillväxt är enligt mig dömt att misslyckas. Men man behöver inte vara extrem och bli yoga mästare, utan istället hålla kroppen LAGOM smidig och rörlig.
DÅ MÅR MAN BRA!!!!