Är det farligt att stretcha?

Jag läste en intressant artikel av Ian Adamson, en av världens bästa multisportare. Den tar upp ämnet stretching och teorin att stretching är skadligt på grund av att lederna blir överrörliga och lättare skadas. USA´s alpina skidlandslag är förbjudna att stretcha hamstringsmusklerna då undersökningar har visat att det ökar risken för skador.
 
Är det inte skillnad mellan stretchning och stretchning?

Att stäcka ut lite efter träning för att inte musklerna ska bli korta (eller varför man nu gör det :)) är väl en annan sak än att sträcka ut för att "bli vig".

Att sträcka ut för mycket är som sagt inte alls bra, men lite lagom sådär kan väl inte skada?
 
Har tidigare läst att de undersökningar som gjorts fastslagit att stretchning INFÖR akitiviteten kan öka skaderisk och sänka prestationsförmågan. Vet förstås inte om det nu gjorts ytterligare undersökningar.

Själv stretchar jag aldrig men det är antagligen ett ofog från min sida...
 
Stretcha leder

En sjukgymnast förklarade för mig att det i vissa fall kan vara skadligt att stretcha. Detta gäller när rörligheten är så stor att man stretchar lederna istället för musklerna, vilket rimligen borde leda till uttöjda leder och större skaderisk. Svårigheten ligger väl i att bedöma när detta inträffar. Så länge man kan känna "draget" i musklerna borde det vara ganska lugnt.

Naturligtvis ska man heller inte stretcha kalla muskler, då kommer bristningar och skador. Men ingen är väl så dum att han står och drar i kalla stela muskler?
 
Det är inte farligt, jag gjorde det en gång och det gick bra...

Allvarligt talat vill jag först bidra med att en undersökning visat att stretching mer än 3 ggr per vecka inte lönar sej, tar mer tid än det ger ökad rörlighet.
Så kan man ägna tiden åt nåt bättre.

Det vore f ö intressant att veta om det gjorts nåt vetenskapligt om huruvida stretching förebygger skador, någon?
Dock är detta en avvikelse från utrsprungsfrågan.

Att för hög rörlighet efter stretching ger skador tror jag inte är aktuellt för en vanlig stel Svensson. Gymnaster borde vara extremt utsatta isåfall. Dom lär visserligen få en viss typ av kotskador i ryggen, i övrigt är det inget jag känner till.

Att själva stretchingen kan skada om den görs för ivrigt är rimligt. Större skador borde dock vara ovanliga. Även om jag träffat en som knäppte av ett korsband vid stretching av lårets framsida med mkt böjt knä.

Hm, detta är mest tyckande, lite anekdotisk bevisföring, inget bevisat...
 
Vi kan ju ta det här med löparknä som folk ofta drabbas av. För att förhindra så ska man strecha, bl a sätesmusklen och framförallt ITB-senan(eller vad det nu var den hette?). MEN strechar man för mycket, och speciellt baksidan av lår så kan det medföra att baksidan blir väldigt vig. Så pass att det inte längre ger tillräckligt med stabilitet för knäskålen som då blir för lös. Vilket i sin tur medför att du kan få ännu större problem med knäna.

Nej, själv strechar jag ca 2 ggr/vecka och tycker att det är alldeles lagom. Gymnaster strechar ju så gott som varje dag, och det är inte så bra för dig.

Så, visst kan man strecha för mycket och det ska man passa sig för. Men, man ska även passa sig för att strecha för lite. Alltså är lagom bäst!

/
 
Mezzner; sa:
Har tidigare läst att de undersökningar som gjorts fastslagit att stretchning INFÖR akitiviteten kan öka skaderisk och sänka prestationsförmågan. Vet förstås inte om det nu gjorts ytterligare undersökningar.

Visst, det stämmer. Man ska absolut undvika att strecha inför aktivitet. Som sagt, skaderisken ökar och du presterar oftast sämre.

Det finns dock de som töjer lite innan en tuff löprunda eller liknande. Det har jag inte hört att det ska vara skadligt. Så länge man bara belastar musklerna väldigt lätt.

/
 
Det viktigaste i sammanhanget är att man har tillräckligt med rörlighet för att utföra den idrott man pysslar med. Mer är onödigt och möjligtvis skadligt, mindre rörlighet än vad sysslan kräver är garanterat skadligt. Som påpekats så är det skillnad på att sträcka ut muskulatur och att vara så rörlig att senorna börjar påverkas av stretchingen.
 
har man inte tid att stretcha...

har man heller inte tid att träna, har jag hört många idrottslärare säga med ett varningens finger. Dock får man väl ta detta med en nypa salt, eller efter eget tycke och smak. Själv anser jag stretchning för min egen del vara utmärkt, såväl i förebyggande syfte som för min rehabilitering av bl.a. löparknä och andra "idrottsskavanker". Men visst är det så att även för mycket av det goda kan ge negativa resultat. Att stretcha och töja "onödigt" tungt eller ofta, eller så det gör ont, rekommenderas inte. Överrörlighet är inte alltid av godo heller. Har pratat med en hälsoutvecklare och gyminstruktör som menar att yoga inte är så hälsosamt som många menar. Effekterna för kroppen av för mycket yoga/övertöjning kommer bli en intressant aspekt för forskarna om några år... Själv funderar jag på detta med att stretcha efter styrketräning. Där menar vissa att stretchning försvårar uppbyggandet av muskulaturen, medan andra snarare säger tvärtom. Är det någon som har någon annan teori om detta?
 
Nä, jag håller i stora drag med dig Charlotta, stretching är mycket bra för at undvika många åkommor (inflammationer i hälsenan, löparknä, hälsporre etc) vid löpning, cykling mm. Sen är det ju dosen / mängden som avgör om det är bra eller dåligt. För mycket av något är dåligt, oavsett vad det gäller (nästan...).

Om stretching bygger upp eller bryter ner har nog också med dosen att göra. Skulle jag tro alltså.

/ G
 
Jag umgås med ett antal karateutövare på elitnivå, som alla kan gå ned i spagat, och många dessutom i split (dessutom är de lika mjuka i de flesta andra muskler). Ingen av dem har några problem med överrörlighet i lederna. Tror detta är ett problem som nog inte finns på världskartan för oss någotsånär vanliga homo sapiens... Men vad vet jag, huvuddelen av Utsidans läsare kanske tränar dagligdags med det rumänska gymnastiklandslaget! (Inte för att de verkar vara direkt besvärade av sin rätt extrema rörlighet, men det kanske kommer senare i livet.)

Däremot så vet jag av egen bister erfarenhet att alltför stela muskler leder till bristningar och utmattningsskador. Men stretching gör man naturligtvis med varma muskler, d v s efter träningen.
 

Liknande trådar