Statistiken del 2...
Visst har du rätt vad avser att Magellan oftast säljs i paket med datakabel. Men det är framför allt vad avser delar för "specialbyggda" kablar som Garmins ägare verkar ha mer fantasi vad man kan göra med en GPS. Allt verkar gå att koppla till en GPS. Även internationellt verkar denna trend gälla: Spänningsförsörjning från bil/båt/batteripackar, dataloggrar, USB-kablar och nu senast BlueTooth-kablar för eTREX (ja, vi tar hem några på prov). Utbudet till Garmin är oerhört mycket större än till Magellan och till övriga märken i stort sett obefintligt.
Men åter till temat för denna del av forumet.
Min personliga favoriter bland GPS:
Garmin 38 (Bara för att det var min första, helt hopplös egentligen. Sekventiell, åtta kanaler. Såld.).
Garmin 12MAP (Jag säljer den inte! Perfekt som testmaskin eftersom den skickar data i simulatorläget och har 2,5V matning av yttre antenn vilket kan vara besvärligt för en del antenner. Bästa displayen av 12
rna. Har haft både 12XL och 12CX förut.)
eTrex VISTA (har allt inklusive barometer och kompass, hyfsat med minne för kartor. Absoluta bottennoteringen är dock Friluftskartan!!! Om jag står till fotknölarna i vatten vet jag att det är en myr eller sjö men det kan vara bra att veta vad den heter...)
I bil/båt är det en iPAQ3850 (utmärkt display!) med olika GPS-puckar och Destinator3 som gäller.
Om jag haft en större båt hade laptopen fått hänga med där...
MVH
Christer
Clover Technology AB (http://www.clover.se)