Är deore så mycket bättre?

Halloj sitter i cykelköpsfunderingar och kollar just nu runt lite. En återkommande situation är då ordet Deore nämns i disukssionen. Varför blir alla cykelhandlare helt saliga när dom pratar om det här? Är Shimano Deore så mycket bättre än alla andra typer av växelsystem? Bör man köpa det eller satsa på en billiagre variant, typ Acera eller Tourney?

Dan-J; sa:
Halloj sitter i cykelköpsfunderingar och kollar just nu runt lite. En återkommande situation är då ordet Deore nämns i disukssionen. Varför blir alla cykelhandlare helt saliga när dom pratar om det här? Är Shimano Deore så mycket bättre än alla andra typer av växelsystem? Bör man köpa det eller satsa på en billiagre variant, typ Acera eller Tourney?
Shimanos billigare komponenter dvs. Tourney m.fl. skulle jag vilja avråda ifrån men det beror ju väldigt mycket på dina ambitioner också. Som ett alternativ till Shimano så bör du titta på SRAM.
Vilken typ av cykel du skall ha är ju inte oviktigt heller...
Om du klurar på Deore så antar jag att du tänker cykla hyfsat mycket i skogen och därför funderar på en MTB.
Om du bara vill kunna klara grusvägar och bra stigar litet då och då så skulle jag personligen föreslå en cyclocrosshoj istället.

Dan-J; sa:

Vart skall du cykla och hur mycket?
Vad har du för budget?

Om du har tänk att cykla i skogen, som träning eller bara för att det är så j*kla roligt, så rekomenderar jag dig att minst satsa på deore. Andra tillverkare än shimano finns och har säkerligen motsvarande komponenter.
Anledningen till att du minst bör ha deore om du väljer shimano är att de har en mycket mer robust konstruktion mot vad de billigare modellerna har och klarar därför de påfrestningar som en mtb använd i terräng behöver. (Det är inte roligt att stå 2 mil hemifrån med en trasig växel!)
Allt beror självklart på budget och vad man ska använda cykeln till. Ska du cykla i terräng, men har en begränsad budget så satsa då hellre på en bra begagnad cykel. Ett alternativ för en nybörjare kan vara att strunta i att skaffa framdämpare på sin cykel. Min första cykel som jag använde flitigt i skogen hade inte dämpare och det resulterade i att jag blev en mycket bättre cyklist därför att jag tvingades tänka till eller dämpa stötarna med armarna/kroppen. En dämpare kan man alltid köpa till i efterhand.
Lycka till med eventuellt köp!

Vandringleder, eventuellt också någon långresa vad det lider, vilket innebär mycket vanlig grus och asfaltsväg. kanske bör man ha två olika cyklar för detta, vad vet jag (som än så länge är nybörjare):)

Deore bak

Jag har Deore växel bak på min långfärdshoj och den har funkat och funkar fortfarande utmärkt efter 13039 km, fram sitter en Acera från Shimano och den funkar den oxå bra.

Jag cyklar ju inte i skogen, men mycket grusvägar så växlarna har frestats på med mycket smuts.

Jonik; sa:
Ett alternativ för en nybörjare kan vara att strunta i att skaffa framdämpare på sin cykel.

Klart att du ska ha dämpare fram. Det ökar komforten, framkomligheten och säkerheten och gör skogscyklingen mycket roligare.

Min erfarenhet av Acera (bakväxel, 1999 års modell) är att den funkar bra på vägar men inte är helt klockren när det börjar bli stökigt i skogen.
[Ändrat av GunnarH 2005-07-27 kl 20:47]

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stormfrog Vilka är dina bästa MTB XC upplevelser runt Göteborg och Västra Götaland? Mountainbike 1
Anette Grinde Roslagsleden är ingen cykelled. Mountainbike 38
tango Mäta om kedja/kasset/kransar är slut? Mountainbike 8
kenny_lex Är min Scott felmonterad? Mountainbike 6
Foss Vad är den här värd? Mountainbike 1
Stuvarn Mtb eller Cyclocross,det är frågan? Mountainbike 3
wild-wolf Är cykeln värd priset? Mountainbike 18
scand Happy är nere Mountainbike 0
azur För billigt vad är haken? Mountainbike 1
larsakarlsson Hur är vevlagret gängat på 10år gammal cyclepro ambush Mountainbike 1
Smartin Är "Hudson F4 Draken Herr" ett bra val? Mountainbike 2
.... Är denna cykel bra? Mountainbike 7
snutte hur ömtåliga är Magnesiumramar? Mountainbike 1
vid Kedjan hoppar och byter växel fast allt är nytt,kylan? Mountainbike 2
maknu Vilka MTB-filmer är det som gäller? Mountainbike 3
maknu Vilken barnsits är bra? Mountainbike 6
Drifter Vilket är bästa smörjmedlet till kedjan? Mountainbike 5
jojken2 Är Kona Caldera så bra som alla säger? Mountainbike 23
pathfinder77 Olyckan är där när man minst anar det! Mountainbike 16
perlowdin Våren är här Mountainbike 1
MTBaren Är omvänd bakväxelfunktion bättre på något vis? Mountainbike 3
cybber Giant MTB på G är det något å ha. Mountainbike 0
MartinB Hur är 29 tums mountainbike (Bigfoot) Mountainbike 11
Niclas Är Marzocchi Z2 Bomber bra?? Mountainbike 5
kalleka SILJANSLEDEN - hur är den som MTB-led? Mountainbike 5
kalleka SLANGLÖSA DÄCK - vilka är fördelarna? Mountainbike 12
mgullo Vad är Dual? (MTB) Mountainbike 3
perlowdin Vilken MTB ram är bäst? Mountainbike 6
appelo Vilka nav är bäst? Mountainbike 9
buggjosse Vad är Montana förnått? Mountainbike 1
johnjohnsen Är Trek bra märke på hybridcykel ? Mountainbike 0
utter Säsongen är inte över än... Mountainbike 3
käre MTB-guru: vad är skillnaden egentligen? Mountainbike 1
Var är www.funsport.se/mountainbike????? Mountainbike 1
moorflax xt eller deore xt? Mountainbike 2
d.a.n.i.e.l Biltema-cykel (Deore, Rock Shox) för 4990:- Mountainbike 17
L-E Deore LX bakväxel Mountainbike 3
bobban_algin Mycket problem med Deore växlarna... Mountainbike 15

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg