...det är så här som han sa...cykeln är köpt av hans kompis som fick den i en tävling men alldrig cyklade den..so han köpte den för halva priset och cyklade men den till jobbet för det mesta...så det är det jag vet....Håkan K; sa:Nåja, jag är kanske något konservativ när det gäller cykelramar... alu och stål är betydligt lättare att bedöma om prylarna är ok. Du vet inte vad cykeln har varit utsatt för av den förre ägaren, men det syns betydligt lättare på en ram i alu.
Vad gäller blandningen av LX, XT, XTR, så håller jag med engel om att LX i vissa fall står emot slitage bättre än XTR. Och det är just det som är min invändning; XTR-prylar (beroende på vilken pryl, nav t ex undantagna) är (oftast) lättare och inte märkbart bättre än motsvarande XT, de är dock rejält dyrare! Men i och med att cykeln är begagnad så blir väl "påslaget" för XTR mindre än vad det var när cykeln var ny.
Om man skulle gå från andra hållet, istället för att se på en viss cykel och om den är prisvärd. Vad ska du ha cykeln till? Finns något som den måste ha/inte ha? Vad får den kosta?
/Håkan - som faktiskt har carbonprylar, på racern
P.S. Fixa en bra cykel åt mig så köper jag den direkt...