Re: Oönskat ljud
haraldn; sa:
Hur definierar man vad som är buller?
Min personliga definition på buller är ”icke önskat ljud”, så det är något subjektivt.
När någon av mina grannar sätter på min musikanläggning så med så hög volym, så att jag inte hör ljudet från min TV tycker jag det är buller
När någon av mina grannar sätter igång att borra med slagborrmaskin, så tycker jag det är buller.
Ljud från motorcyklar med raka rör (ingen ljuddämpare).
Vrålande vattenskotrar.
Min enkla definition är inte riktigt hållbar för om jag inte tycker om ljudet när det blåser mycket, så upplever jag vinandet som "störande" närjag ska sova.
OT1:
Igår när jag hade visning/provpaddling av min kajak som är till salu, var det någon som roade sig med att köra runt spekulanten med en vattenskoter. Både buller och onödiga svallvågor ;(
OT2.
Det finns nog MC ägare som tycker att ljudet från en HD med raka rör, är som ljuv musik.
OT3:
Jag bor nära en flygplats där dom bedriver fallskärmshoppning. Dom på fallskärmsklubben får ta emot ibland klagomål på att planet bullar för mycket. Men när fallskärmsklubben hade målat om sitt plan så var det dom som ringde och klagade att det ”nya” planet bullrade mer än det ”gamla”.
Tips
Gillar man inte flygplansbuller ska man inte köpa ett hus som ligger 2 km från en flygplats.
Per Brune