Äntligen en bärbar dator för cyklister?

Ang. dator på resan

Sk. palmtops/handdatorer har funnits ett bra tag och de klarar i stort sett allt som ASUS Eee PC kan. Men då de är mindre och lättare klarar de stötar och fukt bättre. Komplettera bara med ett ihopfällbarat tangentbord, vattentät fodral och extra flashminnen och maial hem alla dokument/bilder när du får möjlighet. Själv skriver, surfa och kommunicera jag heldre med penna+papper, internet kaffeér och/eller mobilen. ;)
 
kan vara så sant som ni säger. Fingrade på datorn och kände att den var riktigt fin för priset men jag får se vad det blir, om det blir något alls (helt beroende på om jag har pengar). Kommer köra ner mot balkan, Kroatien har ju internetcafe överallt men jag vet inte hur det ser ut i Montenegro och Albanien,?
 
Vad vill man ha?

Detta är samma läge som när man ska välja "lätt" utrustning till packningen att bära på ryggen
man får försaka olika delar, frågan är vilka klarar man sig utan.

Jag skulle titta på en kombination dator/telefon tex HTC TyTN II eller någon av HP:s IPaq, stor skärm är ett krav, många har desutom GPS inbyggt.

Då har man allt utom hårddisk att föra över bilder till, bilderna kan man lagra på någon internettjänst från ett internet cafe, samt på minnet till kameran. Nu är minnen billiga varför inte ha flera olika? Dels ladda upp på nätet och sedan posta hem minnet och börja köra på nästa om man är ute på jorden runt resa.

Har man dessutom en 3.2 M pixel kamera i enheten kan man fota mycket med den.
Min första digitalkamera var en jag använde genom jobbet, 1.2 Mpixel runt 1998, den kostade runt 8kkr med 32 Mb minne... alla tyckte det var kanon bilder, även utskrivna i normalt fotoformat....

Det finns olika laddare, dels från elnät, dels vevgeneratorer, eller solceller.
Har man solceller och är söder ut kolla att de kan ladda ALL utrustning, telefon, GPS, cykellyse/tältlyse, radio/MP3 mm.

God Tur!
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
A.K GPS dator Långcykling 24
Banankontakt Dator med höjdmätare Långcykling 1

Liknande trådar