Äntligen en bärbar dator för cyklister?

ASUS EEE 701
Är det här inte den ultimata datorn för längre cykelturer?
Blir nästan sugen med tanke på det grymt låga priset. Linuxbaserad dator som är extremt liten. Går att packa ner i styrväskan om man har tur. 7" skärm, webcam, trådlös internet anslutning, usb, SSD hårddisk m.m.

Funderar nämligen starkt på att köpa en för att surfa i sängen och solstolen. Men även för att dra med på Europaresan i sommar.
Skulle varit användbar för att lägga in bilder från kameran och skicka hem med jämna mellanrum. Lagra musik till mp3 spelaren (alternativt små filmer som man kan kika på i tältet en regnig natt). Hålla kontakten med nära och kära genom trådlösa nätverket istället för att söka sig till internetcafe, stup i kvarten. Dagboksanteckna m.m.

Nu är jag dock konfunderad till om den här dator verkligen skulle klara sig levande på färden. Kombinerar boende med tält, vilket möjligör laddning av batteriet som i övrigt håller väldigt länge. Vad anser ni, kan det bli en alternativ produkt för långfärdscyklister?

Nu känner jag nog likt er andra att det kanske inte är så roligt att släpa med sig datorn på äventyren (då jag helst slipper elektronikvardagen) men med tanke på pris, storlek/vikt och användarmöjligheter så kan jag inte sluta häpnas över den här "datorn" som i övrigt kommer ut i Juni. Finns även i en 9" version.

http://eeepc.asus.com/se/product.htm

/Sebastian
 
Tål den fukt och damm?

Den hade visst en stöttålig "hårddisk", men hur står den emot hällregn och damm? Det måste den ju också klara om den ska få följa med i packningen. IP 54 är ett minimikrav, anser jag. Priser?
/Niklas
 
Asus EEE 701kostar ca 3500 kr i Sverige (säkert billigare i andra länder), men utvecklingen går fort och Asus EEE PC 900 är redan ute, med dubbelt så mycket minne och 5 ggr så stor hårddisk, kostar ca 4500 kr:

http://www.idg.se/2.1085/1.159895
http://www.idg.se/2.1085/1.159360

Man kan nog inte se dessa som lagringsstationer, de har alltför liten hårddisk och hårddisken är ett flashminne, vilket inte är säkert i längden. Däremot fungerar de ju mycket bra att surfa med och de kan utgöra en kontakt till en riktig extern hårddisk.
 
Var hittar man en fullständig specifikation? Har den USB-portar? Hur många? Övriga portar? PC-card eller nån annan kortläsare? Och går den att köra på vanliga R6-batterier eller nåt eller vad är det för batterier? (Det står hur många celler, de tyder ju på att det är lösa celler?)

Det känns nästan som en lite förvuxen PDA...?
 
Asus Eee PC 701

Ports: 3 USB ports, 1 VGA out, SD card reader, modem, Ethernet, headphone out, microphone in
 
På tal om Pc900 med 9tums skärm så har jag redan hunnit fingra en del på deras nya datorer och jag kan tillägga att det är ganska stor storleksskillnad. Trots att Pc900 är en liten dator så är den ändå för stor för en cykelresa enligt mig, dock känns den mer solid och användningsbar. Känns som en härlig dator och som Jamo påpekat så klarar den ett och annat (den har t.ex. inte konventionell hdd med rörliga delar vilket underlättar vid stötar och gupp)

Skulle inte sitta fel med ett vattentätt fodral, skulle nog bli ganska nojig utan det :p
Det är för övrigt en riktig kvantitetsvara, jobbar för tillfället i en datorbutik och vi får in 300st ganska snart, 9tummaren får vänta lite ytterligare på release, brist lär det inte bli.

/Sebastian
 
Skulle kunn vara riktigt intresant om det var ett ok fuktskydd på den (har inte i huvudet vilka sifror som är vad men "sköljtät" låter lagom) och vettiga batterier som man kan köpa nya eftervägen ifall det skulle behövas. Lämpligen bör ju batterifrågan lösas så att man även kan ladda batterier direkt i datorn som med vilken bärbar som helst bara de är av laddningsbar typ.
Att den saknar vettig hårddisk låter ju inte så kul dock, användbart vore det ju verkligen om man kunde ha den för att lagra bilder när man är på vift.
 
Kör man på sommaren så ska inte fukten vara något jätteproblem. Man kan nog fixa någon typ av skydd på något sett. Batterierna håller i cirka 3timmar i normal belastning.
Har läst på något amerikanskt forum att en liten solpanel ska kunna anslutas, har dock tappat bort länken:p Skulle varit väldigt smidigt om man inte vistas bland vägguttag hela tiden.

/sebasTian
 
Förresten har min syster beställt en sån där dator. Men hon lär inte utsätta den för så mycket strapatser.

För trådstartarens beskrivna användningsområde undrar jag om inte en high-end smartphone ändå inte är smidigare. Typ Sony Ericsson P1 etc.

Jag hade en Qtek 9000 förut med 4 gb minneskort, den klarade det mesta av vad man använder den där mini-laptopen till, men var smidigare, hade bättre batteritid, plus videotelefoni, sunkig kamera, 3G-GSM-GPRS-WIFI mm, man var online direkt.
 
Den har du rätt i, kan vara ett alternativ men det känns ändå som tangentbordet gör det hela enklare. Är ju inte i ett jättebehov dator eller smarthphone för den delen, tycker mest att priset gör den attraktiv. Men ska ta mig en funderare :)
 
Tangentbord är bra om man ska skriva mycket text, för mindre mängder text tycker jag min Palm funkar bra att skriva på.

Jag har en gammal Psion Series 5 och den har tangentbord, men det är skitjobbigt att skriva på eftersom åäö inte sitter på rätt ställen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
A.K GPS dator Långcykling 24
Banankontakt Dator med höjdmätare Långcykling 1

Liknande trådar