Ännu en tråkig tråd om att välja GPS

Men Summit HC klarar inte Friluftskartan, eller gör den det? Tycker det är lite oklart på garmin.se

Från Garmin.se:

Friluftskartan Pro är kompatibel med följande Garminprodukter:

eTrex Legend
eTrex Legend C
eTrex Legend Cx
eTrex Venture Cx
eTrex Vista
eTrex Vista C
eTrex Vista Cx
GPSmap 60
GPSmap 60C
GPSmap 60CS
GPSmap 60Cx
GPSmap 60CSx
GPSmap 76
GPSmap 76S
GPSmap 76C
GPSmap 76CS
GPSmap 76Cx
GPSmap 76CSx
GPSmap 276C
GPSmap 278
Quest
Quest 2
iQue M4
iQue M5
iQue 3200
iQue 3600

Fast såhär står det ju om Summit HC på skovdenatur.se:

Grundkartan som ligger klar i eTrex Summit HC innehåller sjöar, kanaler, större vägar, järnvägar, kustlinjer mm. Utöver detta har Summit HC ett internt minne på 24 MB för nerladdning av detaljerad kartografi från programvaran MapSource®, där detaljerade topografiska kartor, vägkartor och sjökort finns som tillval.

Tillvalen... är det t ex Friluftskartan pro?

Sådana tabeller uppdateras inte per automatik när det kommer nya modeller. Det finns dom som har som jobb att uppdatera websidor. Webmaster kallas dom visst ,och det är nog inget roligt jobb om man gjort det sig för lätt i början och hårdkodat.

Per Brune

http://www.garmin.se/productpage_tab1.aspx?pageid=3014

I högra kanten finns en ruta "Map Source kompatibilitet" där ser du vad som funkar i vad.

För att göra det enkelt för dig:
Grundkartan som ligger klar i eTrex Summit HC innehåller sjöar, kanaler, större vägar, järnvägar, kustlinjer mm. Utöver detta har Summit HC ett internt minne på 24 MB för nerladdning av detaljerad kartografi från programvaran MapSource®, där detaljerade topografiska kartor, vägkartor och sjökort finns som tillval. På den klara displayen med hela 256 färger presenteras kartdetaljer och navigationsinformation på ett mycket tydligt sätt,

Ovanstående betyder att ett par rutor ur friluftskartan får plats i minnet.
Jag har bara den gamla versionen och där är rutorna någon Mb stora, täcker ca 30 x 50km i skala 1:100000

Senast ändrad:
Större delen av Skåne ur Friluftskartan Pro Götaland tar 24,2 MB. Hela Skåne tar 32 MB.

Det är helt rätt att det går bättre att få kontakt i öppen terräng. Det är den första nedladdningen av data som är svår. När man har den (tar en minut, ungefär), klarar en GPS bättre av dåliga förhållanden.

Friluftskartan går att få in i vilken mottagare som helst, som klarar kartor. Att det släpar efter på websidorna är en annan sak. Var speciellt kritisk till den svenska sidan. Den hanteras av Sportmanship. Vad de röker till frukost vet inte jag, men det är säkert något kul.

Jag håller med "gundj" om att det är dumt i dagsläget att köpa något annat än en modell med högkänslig mottagare. En del utan är till och med sämre än din gamla GPS 12.

Du har rätt i att de användningsområden du anger fixas av de flesta GPS som kan komma ifråga här. Renodlade bilnavigatorer kan inte alltid logga spår (tracks på engelska), men det är ju heller inte aktuellt.

Med tanke på användningsområdet ska du ju även tänka på att om du köper en GPS utan minneskort, måste du måhända då och då byta kartor i dina mottagare. Detta ska då fixas i alla GPS, som ska med ut på exkursionen. Som hobbyanvändare gör man det i en navigator, på fritiden, men du måste ju räkna arbetstiden varje gång också, för alla navigatorerna. Att ladda ner kartor går mycket fortare med USB än med RS232, men går ändå inte på nolltid. Det måste vägas in när man tittar på vad det kostar att köpa in utrustningen, kontra att använda den.

Det kommer naturligtvis att komma GPS med både större internminne och kortplats, men åtminstone Garmin har inga ute än.

Om du menar flux-kompassen sâ krävs det att du hâller den horisontellt, annars kan du fâ det fenomen du nämner.
Kolla oxâ vid vilken fart GPS-tar över kompassfunktionen.

Jag håller oftast ingen högre fart i skogen då jag mest står still eller går sakta (Geocaching),
men det jag menar är egentligen då jag letar efter en waypoint och kompassnållen far åt alla håll hela tiden.

Större delen av Skåne ur Friluftskartan Pro Götaland tar 24,2 MB. Hela Skåne tar 32 MB.

Tack! Då borde norra värmland få plats inom 24 MB

Jag håller med "gundj" om att det är dumt i dagsläget att köpa något annat än en modell med högkänslig mottagare. En del utan är till och med sämre än din gamla GPS 12.

Du har rätt i att de användningsområden du anger fixas av de flesta GPS som kan komma ifråga här.

Det blir nog 4 st Summit HC

Med tanke på användningsområdet ska du ju även tänka på att om du köper en GPS utan minneskort, måste du måhända då och då byta kartor i dina mottagare. Detta ska då fixas i alla GPS, som ska med ut på exkursionen.

Förmodligen inte akuellt särskilt ofta. Vår aktionsradie är inte så jättestor. Hur fungerar det där med max 2 mottagare / exemplar av Friluftskartan Pro? För att få kartor i 4 mottagare måste jag alltså köpa 2 ex av friluftskartan?

Tack så länge, jag återkommer kanske.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg