Ännu en tältfråga

Vad menar du med enhetlig resning? Är det att inner- och yttertält reses samtidigt?
Är det i så fall vanligare på ett tunneltält?
Ja, precis - innertält och yttertält samtidigt.
Den uppfattningen jag fått är att det är vanligare på tunneltält än kupoltält. Gissar att det har med hur stängerna går att göra.

Helium tältet gillar jag skarpt. Är 184 80kg och ligger bra där inne med ett liggunderlag på fötterna tar emot innertältet om jag ligger på rygg (46 or).
Gott att höra. Råkat ut för något riktigt busväder i det?
Helium 100 och 200 verkar vara inte skilja så mycket i varken vikt eller pris så där tänker jag att det nog är lika bra att köra på det lite större 200 (även om man nog får tycka rejält bra om varandra om man ska sova två däri.

Jag kan lämna utförlig utvärdering på kaitum 2gt veckan innan du ska iväg. E de triangeln du ska till? Kanske ses på stationen! Trevlig färd!
Tror tyvärr att Hilleberg ligger utanför min budget. Har inte vandrat ordentligt på 12-15 år så jag tänker att det är lämpligare att inte lägga hutlösa summor på grejer som riskerar att bli liggande på en hylla nånstans. Visserligen är väl andrahandsvärdet rätt högt på HB-tält, men ändå.
Den exakta rutten är inte klarlagd. Jag funderar lite grann på att bara planera första dagen och sen ta en dag i taget, höra mig för med andra vandrare var de gått eller planerar att gå, ev ta nån topptur eller vad som nu lockar. "Förberedd men inte planerad" kanske man kan kalla det :)

Jag har riktigt svårt med den något lägre takhöjden och än värre är lutningen ner mot huvud/fotända på tunneltält som Akto och Veloce.. blir man tvungen att tillbringa 3-4 dagar i tält pga regnoväder då får man ju spunk och glo 15cm från duken i flera dagar..

Gillar Msr Hubba hubba styket... har själv två liknande tält.. ett som inte är självstadgande,Robens Mythos Duo som väger 1,8kg som ytter/innertält reses samtidigt och den andra Luxe outdoor Habitat2 med hel mesh innertält som väger 1, 9kg där ytter/innertält reses separat. om det regnar så brukar jag sätta upp först yttertält med bågarna sen knäppa fast innertält inne efteråt...
Väger ditt Robens Mythos Duo 1.8 kg? Jag har precis köpt ett sånt tält och mitt väger 2.2 kg komplett med alla delar i packpåsen. Funderade på att skicka tillbaka det men kommer att behålla det för det verkar vara väldigt bra. Finns knappt något annat tält i samma viktklass som har två öppningar så att man kan få tvärdrag genom tältet varma sommarmorgnar i skärgården. Men det har något tunn duk så jag får försöka vara försiktig så att det inte går sönder.

Min mythos duo väger 1830g och utan packpåsar en bit under 1,8kg.. min är troligtvis en 2011 el 2012..
Vet att dom gjort uppdatering på nyare modeller på ytterduk och lite annat har jag för mig..

Vattenpelare på min duk ligger på 1500 och tror att på nyare modeller ligger den på 2000..

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg