Nja, det stämmer inte med mina praktiska erfarenheter.
Jag har sovit lite i WM Ultralite, enligt spec ska den klara minus 9 med komfort. Har också sovit en hel del i en Panyam 450 av Cumulus som enligt Cumulus klarar minus 7.
Kan bara konstatera att både Ultralite och Panyam klarar minus 6 galant och komfortabelt. Jag kan inte påstå att det är någon stor skillnad mellan dem, båda loftar upp sig väldigt bra och är i princip lika tjocka. Huvan däremot är bättre på WM-säcken, liksom dragkedjan, som har en förstyvning bakom sig (saknas på Panyam). Så WM-säcken är nog några grader varmare trots allt, men det är inte så att Panyams tempangivelse måste korrigeras med 6 grader. Snarare anser jag att den är rätt på pricken.
...kan ju tillägga att t ex WM inte heller hade EN-standard för några år sedan. Men Ultralite var ändå klassad som minus 9, så något måste de ha gjort rätt
...
Så...att Panyam skulle vara 6 grader kallare komfortmässigt än vad de skriver stämmer inte enligt mig...
Problemet att jämföra temperaturer mellan olika normer, i detta fall den europeiska normen EN 13537 och Brittisk Standard (BS 4745 som Cumulus använder sig av), försvåras av ordval. I detta fal använder båda normerna ordet ”comfort temperatur” , men menar olika saker. EN 13537 använder ordet i sin definition av lägsta comforttemp för en kvinna (Tcomfort) medan Cumulus avser lägsta komforttemp för en man (som på EN 13537 språk kallas ”Tlimit”). Så vill man jämföra Cumulus temp angivelse för komfort med EN 13537 bör man snegla mot Tlimit värdet, och vill man jämföra Cumlus komforttemp mot Tcomfort enligt EN 13537 bör man som sagt lägga på en 6-7 grader. Lätt att det blir fel då man använder samma ord ”comfort” men avser olika referenser, så vi har nog båda rätt
Joanna lade upp en tråd om just detta ämne här:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=73675
En annan mycket bra metod är att faktskt jämföra sovsäck mot sovsäck mht mått, vikt, fyllnadsvik, dunkvalitet etc. Tittar men på tre säckar av hög kvalitet WM Ultralite, Cumulus Payam 450 och Marmot Helium så kan man konstatera att de är sydda på liknande sätt och alla har dun av samma mycket höga kvalitet (850+CUIN). Tittar man på totalvikt och fyllnadsvikt för lika långa modeller (kring 180cm ligglängd) blir siffrorna:
WM Ultralie, Totalvikt 790g, Fyllnadsvikt 450g, Tlimit -7C enligt EN13537
Cumulus Payam 450, Totalvikt 830g, Fyllnadsvikt 450g, Komforttemp -7 enligt BS 4745
Marmot Helium, Totalvikt 981g, Fyllnadsvikt 553g, Tlimit -8,7 enligt EN13537
Så ganska rak jämförelse mellan WM Ultralite och Cumulus Payam 450 som borde vara likvärdiga som sovsäckar, vilket även stämmer med din erfarenhet. M Helium är lite varmare då den innehåller 100g dun mer vilket även förklarar den lite högre totalvikten.
Marmot har exempelvis EN testat sina säckar sedan minst år 2010 (min M Pinnacle är inköpt i USA 2010 och EN testad till Tcomfort -5,5C och Tlimit -12,2C). Så här skriver Marmot om EN testen, se fliken ”EN Tested”:
http://marmot.com/products/helium?p=117
Så till TS ursprungsfråga: Om budgeten inte är avgörande motsvarar alla tre modellerna ovan dina krav och är nog några av de lättaste modellerna som du kan hitta som klarar dina temperaturkrav. Alla tillverkarna har bra angivelser av liggmått på sovsäckarna (ligglängd+inre omkrets kring fötter, midja och axlar) på sina hemsidor. Mät dina egna mått och välj en säck som passar dig. Välj inte en säck som sitter för tight då det kan påverka loftet på säcken (isoleringen trycks ihop) och du förlorar värme. Beakta även att sovsäckstillverkarna inte inkluderar packpåsen i totalvikten, utan lägg på ca 150g för ett bra vattentätt kompressionsfodral.
Vill du trots priset välja en högvärdig dunsäck men är orolig för fukt kan du även studera Marmot Helium Membrain. Vill du ner i pris finns fler modeller att välja på, men räkna med lite högre vikt samtidigt.
En fiberfylld säck med motsvarande värme som dessa dunsäckar hamnar kring 1800-2000g i vikt och kommer att ta mycket mer plats i packningen.
Ett tips är att undvika sovsäckar med halvlång dragkedja då det försvårar ventilationen varma dagar.