Ännu en sovsäckstråd...

Jag vrider/rör mig ytterst lite i sömnen så en smalare moddel låter gött

Har du något exempel på en smalare sovsäck?

/Magnus

Hmm, borde det inte vara tvärtom? Dunsäckar i vart fall har ofta ca 30% av fyllningen på undersidan och 70 på översidan. Flera syntetmodeller likaså.

Om man vänder med hela säcken får en alltså en mindre isolerad del uppåt vilket är obra. Lösningen brukar vara rymligare sovsäck, så att en kan vända sig utan att dra med sovsäcken...

Eller :)?

//J

Det här med rymlighet kontra vikt och stoppning har blivit diskussionsstoff ända sen man började med sovsäckar, de allra flesta var genomsydda och stoppade med bomullsflock, tunga som sju svåra år.

Om stoppningen är jämn som den borde vara i en medvändarsäck eller 70/30 som oftast ivändarmodellerna har gäller också att veta.
Det första problemet brukar vara att sovsäckskonsumenten vet inte om sina egna sovvanor, trots lakan och täcke som tvinnade rep varje morgon eller bäddutrustningen i skick som när denne gick till kojs.

Min första dunsäck såldes i två modeller, den ena hektot lättare än den andra, samma stoppningsvikt med med 1/3 blixtlås och med helt blixtlås. Bära tänkte jag felaktigt och valde den lättare. Första skärgårdscampingturen gick i juli, det var så varmt att sovsäckar enbart behövdes som täcke, det blev mycket hala, smala täcken. Som tur var hade vi sytt sovsäckslakan och de räckte mer än väl att sova i.

Vid det årets fjälltur, snöade det 3 nätter, sovsäckarana fungerade utmärkt och nattsömnen blev lång och ostörd. Snöskyffel och snöborste saknades i sommarfjällsutrustningen.

Häromåret tvättades säckarna, loftet mättes och var bara en halv centimeter mindre än när säckarna var nya, den livslängden hade inte någon syntetstoppad säck havt.

Förstgångs sovsäcksköare har en djungel att ta sig igenom och många möjligheter att i sin frustation välja fel med konsekvenser.

go tur

Nja, det stämmer inte med mina praktiska erfarenheter.

Jag har sovit lite i WM Ultralite, enligt spec ska den klara minus 9 med komfort. Har också sovit en hel del i en Panyam 450 av Cumulus som enligt Cumulus klarar minus 7.

Kan bara konstatera att både Ultralite och Panyam klarar minus 6 galant och komfortabelt. Jag kan inte påstå att det är någon stor skillnad mellan dem, båda loftar upp sig väldigt bra och är i princip lika tjocka. Huvan däremot är bättre på WM-säcken, liksom dragkedjan, som har en förstyvning bakom sig (saknas på Panyam). Så WM-säcken är nog några grader varmare trots allt, men det är inte så att Panyams tempangivelse måste korrigeras med 6 grader. Snarare anser jag att den är rätt på pricken.

...kan ju tillägga att t ex WM inte heller hade EN-standard för några år sedan. Men Ultralite var ändå klassad som minus 9, så något måste de ha gjort rätt ;)...

Så...att Panyam skulle vara 6 grader kallare komfortmässigt än vad de skriver stämmer inte enligt mig...

Problemet att jämföra temperaturer mellan olika normer, i detta fall den europeiska normen EN 13537 och Brittisk Standard (BS 4745 som Cumulus använder sig av), försvåras av ordval. I detta fal använder båda normerna ordet ”comfort temperatur” , men menar olika saker. EN 13537 använder ordet i sin definition av lägsta comforttemp för en kvinna (Tcomfort) medan Cumulus avser lägsta komforttemp för en man (som på EN 13537 språk kallas ”Tlimit”). Så vill man jämföra Cumulus temp angivelse för komfort med EN 13537 bör man snegla mot Tlimit värdet, och vill man jämföra Cumlus komforttemp mot Tcomfort enligt EN 13537 bör man som sagt lägga på en 6-7 grader. Lätt att det blir fel då man använder samma ord ”comfort” men avser olika referenser, så vi har nog båda rätt;)
Joanna lade upp en tråd om just detta ämne här:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=73675

En annan mycket bra metod är att faktskt jämföra sovsäck mot sovsäck mht mått, vikt, fyllnadsvik, dunkvalitet etc. Tittar men på tre säckar av hög kvalitet WM Ultralite, Cumulus Payam 450 och Marmot Helium så kan man konstatera att de är sydda på liknande sätt och alla har dun av samma mycket höga kvalitet (850+CUIN). Tittar man på totalvikt och fyllnadsvikt för lika långa modeller (kring 180cm ligglängd) blir siffrorna:

WM Ultralie, Totalvikt 790g, Fyllnadsvikt 450g, Tlimit -7C enligt EN13537
Cumulus Payam 450, Totalvikt 830g, Fyllnadsvikt 450g, Komforttemp -7 enligt BS 4745
Marmot Helium, Totalvikt 981g, Fyllnadsvikt 553g, Tlimit -8,7 enligt EN13537

Så ganska rak jämförelse mellan WM Ultralite och Cumulus Payam 450 som borde vara likvärdiga som sovsäckar, vilket även stämmer med din erfarenhet. M Helium är lite varmare då den innehåller 100g dun mer vilket även förklarar den lite högre totalvikten.

Marmot har exempelvis EN testat sina säckar sedan minst år 2010 (min M Pinnacle är inköpt i USA 2010 och EN testad till Tcomfort -5,5C och Tlimit -12,2C). Så här skriver Marmot om EN testen, se fliken ”EN Tested”:
http://marmot.com/products/helium?p=117

Så till TS ursprungsfråga: Om budgeten inte är avgörande motsvarar alla tre modellerna ovan dina krav och är nog några av de lättaste modellerna som du kan hitta som klarar dina temperaturkrav. Alla tillverkarna har bra angivelser av liggmått på sovsäckarna (ligglängd+inre omkrets kring fötter, midja och axlar) på sina hemsidor. Mät dina egna mått och välj en säck som passar dig. Välj inte en säck som sitter för tight då det kan påverka loftet på säcken (isoleringen trycks ihop) och du förlorar värme. Beakta även att sovsäckstillverkarna inte inkluderar packpåsen i totalvikten, utan lägg på ca 150g för ett bra vattentätt kompressionsfodral.

Vill du trots priset välja en högvärdig dunsäck men är orolig för fukt kan du även studera Marmot Helium Membrain. Vill du ner i pris finns fler modeller att välja på, men räkna med lite högre vikt samtidigt.
En fiberfylld säck med motsvarande värme som dessa dunsäckar hamnar kring 1800-2000g i vikt och kommer att ta mycket mer plats i packningen.

Ett tips är att undvika sovsäckar med halvlång dragkedja då det försvårar ventilationen varma dagar.

Återigen...

Måste återigen "lobba" för roberts.pl
Roman där gör ett skitbra jobb! Blixtsnabb i all mail konversation samt leverans.
Han styr upp säcken exakt som DU vill ha den! Bara att rita och berätta!

Själv har jag i dagarna beställt min andra säck med lite extra lull lull, en ULTRALIGHT för att få ner vikten under sommaren.
Så inom kort är det Juafton IGEN!!! :)

// Egizzz :)

EN13537 är inte en fulländad standard men införandet av denna standard har gjort det möjligt för oss som konsumenter att jämföra sovsäckar av olika fabrikat

Det finns många sätt att jämföra sovsäckar, men EN13537 är kanske den mest vilseledande då konsumenterna genom god marknadsföring har fått den uppfattningen att EN13537 är en exakt vetenskap vilket det ändå inte är i praktiken. Vilseledande blir det då tillverkarna publicerar testvärden med decimalers noggranhet. EN13537 är riktgivande, man kan inte uteslutande säga t.ex. att en TLimit -7.1 säck är varmare än en TLimit -5.9 säck av annat fabrikat då variablerna i testspecifikationerna är ändå rätt stora då standarden är flummigt specifierad. (Men en kund som bläddrar bland sovsäckar i affären minns värdena -7.nånting=-7 och -5.nånting=-5, alltså två graders skillnad... kanske avgör köpet och får en kallare säck då avsikten var den motsatta.)

Värdet av EN13537 skulle vara mycket högre om tillverkarna skulle konsekvent skippa decimalerna och i stället publicera vilket laboratorium som utfört testet och tidpunkt för testet, och laboratorierna i sin tur skullle öppet redovisa för vilka testmetoder, utrustning, tillbehör och tolkning av EN13537 de tillämpar. Dessutom är det vilseledande att testresultaten publiceras lika oavsett om sovsäcken är avsedd för män eller kvinnor. TComf i en säck för kvinnor borde representera TComf för kvinnor, och TComf i en säck för män borde representera TComf för män. Då EN13537 skapades kunde man uppenbarligen inte tänka sig att någon skulle komma på tanken att tillverka könsspecifika sovsäckar.

EN13537 är inte ett dugg bättre än den gamla brittiska standarden, den är bara avvikande och genom marknadsföring har en god tanke gått förlorad. EN13537 har blivit ett verktyg för marknadsföring, inte tillverkare eller kunder. Söker man efter sovsäck endast bland EN13537 testade modellen kan man mycket väl missa den bästa sovsäcken för ändamålet.

Måste återigen "lobba" för roberts.pl
Roman där gör ett skitbra jobb! Blixtsnabb i all mail konversation samt leverans.
Han styr upp säcken exakt som DU vill ha den! Bara att rita och berätta!

Själv har jag i dagarna beställt min andra säck med lite extra lull lull, en ULTRALIGHT för att få ner vikten under sommaren.
Så inom kort är det Juafton IGEN!!! :)

De lät väldigt intressant ska kolla på det!

Är det någon större skillnad på tex den ultralight Egiz och tex en sovsäck från marmot eller något av de mer "kända" märken, är det inte att man betalar mycket för märket?

Tack för info alla! Man lär alltid sig nåt nytt

Må gött / Magnus

Cumulus / Ultralight

Jag har en kompis som nyligen köpte en Cumulus 200 för att få ner vikten
Han är nöjd med den Det verkade vara en gedigen säck när jag klämde och kände på den!

Själv har jag som sagt INTE hunnit testa min "nya" Roberts ännu! Men jag gjorde två små ändring i "spessen" Jag ändrade till 95/5 och förlängde säcken med 5cm.

Det som är BRA är just, att du kan lägga till och ta bort efter behag! t.ex. fyllning där DU känner dig mest frusen. Tailor made om man säger! Känns lite lyxigare! :)
Går jag till mig själv så vill jag om det funkar... gärna sätta den där lilla pricken över i:et. I detta fall lite extra lull lull här och där på säcken.

Min första säck (Voyager) jag köpte från Roberts är grym! En helt suverän säck!
Använder den tidig vår och sen höst!

Om du ids! Leta fram en säck som känns intressant hos Roberts, skicka en mail till Roman så hjälper han dig i en blink! Han kommer att fråga hur du vill ha den "monterad"

EN13537 är inte ett dugg bättre än den gamla brittiska standarden, den är bara avvikande och genom marknadsföring har en god tanke gått förlorad. EN13537 har blivit ett verktyg för marknadsföring, inte tillverkare eller kunder. Söker man efter sovsäck endast bland EN13537 testade modellen kan man mycket väl missa den bästa sovsäcken för ändamålet.

Jag tycker fortfarande att fördelarna med att ha en enda temperaturstandard överväger nackdelarna. Som användare måste du alltid ta reda på din personliga referens till varje temperaturstandard, dvs hur du upplever komfort i förhållande till temperaturstandardens definition, med andra ord första sovsäcken köper du i blindo oavsett temperaturstandard.

Alla temperaturmodellerna för varje standard är mycket lika när det kommer till beräkningar av isoleringsförmåga, detta syns mycket väl när du tittar på grafen sid 30 i denna artikel, lutningarna för kurvorna är i stort sett identiska oavsett standard, men eftersom alla temperaturmodeller definierar begreppet komfort olika (förskjutningen i höjdled i grafen) .

I praktiken skulle det alltså inte spela någon större roll vilken av dessa temperaturmodeller man valde som gemensam EN-standard, det viktiga är att man just valt en enda gemensam temperaturmodell som gäller för alla tillverkare inom EU. Du behöver bara köpa grisen i säcken en gång i stället för lika många gånger som du byter sovsäcks fabrikat.

fördelarna med att ha en enda temperaturstandard överväger nackdelarna.

Så skulle det ju vara om det endast fanns ett laboratorium som utför testerna, men då testerna utförs av olika laboratorium med olika utrustning så skiljer resultaten beroende på när och var sovsäcken är testad. Inget fel med att gå in för en standard, men man kunde ha gjort det ordentligt istf att bara skapa en till ny flummig standard. I all enkelhet borde standarden specifiera testdockan och dess sensorer inkl placering, dockans klädsel och liggunderlaget i detalj, men så är inte fallet tyvärr...

Glöm inte att amerikansk bärighet inte mäts på samma sätt som europeisk, av någon outgrundlig anledning. Dvs, amerikansk 850 cuin motsvarar inte europeisk 850, utan lägre. Hur mycket lägre kan jag inte svara på men det pratas om ca 100 lägre. Dvs att marmots och WMs säckar på 850 cuin är lägre i europeiska mått.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg