Ännu en sovsäckstråd...

Hej!

Nu är det så att jag söker en liten och smidig sovsäck som ska användas för vandring, kajak och diverse friluftsliv. Och söker då kunskap här ;)

De kraven jag har
Klarar 5-6 minusgrader
Extremt liten
Och som vanlig gärna så billigt som möjligt men priset är ingen begränsning

Och så vill jag gärna veta vad ni tycker om syntet, dun eller både dun och syntet

Om ni har något som kanske passar in så får ni gärna lägga upp bilder på era sovsäckar med något föremål så man för en uppfattning om storleken

Jag har kollat lite dessa
www.packalatt.se/sovsackar-c-116.html

Då du länkar till Cumulus sovsäckar, var uppmärksam på att Cumulus inte använder sig av EN13537 standarden för att testa sina sovsäckar, utan vill du kunna jämföra med andra EN-testade sovsäckar får du addera ca +6-7 grader på komforttemperaturen (dvs en Cumulus säck angiven till komfort -6 motsvarar ca +1 på en EN-testad säck).
Hur lång är du och hur sover du?
Dunsäckar är givetvis lättare och tar mindre plats än fiberfyllda säckar, samtidigt känsligare för fukt och dyrare. Vill du dessutom ha den högsta dunkvaliteten och lättaste säcken stiger prislappen rejält...men det vet du nog redan?
Bra fibersäckar tillverkas av Haglöfs, Marmot mfl, bra dunsäckar av Marmot, Western Mountaineering, Mountain Hardware, Mountain Equipment, Cumulus, Roberts mfl.

Senast ändrad:
Tack för det snabba svaret

Hur lång är du och hur sover du?
Jag är ca 195 cm, hur jag sover? På ett liggunderlag och på magen oftast i tält.

Och som smux skriver är att dunsovsäck är dyrare men eftersom den tar mindre plats så lutar det åt att det blir en dunsovsäck.

Vet någon av er om det finns något bra erbjudande på en dunsovsäck?

Tack för infon Smux
/ Magnus

Padjak

Jag köpte en Padjak Radical Z1 (EN 13537 6 / 1,5 / -14) från Northstar i våras och den har fått vara med på några tältnätter på Fulufjället samt i skärgårdsmiljö nu under sommaren. Jag är mycket nöjd och med ett sovsäckslakan så sov jag bra en frostnatt på fjället.

Du efterfrågar några minus som lägre comfortgräns, då är denna modell kanske ett alternativ. http://www.northstar.se/se/produkter/sova-ute/sovsackar/dunsackar/pajak-radical-8h.html

Mvh/ Lars Lindwall

Då du länkar till Cumulus sovsäckar, var uppmärksam på att Cumulus inte använder sig av EN13537 standarden för att testa sina sovsäckar, utan vill du kunna jämföra med andra EN-testade sovsäckar får du addera ca +6-7 grader på komforttemperaturen (dvs en Cumulus säck angiven till komfort -6 motsvarar ca +1 på en EN-testad säck).
(klipp).

Nja, det stämmer inte med mina praktiska erfarenheter.

Jag har sovit lite i WM Ultralite, enligt spec ska den klara minus 9 med komfort. Har också sovit en hel del i en Panyam 450 av Cumulus som enligt Cumulus klarar minus 7.

Kan bara konstatera att både Ultralite och Panyam klarar minus 6 galant och komfortabelt. Jag kan inte påstå att det är någon stor skillnad mellan dem, båda loftar upp sig väldigt bra och är i princip lika tjocka. Huvan däremot är bättre på WM-säcken, liksom dragkedjan, som har en förstyvning bakom sig (saknas på Panyam). Så WM-säcken är nog några grader varmare trots allt, men det är inte så att Panyams tempangivelse måste korrigeras med 6 grader. Snarare anser jag att den är rätt på pricken.

...kan ju tillägga att t ex WM inte heller hade EN-standard för några år sedan. Men Ultralite var ändå klassad som minus 9, så något måste de ha gjort rätt ;)...

Så...att Panyam skulle vara 6 grader kallare komfortmässigt än vad de skriver stämmer inte enligt mig...

Ivändare

byter sovposition genom att vrida sig inne i säcken och har behov av en lite vidare säck. Medvändare tar med sig säcken i vändningen och klarar sig med en smalare och lättare säck.

Thure

Håller med joru om att det smux skriver inte stämmer riktigt, eller alls för den delen. EN-test är en standardisering under konstgjorda förhållanden. Det är en europeisk standard dessutom och därför testas inte säckarna från usa (wm och kanske marmot, bl a) på detta sättet. Wm testar fortfarande inte sina säckar så, iaf när jag senast kollade före sommaren (kan ha fel här), men branschen i usa pratade om att antingen börja testa enligt EN-standard eller, hellre, skaffa en egen usa-standard. De hade kloka synpunkter på det europeiska testet, men kommer ej ihåg vilka.

Mitt bidrag i ditt sökande är: det absolut viktigaste är ett isolerande underlag. Tränger kylan igenom madrassen kan inte den varmaste säck i världen värma dig. Detta p g a att sovsäckar isolerar p g a loftet, dvs höjden av utrymmet mellan inner- och yttertyg. Det man ligger på blir platt och isolerar därför inte.
Ner till den temperaturen ska du ha en säck som har box-wallkonstruktion, och inte stitch-through. Har du en säck med box-wallkonstruktion får man lättare ett högre loft, som isolerar mer och därmed blir det mindre viktigt att ha så hög bärighet i t ex dunet. Stitch-through skapar en köldbrygga i den genomgående sömmen, så även H-konstruktion (yeti passion three)
Glöm inte att det är loftet som isolerar, inte dunets bärighet. Dunets bärighet innebär, oftast, att du får samma loft till en mindre vikt om bärigheten är högre, men det har också mycket att göra med hur sovsäcken är sydd, t ex box-wall mot stitch-through.
Kombinationen "lätt-billig-varm" finns inte. Man får ta bort ett av adjektiven.

Jag skulle nog rekommendera två sovsäckar: en innersäck i dun, som håller 0-3 grader komfort för män, och en yttersäck i syntet som klarar 7-12 grader. Detta för att inte skapa kondens i dunsäcken, vars kvaliteter försämras av vatten. Får du kondens (fukt) i en syntetsäck så är det bekymmerlöst.
Men jag kan inte garantera att denna kombination funkar för jag har bara provat den i huvet :)
Men ska testa den nu i vinter :)

EN13537 är inte en fulländad standard men införandet av denna standard har gjort det möjligt för oss som konsumenter att jämföra sovsäckar av olika fabrikat utan att behöva köpa dem.

Tidigare temperaturangivelser på sovsäckar från etablerade tillverkare var absolut inga fantasisiffror, men de visade den specifika definitionen av komfort som varje tillverkare använde. Dvs stört omöjligt att teoretiskt jämföra sovsäckar av olika märken.

Amerikanska märken som WM och Marmot har testat sina sovsäckar enligt EN13537 i ett par år nu, helt enkelt som en service för sina Europeiska kunder. WM anger dock inte dessa siffror på sin hemsida men tittar man på exempelvis Outnorths hemsida så står resultaten från EN mätningarna.

Här är bra genomgång och analys av olika temperaturstandards för sovsäckar.
På sid 30 i artikeln finns en grafisk jämförelse mellan 5 vanligt förekommande standards.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg