Ännu en Gyrogåta

Hej på er. Jag fick nytt liv i min Gyro genom nya remmar och nytt avbärarbälte (original från Fjällräven). Gott så, men jag fattar inte riktigt hur jag ska fästa toppspänarna. Är det så att jag saknar remmar eller har jag helt inte inte förstått hur dom ska sitta? Nu visar det sig att min iPad jag skriver det här ifrån inte är kompatibel med forumet i den mening att det inte går att skicka bilder, så låt mig ändra frågeställning: Hur har ni med gamla Gyrosäckar med moderna remmar fått. Ordning på era toppspännare, och skulle ni i så fall kunna bifoga en bild? Tack på förhand.

Stundtals är det klokt att Googla.

Duger den här bilden?

Been there, done that. Som du ser så är dock något märkligt med den bilden. Ser nästan ut som att bärremmarna inte ens sitter fast. I vilket fall så har jag sett en till bild på bärsystemet på den där nya säcken, men upplösningen är så dålig att det inte går att se ordentligt. Har sedan googlat ca ett hundratals andra bilder, men fortfarande inte hittat någon som beskriver lösningen på mitt problem: En gammal säck med nya remmar. Alltså, det är ingen större nöd för säcken funkar finfint och ska med till Fulufjället i helgen. Men man vill ju alltid göra något bra ännu bättre. ;)

Tror du ska ha denna bild istället:

http://www.outnorth.se/20.0.0.0/3804/cache/3804_32253247044474e703d46a4a25c7c460.jpg

Jag är inte så slängd i länkning som Seobserver, men jag tror att bilden visar toppstramarnas placering :).

(om det inte funkar, googla fjällräven gyro 80 och den uppenbarar sig...)

Återkoppla gärna om hur det fungerar med din gamla säck. Har själv stiftat bekantskap med Fjr ramisar på sista tiden, och måste lyfta lite på hatten faktiskt. Senast jag hade en var jag tonåring och tyckte att de var för ömtåliga, men nu som mogen tonåring har jag ju lärt mig att hantera med mer finess. Och de är riktigt genomtänkta grejor, bara man tar det varligt ibland...

//J

Även den bilden hade jag ju sett, men då dessa axelband inte stämde överens med dom jag hade, så var det inte heller någon lösning. Nu har jag efter lite funderande gjort en egen lösning byggd på samma system med lite remmar och plastremsgrejer från NK. Så här blev det alltså, med nya Fjällräven-remmar på en gammal 80l-Gyro med hemgjorda toppstramare. Funkar fintfint.

Bilagor

• bild.jpg
    bild.jpg
    31.1 KB · Visningar: 2,797
Även den bilden hade jag ju sett, men då dessa axelband inte stämde överens med dom jag hade, så var det inte heller någon lösning. Nu har jag efter lite funderande gjort en egen lösning byggd på samma system med lite remmar och plastremsgrejer från NK. Så här blev det alltså, med nya Fjällräven-remmar på en gammal 80l-Gyro med hemgjorda toppstramare. Funkar fintfint.

Ser bra ut. Du fick alltså göra toppstramardelen själv, remmarna som ska träs i satt väl redan på remmen..?

//J

Ser bra ut. Du fick alltså göra toppstramardelen själv, remmarna som ska träs i satt väl redan på remmen..?

//J

Precis så. Väldigt enkelt när man ser det framför sig, som alla bra lösningar. Var dock osäker om de remmar som satt monterade på de nya axelbanden var tillräckligt långa, men det var dom ju. Troligtvis så finns "rätt" toppstramare att köpa av de väldigt serviceinriktade damerna på Fjällräven som jag köpte axelbanden av, men nu löste det sig ändå. Stoppade i en 25 kilo igår och provgick, och det kändes väldigt bra. Ramen blir som klistrad efter ryggen fast utan att det blir obekvämt eller jobbigt.

Precis så. Väldigt enkelt när man ser det framför sig, som alla bra lösningar. Var dock osäker om de remmar som satt monterade på de nya axelbanden var tillräckligt långa, men det var dom ju. Troligtvis så finns "rätt" toppstramare att köpa av de väldigt serviceinriktade damerna på Fjällräven som jag köpte axelbanden av, men nu löste det sig ändå. Stoppade i en 25 kilo igår och provgick, och det kändes väldigt bra. Ramen blir som klistrad efter ryggen fast utan att det blir obekvämt eller jobbigt.

Ja, jag testade mitt gyroprojekt igår, den saknar själva gyroremmen, så jag tog en annan rem och satte dit bara för att få känsla för hur den ska sitta. Det roliga är ju att man faktiskt får belastningen precis rakt ner och den lilla känslan av att man liksom strävar framåt, som man har med i princip alla ryggsäckar, ersätts av en mer avslappnad rak hållning. Känns väldigt lovande. Så i avvaktan på en reservrem från Fjällräven, så ska jag snickra ihop något och provgå i helgen.

...om allt utfaller väl så får man då en bära-tungt-säck som väger nästan hälften av den tidigare favoriten från Norröna...inte illa :).

//J

Reservdelar/tillbehör till gamla Gyro-säckar

Jag har en 70L Gyrosäck i näst intill nyskick men jag skulle vilja modernisera bärsystemet, med nya bärremmar inkl toppstramare och bröstrem, á la bilden från outnorth. Jag hittar inget sådant på Fjällrävens hemsida. Hur fick ni tag i era prylar? Det är ju inte så länge sedan ni gjorde era inlägg. Skriv en rad och lägg upp några bilder på resultatet, vettja! Tack så länge, kamrater! /A.

Bilagor

• Fjällräven Gyro 80 I.jpg
    Fjällräven Gyro 80 I.jpg
    32.3 KB · Visningar: 1,805
Fjällräven i Övik har hitintills levererat utan knorr en massa småprylar som inte står på hemsidan eller i katalogen. Prova med att skriva en rad till dem.

go tur

De här bilderna i inlägg 2 och 9, föreställer de den någorlunda nya gyron (kring 2009 ?) som i och för sig också nu har utgått ur fjällrävens sortiment? Bärremmarna och midjebältet ser ju rent otroligt simpla ut jämfört med nästan allt annat nytt.

Finns en avsomnad sida med den här http://www.outnorth.se/fjallraven/gyro-80.php och det är ju samma bild verkar det, så det är kanske den nya varianten i denna något vågade färg. Jag ser det intressanta där att det står "Användarlängd: 154-176 cm ". Är det alltså en damsäck? Jag skulle vilja ha tag i en av deras 90-tals gyro som hette raven någonting och hade mörkgrönt ripstoptyg och svart ram, den jag fick överta blev stulen ur ett förråd så PMa om du har en dylik du vill skiljas från!)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Cryfish Ännu en tråd om ryggsäck för dagstur Transportera 8

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg