Ändring i jaktförordning

Raskesven; sa:
Haha, hade jag skrivit bara "skyddsåtgärder" så hade väl du lagt in en bild på en gubbe med kulspruta. Och hade jag utelämnat "seriösa" så hade väl också gubben med kulsprutan dykt upp, eller något Kalle Anka- betonat.

Spekulationer gode Raskesvein, lösa och ogrundade spekulationer.

Vad kostar de av försäkringspremien subventionerade vargstängslen samt den övriga övervakningen? Finnes en god kalkyl?

Sammanfattningsvis och delvis off den så kallade topiken skulle jag på fullaste allvar bra gärna vilja veta VARFÖR vi ska ha dessa vargar. (Och missförstå mig nu inte, jag gillar vargar och tar varje tillfälle i akt att yla tillsammans med dem på Skansen.) Men varför ska de ränna runt i det fria med alla dessa vidhäftade kostnader för stängsel, rättegångar, utredningar, bidrag för riven boskap und so weiter i all oändlighet, utöver sorgen hos alla de som får sin boskap riven. Ge mig bara en enda vettig anledning att byta inställning.

Man tackar så vänligt på förhand.
[Ändrat av tigertamjaren 2006-01-25 kl 13:26]

tigertamjaren; sa:
Sammanfattningsvis och delvis off den så kallade topiken skulle jag på fullaste allvar bra gärna vilja veta VARFÖR vi ska ha dessa vargar. (Och missförstå mig nu inte, jag gillar vargar och tar varje tillfälle i akt att yla tillsammans med dem på Skansen.) Men varför ska de ränna runt i det fria med alla dessa vidhäftade kostnader för stängsel, rättegångar, utredningar, bidrag för riven boskap und so weiter i all oändlighet, utöver sorgen hos alla de som får sin boskap riven. Ge mig bara en enda vettig anledning att byta inställning.

Respekt för liv,kanske.

Dra inte in mänskliga perspektiv nu,Vargar bara är.

peter

ping; sa:
Respekt för liv,kanske.

peter

konstigt att det bara är vargarnas liv som skall respekteras.. inte livdjuren eller människornas liv, bara vargarna.. Som jag tidigare sagt så har jag inga problem med en livskraftig stam av varg i Sverige, men verktygen måste finnas för att dom som bor i täta områden skall kunna skydda sig och sina djur utan att riskera åtal. De e så enkelt, vargar som saknar normal rädsla för människor och dess närhet skall obenhörligen skjutas, skygga djur kommer att lära sina ungar att hålla sig undan..

Vi ska naturligtvis bevara vargarna eftersom de är en art och arternas mångfald är en tillgång.

Det kan vara svårt att inse, men takten i vilken arter utrotas från jorden idag är högre än under andra kända utdöendeperioder i jordens historia; exv. den lilla tidsepok under vilken dinosaurierna försvann.

För övrigt är vargar tuffare än får.
(Det är det väl iofs ingen som ifrågasätter.)
(Vad nu det har med jaktf-o att göra.)

tigertamjaren; sa:

Frågan är väl vad som kostar mest, Statens/EUs bidrag till bönder som inte kan/vill driva ett effektivt jordbruk eller de få djur som de fina vild vovvarna råkar ta eftersom tamboskapen är avlad till att vara dumma och medgörliga så att all normala försvarsinstinkter är helt borta....

Nä, bort med bönderna och jägarna och mer varg åt naturen!

Aha, en lösning på hela problemet vore förstås att avla fram stridsfår. Med tanke på vad en enda Killer Rabbit kan åstadkomma så hyser jag inga tvivel om att ett d:eek: får skulle kunna freda sig mot lite vargar.

Ett alternativ vore ju att ta fram intelligenta får istället för aggressiva.

mydeza; sa:
Frågan är väl vad som kostar mest, Statens/EUs bidrag till bönder som inte kan/vill driva ett effektivt jordbruk eller de få djur som de fina vild vovvarna råkar ta eftersom tamboskapen är avlad till att vara dumma och medgörliga så att all normala försvarsinstinkter är helt borta....

på tal om avel.. du tror att maten kommer från ICA, sången om ICA´s egna varor betyder inte att dom har en maskin som i Star Trekk där man trycker o så syntiseras maten.. Jag ska berätta en hemlis, ICA bara förpackar, det e bönderna tillverkar käket..

;)

-PaTRiC-; sa:
ping; sa:
Respekt för liv,kanske.

peter

konstigt att det bara är vargarnas liv som skall respekteras.. inte livdjuren eller människornas liv, bara vargarna.. Som jag tidigare sagt så har jag inga problem med en livskraftig stam av varg i Sverige, men verktygen måste finnas för att dom som bor i täta områden skall kunna skydda sig och sina djur utan att riskera åtal. De e så enkelt, vargar som saknar normal rädsla för människor och dess närhet skall obenhörligen skjutas, skygga djur kommer att lära sina ungar att hålla sig undan..

Det handlar inte bara om varg,det kan lika väl handla om bärfis,en utrotnings hotad art är en utrotnings hotad art.Så länge målet om en livskraftig stam inte har uppnåtts så är varje individ viktig,oavsett art.

Om de kan hantera den lättnad som den nya förändringen innbär så vore det ju toppen,men troligtvis vinner varghatet,skoterjakt och cyanid-impregnerade åtlar handlar ju inte direkt om att skydda boskap.

peter

-PaTRiC-; sa:
mydeza; sa:

på tal om avel.. du tror att maten kommer från ICA, sången om ICA´s egna varor betyder inte att dom har en maskin som i Star Trekk där man trycker o så syntiseras maten.. Jag ska berätta en hemlis, ICA bara förpackar, det e bönderna tillverkar käket..

;)

Jupp, med det är MYCKET billigare att importera får från NZ än att ha 10-15 dumma får knalla omkring i Bergslagen bakom mil efter mil av stängsel bara för att nån söndagsbonde inte vill skaffa ett riktigt jobb...

Samma sak med kor/mjölk, billigare att importera, fast det skall transporteras hit.. Kör det på tåg så blir det antagligen mindre skadligt för naturen oxå.

Så det argumentet håller inte riktigt ;)

Bort med bidragen på jordbruket så skall du få se att det både blir billigare mat och mindre gnäll från landsbygden.

mydeza; sa:
Jupp, med det är MYCKET billigare att importera får från NZ än att ha 10-15 dumma får knalla omkring i Bergslagen bakom mil efter mil av stängsel bara för att nån söndagsbonde inte vill skaffa ett riktigt jobb...

söndagsbonde, tja.. man hör nästan på namnet att dom e bönder på söndagar eller som månskensbönderna, på kvällar och nätter.. vet du varför? joo, för dom har ett vanligt arbete utöver sitt lilla jordbruk..

mydeza; sa:
Samma sak med kor/mjölk, billigare att importera, fast det skall transporteras hit.. Kör det på tåg så blir det antagligen mindre skadligt för naturen oxå.

men du, tror du att tågen går på god vilja å vaselin? du kan aldrig få ihop miljö och ekonomi på detta sätt, priset på livsmedel har väldigt lite med vad bönderna tar betalt..

mydeza; sa:
Bort med bidragen på jordbruket så skall du få se att det både blir billigare mat och mindre gnäll från landsbygden.

det håller jag med om, ta bort bidrag och subventioner i hela europa så skall du se var det blir billigast, jämför det moderna svenska jordbruket med andra europeiska länder.. haha.. olivoljan hade kostat 200:- litern...

Jag tycker inte heller att man ska hålla ett jordbruk under armarna om det inte bär sig.

Fast man kan antagligen lägga lite olika perspektiv på det. Transporter från andra delar av världen är ju enligt mitt högst subjektiva sätt att se det inte bara ett ekonomiskt problem, transporter är antagligen på tok för billiga idag, om man värderar kvarvarande oljereserver rätt, om man värderar miljöeffekterna rätt och över tiden osv.

När det gäller jordbruket är det förstås dessutom så att svenska mjölkbönder konkurrerar med andra bönder som erhåller bidrag.

ping; sa:
Det handlar inte bara om varg,det kan lika väl handla om bärfis,en utrotnings hotad art är en utrotnings hotad art.Så länge målet om en livskraftig stam inte har uppnåtts så är varje individ viktig,oavsett art.

Om de kan hantera den lättnad som den nya förändringen innbär så vore det ju toppen,men troligtvis vinner varghatet,skoterjakt och cyanid-impregnerade åtlar handlar ju inte direkt om att skydda boskap.

peter

men nu e inte vargen direkt utrotningshotad, den står på röda listan i sverige men det gör den sabeltandade tigern oxå..

jag hoppas att den nya förordningen skall motverka just det beteendet som du nämnde, skoterjakt och så vidare, men det vet vi inte ännu.. man kan ju alltid hoppas att en del av hopplösheten försvinner där vargstammen är som tätast.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg