Ändring i jaktförordning

tigertamjaren; sa:
Hursomhelst, killar och tjejer, jag undrar fortfarande helt uppriktigt VARFÖR vi ska ha en massa varg rännande fritt här i landet, med alla de problem och kostnader de medför. Argumenten om att respektera liv (som lever av att dagligen ta liv) eller att det skulle vara bra för älgarna ;) eller att dessa vargar med dåliga arvanlag skulle behövas för vargens fortlevnad som art på jorden får mig sorgligt nog inte att omgående ringa Svenska Rovdjursföreningen och ansöka om medlemskap. ;)

Nä kanske det. Men om man säger att det som många ser som fullt tillräckliga argument inte är tillämpliga så kanske man inte får fler argument heller.

För mig räcker det bra med att jag anser att människan inte har rätt att utrota en massa djurarter bara för att vi kan det. Just att vi kan utrota dem gör att vi har ett ansvar att inte göra det. Vi har till och med ett ansvar att skydda djuren från följdverkningar av våra aktiviteter. Det är min åsikt, och om du inte håller med så tvingar ingen dig att gå med i någon förening.

Christian
 
Christian lille, är det mitt fel att du inte kan argumentera för din sak?

Vad som räcker för dig är givetvis din ensak. Personligen tycker jag att argumenten är magra. Och det är min ensak.
[Ändrat av tigertamjaren 2006-01-26 kl 14:56]
 
Men... jag förstår ju Christers argument. Nu t o m sympatiserar jag med dem, men även om jag inte gjorde det så skulle jag anse att Christer har på fötterna för sin (just sin) åsikt.

Det är inget som säger att det är en kompetensfråga, att kunna övertyga dig genom argument. Det finns inte heller argument som du omöjligt kan påstå är otillräckliga, om det är vad du helst vill.

Jag har en kamrat som ibland, för att provocera, säger att "Gud har ju gett oss en jord att förstöra, så då är det väl bäst att vi gör det också." Faktum är att såna resonomang rår man inte heller på med argument.
 
Mezzner, knas där, var skulle jag ha sagt att vargen som art bör utrotas? Canis Lupus är en av många arter i familjen Canidae, dvs hunddjur, och denna art finns lite varstans på vår kära jord, också i Sverige. Jag har enbart ifrågasatt den nuvarande svenska vargpopulationens roll i artens fortlevnad pga sina genom inavel omtalade dåliga arvsanlag. Observera ifrågasatt, inte avfärdat. Men jag låter mig gärna övertygas om att jag har fel. That´s it. Att du eller Almgrin påstår att jag skulle ha förespråkat utrotning av arten gör mig bara förbannad och det kanske var meningen?
[Ändrat av tigertamjaren 2006-01-26 kl 16:04]
 
Vargdebattörer, eftersom jag under en längre tid uppriktigt har undrat vad som egentligen talar för att vi ska ha en massa vargar här i landet, mot bakgrund av all den uppståndelse och de problem som de omtalas föra med sig, har jag framfört denna seriöst menade fråga till de som borde kunna besvara den, nämligen vargförespråkarna här på Utsidan. Vem borde bättre kunna svara på den? Döm om min förvåning då en sån välmenande och rimlig fråga har mötts med så mycket misstro och provokation, men med så lite substans i själva frågan. Givetvis finner jag mig i mitt predikament, men synd är det allt att ni inte utnyttjade tillfället att försöka vinna över en stark röst på er sida.
 
tigertamjaren; sa:
Mezzner, knas där, var skulle jag ha sagt att vargen som art bör utrotas? Canis Lupus är en av många arter i familjen Canidae, dvs hunddjur, och denna art finns lite varstans på vår kära jord, också i Sverige. Jag har enbart ifrågasatt den nuvarande svenska vargpopulationens roll i artens fortlevnad pga sina genom inavel omtalade dåliga arvsanlag. Observera ifrågasatt, inte avfärdat. Men jag låter mig gärna övertygas om att jag har fel. That´s it. Att du eller Almgrin påstår att jag skulle ha förespråkat utrotning av arten gör mig bara förbannad och det kanske var meningen?
[Ändrat av tigertamjaren 2006-01-26 kl 16:04]

Jamen,om inaveln är ett bryderi för dig,borde inte det logiska då vara att förespråka en större population?


peter
 
tigertamjaren; sa:
Vargdebattörer, eftersom jag under en längre tid uppriktigt har undrat vad som egentligen talar för att vi ska ha en massa vargar här i landet, mot bakgrund av all den uppståndelse och de problem som de omtalas föra med sig, har jag framfört denna seriöst menade fråga till de som borde kunna besvara den, nämligen vargförespråkarna här på Utsidan. Vem borde bättre kunna svara på den? Döm om min förvåning då en sån välmenande och rimlig fråga har mötts med så mycket misstro och provokation, men med så lite substans i själva frågan. Givetvis finner jag mig i mitt predikament, men synd är det allt att ni inte utnyttjade tillfället att försöka vinna över en stark röst på er sida.

Snälla lilla tiger. De argument som framförts, hur sakliga de än har varit, har ju runnit av dig som vatten på en gås. Du drar ju bara till med ordvrängerier och semtantiska motargument vad som än läggs framför dig...
 
tigertamjaren; sa:
Christian lille, är det mitt fel att du inte kan argumentera för din sak?

Vad som räcker för dig är givetvis din ensak. Personligen tycker jag att argumenten är magra. Och det är min ensak.
[Ändrat av tigertamjaren 2006-01-26 kl 14:56]

Ja det är din ensak. Men jag är knappast liten. (och om jag så vore vad har det med argumenten att göra+)

Du kan tycka att argumenten är marga, jag är av en annan åsikt. Där har vi helt enkelt olika åsikt.

Syftet med en debatt är inte nödvändigtvis att utse en vinnare. Ibland får man helt enkelt komma till den slutsatsen att man tycker olika, och sen leva med detta.

Christian
 
Varför rovdjur?

Din fråga får och bör ställas Tigern.

Det rimliga svaret är att antingen skall vi ha bara de djur och växter som vi har nytta av (MacDonalds kan sälja??) eller tycker är vackra etc med andra ord en park / farm över hela landet eller så bör vi se till att det finns ett fungerande ekosystem.

Ett fungerande ekosystem innehåller olika arter som konkurrerar med varandra survival of the fittest som Darwin skrev.

Mänskliga jägare kan inte ersätta varg, björn, lo, järv, räv, fjällräv, etc.

Tar vi bort de stora rovdjuren kan inte t ex fjällräven överleva.

Tillräckliga populationer av varje art bör vi sträva efter.

Den art som ställer till mest problem är förstås människan.

Jag tycker inte det finns bra argument för att utrota några arter utom möjligen vissa virus och bakterier.

Thure
 
Tigern,

Att utrota eller inte utrota var ju möjligen frågan, och på den punkten tyckte jag att jag på ett omständligt vis redogjorde för min syn på resonemanget om huruvida vi kan utrota dem lokalt eftersom det ändå finns varg på annat håll.

Jag äter sedan många år inte torsk heller p g a den brist som råder, och den förvirring och illvilja som gör att det länge kunnat inses att fångstplatsen och kvotdisciplinen knappas är nåt man som konsument inte kan ha en aning om.
Jag inser att det inte är just de torskar jag äter eller inte äter som är skillnaden mellan liv och död för arten, men tycker inte heller att jag kan äta vidare och tycka att ansvaret ligger på ryssar, norrmän eller ministrar.

Din syn på utrotningen ur ett globalt perspektiv ser jag inte som genomtänkt, särskilt inte när det är svensk lagtiftning som diskuteras, utan snarare som en eftergift för den personliga komforten.

Den (tramsiga) uppståndelse vi har i Sverige uppfattar jag att du menar att vi kunde undvika genom att låta andra nationer härbärgera de besvärliga djuren (alternativt ha en svensk liten inhägnad population). För min del anser jag att det är att acceptera utrotning i den del av världen vi har inflytande över.
[Ändrat av Mezzner 2006-01-26 kl 16:29]
 
Re: Varför rovdjur?

hrm.. det e lite sent påkommit med att naturen själv skall stå för beskattning och mångfald. Vår infrastruktur och vårt jordbrukslandskap har för länge sedan satt detta ur spel och tro det eller ej, jägare är nödvändiga för att vi inte skall få problem med trafikdöd, massdöd via sjukdommar och så vidare. Naturligvis så skall våra rovdjur beskatta först och sedan i mån av behov jägarna, rovdjuren är inte riktigt lika troffe intresserade som medelålders män med gevär. Vi skall naturligtvis inte utrota en frisk stam av vargar men vi måste självklart slå ut individer som inte passar in av olika anledningar. En skygg varg är en bra varg! Vi måste ge folk på landsbydgen en anledning att stanna kvar, det gagnar ingen med större avfolkning av våran landsbygd, det är inte alla som trivs med höga hus, stress, spårvagnar och annat våra stora städer medför..
 
Re: Varför rovdjur?

thureb; sa:
Ett fungerande ekosystem innehåller olika arter som konkurrerar...

Mänskliga jägare kan inte ersätta varg, björn, lo, järv, räv, fjällräv, etc.

Tar vi bort de stora rovdjuren kan inte t ex fjällräven överleva.

Tillräckliga populationer av varje art bör vi sträva efter.

Det är precis såna argument som konstigt nog avfärdas som otillräckliga av Tiger...
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg