• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Älgstek?

Maten : hunger och törst i Västerbotten

I boken "Maten : hunger och törst i Västerbotten" av Torgny Lindgren och Ella Nilsson så har Torgny Lindgren ett bra älgrecept:

Skjut en älg, flå och stycka den, koka den.
 
Pannbiff ?
Tycker i och för sig att det är synd att mala ner en stek.......men om det nu ska göras rekommenderar jag följande.

När du gör "biffsmeten" förhöjs smaken av att använda kryddpeppar.
Fyll biffarna med en klick leverpastej (gärna med en skvätt konjak iblandad) samt lite krossade enbär. Stek dem så de får yta och efterstek dem i ugn med ett lager av svampstuvning samt riven ost uppepå.
Gele och potatis till detta samt ett gott rött vin.

/Göran
 
Älgkebab levde jag på, under Arvikafestivalen och det var himla gott! Kan nog vara ett hyfsat sätt att använda de mindre åtrovärda delarna av köttet. Det stod Piteå på deras tee-shirt, de som sålde på festivalen. Har bott i Lulé å inte lät det som Pitémål. De visste inte heller vart Mikael Renberg bodde så då var det väl avgjort! :)

En bekant brukar bjuda på "Tjälknöl". Det är himla gott! Vet inte hur man gör, men det skall visst stå i relativt svag temperatur i ugnen över natten.

Peter
 
En bekant brukar bjuda på "Tjälknöl". Det är himla gott! Vet inte hur man gör, men det skall visst stå i relativt svag temperatur i ugnen över natten.

Frys köttet. Kör det sedan i ugn på 75 grader i ca 12 timmar till köttet har 74-75 grader på stektermometern (70 för rosa kött).
Gör sedan en saltlag och låt köttet ligga i den i en plastpåse i kylen i 4-5 timmar.
Skär i tunna skivor och servera gärna med gratäng eller på smörgås.

Saltlag:
1 liter vatten
1dl salt
1tsk krossad svartpeppar

eller:
8dl vatten
1dl soja
1dl salt
2 vitlökskyftor
1tsk krossad svartpeppar
1 lagerblad smulat

eller:
Jag brukar göra en thaivariant med förutom det vanliga
8dl vatten
1dl soja
1dl salt
2 vitlökskyftor
brukar jag sätta
1 krossat citrongräs
8-10 limeblad

/Ulf
[Ändrat av Wolf25 2004-10-14 kl 22:45]
 
Kokkött
Grytor av alla de slag
Karv
Älgfile med klyftpotatis
Pustasoppa med älgfärs
Pasta med köttfärssås (älg såklart)
Tacos med, just det, älgfärs
Tjälknöl (se tidigare inlägg)
Törkött (Torkat alltså, speciellt hjärtat, mums)
Kokt tunga
Wokat älgkött
Stekt lever
.
.
.
..fan vad man kan bli less på älgkött... :)

/BAX

(Ska leta reda på Pustasoppreceptet, himla gott)
 
Pustasoppa var det.

(8 pers)

2 gula lökar
2 morötter
2 paprikor
4 dl Creme Fraiche
2 tärningar grönsaksbuljong
4 msk tomatpuré
1 msk chilisås
750 gr köttfärs
1 1/2 L vatten
salt, peppar
hackad persilja

Lägg CF, buljong, tomatpure & chilisås i en kastrull.
Finhacka lök & paprika, riv morötterna och lägg detta i kastrullen.
Låt det puttra i 3 minuter.
Fräs köttfärsen i olja.
Blanda köttfärsen i röran, späd med vatten och låt puttra i 10-15 min.

Soppan kan med fördel frysas in och värmas upp senare, den är lika god ändå.

/BAX