Din tilltro till det "självreglerande" systemet ser ut att vara stort. Självregleringen består ofta av exponentiell tillväxt, för att populationen sedan ska krascha till strax över noll-nivån -- för att sedan börja om med ny tillväxt. När det gäller djur med låg tillväxttakt så tar de här cyklerna tid. Så du har något år med en massa älg -- och sedan många år med väldigt få älgar, innan du igen får en massa älgar innan majoriteten får svälta ihjäl.
Du får också en hyfsad påverkan på annan vegetation (och djur) när älgarna i desperation äter allt de kommer åt innan det också tar slut -- och de svälter ihjäl...
Jag tycker det är betydligt bättre att hålla population av vilt på lämplig nivå för att undvika att de svälter ihjäl. Även om någon anser att det är naturligt, så tycker jag personligen inte att det är trevligt för någon (vare sig människa eller djur) att få svälta ihjäl.
Tycker man om att djur svälter ihjäl för att det är "naturligt" så gör man det. Jag har svårt att förstå det, men det är jag det. "Självregleringen" har provats på andra ställen med liknande resultat. Lyckligtvis brukar försöken inte pågå så länge, men det är synd om de djur som får svälta ihjäl. Här är ett annat exempel.
https://www.theguardian.com/environ...ment-backfires-as-thousands-of-animals-starve