Älg amunition

Licensproblem

Mig veterligt så torde det vara ganska svårt att få licens på målsökande utrustning. Det är ju t.o.m. svårt att lagligen få ner bullret med ljuddämpare.

Tyvärr har jag bara använt Alaska och Nosler. Fungerar bra. Men nu blev jag sugen på att prova Oryx om den finns i handeln. Tack för tipset.

/Tommy

Själv har jag en 30-06 och har provat såväl Normas Alaska samt Normas Oryx både 11.7 och 13 gram.

Mina erfarenheter säger mig att Normas Alaska ger mindre köttförstöring än Oryx, men kräver å andra sidan en bättre träff för att undvika att älgen går någon längre sträcka innan den tippar.

Vidare tycker jag att Oryx 13 gram är direkt obehaglig att skjuta med i jämförelse med både 11.7 grammaren och Alaskan eftersom den ger en mycket kraftigare rekyl.

Planerar du att skjuta i första hand kalvar kan jag endast rekommendera Norma Alaska då denna förstör minst av köttet (det är ju som bekant inte så kollosalt mycket kött på en kalv).

Till detta hör att (åtminstone där jag köper mina patroner) Alaska-kulan är betydligt billigare än Oryx-kulorna ~100kr i prisskillnad.

Mata...

...inte trollen!

En uppmaning som förekommer både på forum och i bättre djurparker...

Personligen tror jag mycket på Sierras blyspets i 375 HoH... kulan är en uråldrig konstruktion, men den fungerar väl och är dessutom vacker :)

//Jeobald

_Erik_; sa:
olausson88; sa:
En bra kula som funkar till alla typer av klöviltjakt är norma vulcan.....

Lycka till med jakten. Daniel

Ja! Den är dock kass när hastigheterna är över 900m/sek.

Är inte det onödigt hög hastighet? När man kommer upp i sådana hastigheter blir köttförstöringen onödigt stor, ett jävla slaskjobb när man ska ta reda på djuret sen.

Har börjat använda Norma Oryx i kal. 8/57. Tung och stadig, beter sig mycket fint.

Christoforos; sa:
_Erik_; sa:
olausson88; sa:
En bra kula som funkar till alla typer av klöviltjakt är norma vulcan.....

Lycka till med jakten. Daniel

Ja! Den är dock kass när hastigheterna är över 900m/sek.

Är inte det onödigt hög hastighet? När man kommer upp i sådana hastigheter blir köttförstöringen onödigt stor, ett jävla slaskjobb när man ska ta reda på djuret sen.

Har börjat använda Norma Oryx i kal. 8/57. Tung och stadig, beter sig mycket fint.

Jo, det är onödigt snabbt iallafall för älgjakt där man inte har behov av flack kulbana. Jag menade bara att vulkankulan inte ska användas i kalibrar som brukar laddas i 900msek eller mer. Resultatet blir att kulan splittras och ger kass effekt. Oryx som du nämner är förmodligen den absolut bästa älgkulan om man ser till
effektivitet och pris. Det finns bättre kulor men dom är betydligt dyrare och kräver handladdning.

Kula

Jag har använt Lapua Mega som jag tycker duger bra men favoriten sen flera år är Federals Thropy bounded, Normas Oryx ska vara liknande i sin konstruktion men jag har aldrig provat den

Federal Trophy bonded och oryx ger ungerfär samma effekt , men jag tycker att du ska kolla vad din bössa gillar , min gillar inte Federal men älskar Oryx, Alltså så lägger jag min röst på Norma Oryx till nästan all jakt.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vandrare Skyddsjakt på älg? Jakt 14

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg