Älg amunition

Hej på er!

Älg jakten närmar sig, i alla fall här uppe i norr, och jag har just inventerat amunitions förrådet. Det visade sig att det är dags att köpa mera. Jag har en 30-06 och använder idag SAKOs super-hammerhad 11,7 grams kula. Är det någon som har någon ide om amunitions val till 30-06. Har i och för sig fällt ett par älgar som har stannat där det var tänkt men det kunde vara kul att höra vad ni har för åsikter.

Tack på förhand.

Hej!

Jag vet många "gamla" jägare som kör med enkel blyspetsammunition och tycker att det alltid har fungerat bra. Använder själv Norma Alaska och Lapua Mega och har inget behov av att byta (är dock ingen expert på området). Men det finns självklart mer avancerad ammunition såsom med allt annat.

Det viktiga är väl att lära känna ammunitionen och att man övar mycket. Det är också en stor fördel om inte ett krav att övningsammunitionen avviker högst marginellt från jaktammunitionen med avseende på träffläget.

Nossler

Hej,

Jag använder Norma Nossler 30-06 (eller hur det nu stavas?). 2 blykärnor i en kula. Tanken är att den främsta ska expandera medan den andra ska bidra med rörelseenergi för att tränga långt in med bibehållen hastighet.

Har fällt ett gäng med älgar med denna kula med gott resultat. Rekomenderas

Jag är mycket nöjd med Lapua Mega, har använt den kulan länge nu och har aldrig blivit besviken på den skottverkan och deformering som kulan ger.

Daniel

Själv använder jag Oryx 13g, skulle lika gärna kunna valt nosslern som har nästan identisk anslagsenergi och kulbana.. Alaskan ligger dock ganska regält under de ovanstående..

Jag tycker väl att var man träffar är viktigare än både kaliber och kulval.. Men jag såg ett test på Jakt & Fiske på TV4+ vilket visade att ett aktivt kulval hade mer betydelse än kalibervalet..?

byt ut geväret mot en kamera!
"Jaktmystik
Djur och fåglar är skygga, och vi hinner ofta inte mer än ana deras existens i markerna. Ett så flyktigt möte
är något abstrakt, ett tecken. För den som kan tolka det, berättar det om annorlunda liv, en andning under
ytan, en puls i vinden.
Men jägaren jagar in litet bly i djurets kropp, och så ligger det där. Tecknet har blivit ett föremål, som är i
jägarens ägo. Men vad han äger är ett lik. Djuret har flytt.
På så sätt blir jägaren en tragisk figur, ständigt på jakt efter något som ständigt flyr undan."

Tja

Har alltid använt Norma Vulcan och inte haft några problem utan det som skjutits på har gått omkull inom en 50-100 m
Våra småälgar i söder tycker att vulcan är tuff nog men kanske annat i norr

rolfs; sa:
"Jaktmystik
Djur och fåglar är skygga, och vi hinner ofta inte mer än ana deras existens i markerna. Ett så flyktigt möte
är något abstrakt, ett tecken. För den som kan tolka det, berättar det om annorlunda liv, en andning under
ytan, en puls i vinden.
Men jägaren jagar in litet bly i djurets kropp, och så ligger det där. Tecknet har blivit ett föremål, som är i
På så sätt blir jägaren en tragisk figur, ständigt på jakt efter något som ständigt flyr undan."

Allvarligt talat.. vad vet du om någon av oss här? Som jägare, frilufsare och människor? Tråden handlade inte om pådyvling av flumfilosofi utan om jaktammunition!!

Oryx

Nosler har jag haft, älgarna har ramlat som de ska men jag tyckte att kulan tappar för mycket av den första delen och missar vikt och därför energi.
Jag bytte till Oryx och den kulan håller kvar vikten. 99 % kvar är mycket bra.
Nosler använde jag med 6,5x55 men har nu Oryx i både 6,5 och 30-06. För 30-06 har jag Oryx med 11,7 men nästa gång blir det nog Oryx 13g.
Gillar du mellanväggen som Nosler Partition så tror jag att Swift A-Frame är bättre för den är bondad precis som Oryx.

-Patric-; sa:
rolfs; sa:
"Jaktmystik
ytan, en puls i vinden.

Allvarligt talat.. vad vet du om någon av oss här? Som jägare, frilufsare och människor? Tråden handlade inte om pådyvling av flumfilosofi utan om jaktammunition!!

Ni borde kanske använda självsökande ammunition :)så vi slipper följande?

1998 blev 14000 älgar skadeskjutna, 4500 hittades aldrig.
En tredjedel av alla kungsörnar eller 10 procent av alla berguvar (som båda är fridlysta fåglar) och som har hittats döda innehöll blyhagelkulor.
Av 23 undersökta rådjur som slagits av varg eller lodjur innehöll 18 (alltså 75 procent) hagel.

Info. hämtat från SJF

rolfs; sa:

En tredjedel av alla kungsörnar eller 10 procent av alla berguvar (som båda är fridlysta fåglar) och som har hittats döda innehöll blyhagelkulor.
Av 23 undersökta rådjur som slagits av varg eller lodjur innehöll 18 (alltså 75 procent) hagel.

Info. hämtat från SJF

nu antar du att vi skadeskjuter djur oxå.. vart vill du komma?

-Patric-; sa:
rolfs; sa:

Info. hämtat från SJF

nu antar du att vi skadeskjuter djur oxå.. vart vill du komma?

Patric, ingen ide och argumentera mot någon som plankar sina inlägg rakt upp och ner (överst sid 2)...

http://www.djurensratt.se/pdf/diverse/att_argumentera_mot_jakt.pdf

Själv kommer jag att testa 11,7 grams oryx i år till min 30-06

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vandrare Skyddsjakt på älg? Jakt 14

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg