Äckligt eller renligt?

Hjälp oss att avgöra en tvist.
Det började med att dotterns napp for i trottoaren och skulle rengöras. En av oss hävdade att den skulle tvättas i kranens varmvatten för att detta rengör bättre och dödar bakterier. Den andra hävdar att nappen skall tvättas i rinnande kallvatten eftersom varmvatten i kranen i sig själv innehåller mer bakterier än vad vattnet eventuellt dödar. Hustrun skulle om hon varit där förespråkat kokning, så detta alternativ räknas inte.

Fråga två går vidare på samma tema, tvättning av frukt. Kallt eller varmt vatten? Så här långt i diskussionen kom nämligen förutom vanlig smuts och bakterier även besprutning och kemisk efterbehandling (tex polering av äpplen eller konserveringmedel) in som potentiella äckligheter. Vad får men bort med kranvarmt vatten som man inte får bort med kallt?

Till slut toppade kamraten med att bananers skal är så giftigt av besprutning att man bör tvätta händerna efter att man tagit i bananskal. Finns det någon sanning i detta, eller har vi funnit ännu en vandringssägen? Och I så fall, finns det fler frukter/grönsaker som är behandlade pA samma sätt?

/Erik

Jag sköljer mina grönsaker bara i kallt vatten. Men då främst för att det ska vara fortsatt knapriga :)
/sam

Ha ha såna frågor gillar jag, kul att diskutera, omöjliga att besvara, och utan nån som helst praktisk betydelse!

Det bästa sättet att ta reda på detta är väl att göra ett försök där en av ISO godkänd standardnapp tappas på olika typer av torra och blöta underlag med olika mängd av olika sorters "smuts". Därefter sköljs nappen av med vatten av olika temperaturer från olika vattenledningssystem, efter att man spolat igenom ledningen olika lång tid. Därefter odlar man fram bakterierna.

Många permutationer blir det...

Berneflott; sa:
Till slut toppade kamraten med att bananers skal är så giftigt av besprutning att man bör tvätta händerna efter att man tagit i bananskal. Finns det någon sanning i detta, eller har vi funnit ännu en vandringssägen? Och I så fall, finns det fler frukter/grönsaker som är behandlade pA samma sätt?

/Erik

Jag är ofta så skitig om händerna att jag tvättar mej innan jag tar i ett bananskal.
Och jag tycker att man kan kräva av alla människor att dom visar naturen hänsyn på detta sätt!
;)

Bakterier

Jag tror mig komma ihåg från skolan att de flesta bakterier inte dör i "varmt" vatten däremot har vanligt vatten en idealisk temeratur för att få bakterier att växa. Kokande vatten däremot dödar ju bakterier(dom flesta).
Kallt vatten skulle i så fall bromsa bakterie tillväxten genom nedkylningen.
Ett tillägg varmt kranvatten är ju rinnande och i det finns i Sverige inte mycket farliga bakterier absolut inte mer än i det kalla vattnet. Vi har ju ett av dom bästa kranvatten i världen.
I en del länder så finns varmvatten tankarna på taket där vattnet värms upp av solvärmen en perfekt grogrund för bakterier.
Ang. frukt så ändras ju detta år från år och från odlare till odlare så där kan jag inte uttala mig.
MVH
KIM

Berneflott; sa:
Hjälp oss att avgöra en tvist.
Det började med att dotterns napp for i trottoaren och skulle rengöras. En av oss hävdade att den skulle tvättas i kranens varmvatten för att detta rengör bättre och dödar bakterier. Den andra hävdar att nappen skall tvättas i rinnande kallvatten eftersom varmvatten i kranen i sig själv innehåller mer bakterier än vad vattnet eventuellt dödar. Hustrun skulle om hon varit där förespråkat kokning, så detta alternativ räknas inte.

Fråga två går vidare på samma tema, tvättning av frukt. Kallt eller varmt vatten? Så här långt i diskussionen kom nämligen förutom vanlig smuts och bakterier även besprutning och kemisk efterbehandling (tex polering av äpplen eller konserveringmedel) in som potentiella äckligheter. Vad får men bort med kranvarmt vatten som man inte får bort med kallt?

/Erik

I de flesta andra länderna i världen skulle man bara blåsa lite på nappen för att få bort det värsta och barn verkar överleva där oxå !

/P.D

Någorlunda

Nagelborsten jag har med i all packning får ibland en gliring.
Torka av nappen hade nog normalt räckt på de flesta ställen....
Men bananskal anses vara så bussigt förgiftade att de inte bör läggas på komposten. Själv prövade jag med ett bananskal på ett kadaver med gott om mask i. Det blev snabbt maskfritt till ca 2 cm utanför skalet!
Äpplen brukar jag gnida och i varmare trakter har jag kört med jodopax till grönsaker. Det har fungerat utmärkt.
Varmvatten måste vara bättre grogrund än kallvatten och stående kallvatten har dessutom förhöjt kopparvärde. Vissa varmvattenberedare läcker även de en massa koppar och kopparjoner bör man ju inte få i sig om man vill behålla kalken i skelettet eller bli far.
Det är farligt att leva....

Go tur

Johan K
[Ändrat av johankse 2003-06-10 kl 13:05]

johankse; sa:
Men bananskal anses vara så bussigt förgiftade att de inte bör läggas på komposten. Själv prövade jag med ett bananskal på ett kadaver med gott om mask i. Det blev snabbt maskfritt till ca 2 cm utanför skalet!

Intressant observation!
Men konstigt att maskarna vet/känner att skalet är förgiftat av gifter som människan tillverkat och som dom inte har nån inbyggd genetisk varning för...

Att inte mask käkar bananer innebär inte automatiskt att människor skadas av bananer.
Jag menar, att människor inte äter kadaver innebär inte automatiskt att maskar skadas av kadaver.

Min slutsats är snarare att maskar inte gillar att äta bananskal, dessutom kanske dom är lite sura för att nån tog fruktköttet??;)

Finns det inte nån toxikolog eller livsmedelsexpert eller bananodlare som kan tala om hur det är?

P.D; sa:
I de flesta andra länderna i världen skulle man bara blåsa lite på nappen för att få bort det värsta och barn verkar överleva där oxå !

/P.D

Om man antar kamratens äckelmagade attityd begås våra trottoarer av samma skor som tidigare trampat i hundbajs och klafsat runt vid kissrännorna på allehanda offentliga toaletter.

Och det är ju inte så mysigt att snutta på, där måste man faktiskt hålla med honom.

Enligt samma källa bevattnas samtliga odlingar söder om landsvägen med vatten som kommer direkt från ett utlänskt kloaksystem, och det är ju också äckligt...

/Erik

Apropå bananskal!!

Bananskal har väldigt mycket kemikalier i sig, (det går åt 1 kg kemikaliaer för att få fram 1 kg bananer)men jag tror inte att det är farligt att ta i bananerna med händerna, men för att illustrera fenomenet med något annat än maskar så finns denna lilla artikel, som dessutom har återgetts av TT senare.

"Tapirer föredrar eko-bananer

Såväl Schimpanser som Tapirer föredrar ekologiska bananer framför konventionella. Enligt djurskötare Niels Melchiorsen kan det inte vara en tillfällighet. Av någon konstig anledning väljer de alltid den ekologiska bananen framför den konventionella när de serveras bägge samtidigt. Kanske de instinktivt märker skillnaden, filosoferar Niels. Schimpanserna äter den ekologiska bananen med skal och allt medan de skalar den konventionella, vilket är en fördel ur prissynpunkt. Köpenhamns zoo kom igång med ekologiskt foder förra året med anledning av en miljöcertifiering av zoot. Målet för 2002 var 10 % ekologiskt. Årets mål är 15 % och 2005 års mål är en tredjedel.

(Ökologisk Jordbrug 24/1-03)"

Men för att ge mitt bidrag till ursprungsdiskussionen. Jag tror att man gott och väl bara kan torka av nappen med papper eller tröjan eller något annat.
I kranvattnet är det liten risk för bakterier i både varmt och kallt vatten, men varmt vatten löser ut mer metaller från ledningarna.

/ Niclas

KRAV

Nappen hade jag bara torkat av mot tröjan om den inte hamnat i något uppenbart äckligt. Bananproblemet löser jag genom att enbart köpa KRAV-bananer.
Varmt vatten löser fett bättre än kallt.
Grönsaker mår inte bra av varmt vatten.
För att vara säker på bakterier försvunnit måste man koka i minst 10 minuter.

/Hans

Som bekannt är ju Sverige ett land fyllt med snuskiga, otvättade barbarer som städar sina dammfyllda lägenheter högst en gàng i veckan, har fickorna fyllda med snoriga tyg-näsdukar samt käkar persikor med skalet pâ! ¡Huh! Rysliga tanke!

I det mer raffinerade renlighetslandet Spanien âng-mikrar man napparna efter fadäs, samt skalar man äpplen och päron med medhavd fick-kniv (vilken i sin tur torkas av mot alltid medföljande "kleenex" pappers-servetter).

Vidare är kranvattnet tjänligt som dricksvatten, dock är det betydligt godare att köpa botteljerat, naturligt mineralvatten (utan kolsyra) a ca 2 Euro / sixpack x 1,5 L.

Mvh / Mats

[Ändrat av malindo 2003-06-10 kl 14:39]

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ApOjkpg Vätskebehållare m slang = äckligt? Utrustning allmänt 20
stefan.svard Heat-Pal T-röd eller koncentrerad spolarvätska Utrustning allmänt 20
m71 Vinterskor med dubbar. Icebug, GörDetSjälv (bestgrip) eller annat? Utrustning allmänt 15
sachsaren 12V-USB- eller Iphone-laddare med låg ingångsström. Utrustning allmänt 10
Dalla Ny säck eller dubbla Utrustning allmänt 2
elinorbohlin TrekSea - skitprodukt eller äkta vara? Utrustning allmänt 3
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
MonicaKa Vardagsryggsäck: Normalt slitage eller reklamation? Utrustning allmänt 16
frycke Arcteryx Beta Sv M eller L? Utrustning allmänt 7
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
behedwin Drybag/Packpåse med ventil eller utan? Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Sangean AM/FM eller DAB Utrustning allmänt 13
krakelz Alsolgel / alsolsprit, bra att ha eller bara bulkigt? Utrustning allmänt 12
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Hattmakaren Vandringsstavar - klassiska eller moderna? Utrustning allmänt 30
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
wajder Fjällräven abisko 45 friluft eller Klättermusen Grip? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Lundhags Jaure II Mid bra eller obra ? Utrustning allmänt 0
Skärkarln Lindblomskniven, flip eller flop Utrustning allmänt 7
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
Nettchen Lundhags Jaure high light eller vanlig Jaure high? Utrustning allmänt 19
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
Wibrån En pulsklockas egenheter eller felaktigheter? Utrustning allmänt 24
Gregorius Högsta domstolen förtydligar kring knivbärande. Eller? Utrustning allmänt 13
JackLynx800 Telia eller Telenor? Utrustning allmänt 70
MarkusF Vattenflaskor i aluminium eller plast? Utrustning allmänt 27
joask202 Solglasögon: slipade glas eller adapter? Utrustning allmänt 8
Parzz Fällkniven F1 eller S1 Utrustning allmänt 23
Valpish Hammock eller vindsäck? Utrustning allmänt 14
såg svenka märken utomlands eller på hemma plan när det gäller tillvärkning Utrustning allmänt 12
pernissila Tarp, 4x4 meter eller 3x3? Utrustning allmänt 21
salvion Livslängd på Löparsko och eller Walkingsko Utrustning allmänt 61
Caminista Vada i vandringsskorna eller ha med ett par extra sandaler? Utrustning allmänt 23
daniel.jsn Therm a Rest Treo Chair eller Helinox Chair One Utrustning allmänt 0
Cryfish Casström nr10 eller no14 Utrustning allmänt 1
Caminista Termosens vara eller icke vara? Utrustning allmänt 25
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
fotografiskt Billiga alkaliska eller lithium engångsbatterier? Utrustning allmänt 7
friluftaren Minikikare eller monokikare? Utrustning allmänt 4
Rasumusu Mora eller Fällkniven? Utrustning allmänt 24
Marikalouise Ryggsäcken Fjällräven kajka eller Lundhags V8? Utrustning allmänt 8
Tetris Isolerad plastmugg, myt eller verklighet? Utrustning allmänt 32
MonicaKa Stav eller stavar? Utrustning allmänt 5
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
dan8906 Lundhags Professional eller Syncro? Utrustning allmänt 2
Skipper_ Prusisk knop eller linsträckare till tarp och tält? Utrustning allmänt 30
BeatriceK Gossamer Gear Mariposa eller Ula OHM 2.0 i Sverige Utrustning allmänt 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg