AE?

AE-L

Jo, AE-L står för 'AutoExponeringsLås' (fast på engelska egentligen). Det vill säga att du kan i autoexponeringsläge rikta kameran mot ett målobjekt som du säkert vill ha korrekt exponering på; tryck in AE-låset och arrangera om bilden så att kanske även en stark reflex eller solen finns med i bilden... Tryck av! Hade du inte använt dig av AE-låset i detta fall skulle det starka motljuset få kameran att blända ner och ditt målobjekt skulle troligtvis bli svart eller näst intill i alla fall. Visserligen blir den starka ljuspunkten i bilden överexponerad, men det kan ju i vissa fall vara en helt ok effekt!

Lycka till!

hälsar Thomas
 
AE-L är bra men inte absolut nödvändigt

Mina tankar...
Jag använder AE-L ofta då min kamera endast har utsnittsmätning, d.v.s. den mäter en viss yta i centrum av motivet. Vid centrumvägdmätning, utsnittsmätning eller vid spotmätning är AE-L beskrivet av 71:an) mycket användbart och näst intill ett krav för användning av exponerings automatik. Om man använder använder exponeringsautomatik med ljusmätning som bygger på flera punkter/områden faller diedersko idéen med AE-L: ljusmätningen bygger i dessa fall på modeller av olika 'motivsituationer' - dvs det krävs stor erfarenhet för att bedömma hur kameran har bedömt motivet. I denna situation är det viktigare med lättilgänglig expoerings kompensation, t.ex vid fotografering av vinterlandskap.
MvH Magnus
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg