skal fra oslo til sarek en uke i høst og har noen praktiske spørsmål. hvor er beste utgangspunkt for raskest mulig å komme inn i rapadalen? og hvor er nærmeste flyplass? hvordan er det med bussforbindelse fra flyplass? og hvordan er det med båttransport over aktuelle sjøer i midten midten av september?
Svært takknemlig for informative svar!
Raskast möjligt in i Rapadalen kommer du om du stiger av i Tjåmotis (efter vägen mellan Jokkmokk och Kvikkjokk) och på ett eller annat sätt tar dig till den parkering där cykelstigen börjar (Sitoätnobron). Därifrån kan du antingen gå 9 km eller tinga skjuts med hjälp av fyrhjuling till en båtlänning, varifrån det är 6 km till Aktse. Den sista sträckan kan du antingen vandra eller åka båt med samme man som fixar fyrhjulingstransporten.
Av Harry Skarin (0971-200 12) kan man köpa skjuts mellan Tjåmotis och Sitoätnobron. Lennart Läntha (0971-220 22, 0971-200 08) ombesörjer transporterna från Sitoälvsbron till Aktse. Han kör dock inga transporter på måndagar.
Närmaste större flygplats torde nog vara Kiruna. Det finns mindre flygplatser i närliggande små orter (typ Arvidsjaur). Vad gäller Jokkmokk eller Gällivare, så vet jag inte.
Bussförbindelse från flygplats finns alltid. Det går att åka buss från Kiruna (och Arvidsjaur) till Tjåmotis, men hur väl tidtabellen ligger i förhållande till dina behov vet jag inte. Kolla med
Länstrafiken i Norrbotten
Vilka aktuella sjöar du avser vet jag inte. Om det gäller Laituare ombesörjes transporterna av ovan nämnda Läntha. För transporter över Akkajaure, se
denna turlista; avgångarna blir mindre frekventa från och med 26 augusti och båten slutar att gå reguljärt den 7 september. Om det gäller transport över Sitojaure, så är det Per Kuhmunen som kör transporten (0971-556 16, 010-269 88 44). Är han bara på plats, så kör han säkert.