Som sagt var, stegjärn och vandrarstavar är en bra kombination. Isyxan och selen kan du lämna hemma, men ta gärna med 10-20 m rep. Om en person blir dålig på hög höjd, så kan det komma väl till pass för att en stark klättrare ska kunna ge "bromshjälp" i branta partier under nedstigningen. Jag har sett folk må så uselt att de voltat framåt för att de snubblat över sina egna fötter under nedstigningen. Garanterat inte roligt, vare sig att råka ut för eller titta på när lutningen är 45 grader.
En sak jag glömde: nej, man behöver ingen guide för att visa vägen till toppen. MEN, har man begränsad erfarenhet av höga höjder och riktigt tuffa väderleksförhållanden, så kan en guide vara av stort värde, för att ta rätt beslut. Jag träffade ett gäng amerikaner på Aconcagua, erfarna fjällvandrare, som kommit upp till 6000 m, men blivit sittande där, osäkra på sin egen förmåga (lätt hänt när man upptäcker att första natten på den höjden sover man två minuter i taget, innan man vaknar övertygad om att man ska dö av kvävning...) och på vädret. Efter tre dygn var de för slitna för att kunna gå vidare uppåt. Hade de vänt ned direkt, hade de haft kraft för ett nytt försök när vädret blev bättre. Alternativt kanske inte vädret var värre när de var där än att de hade kunnat komma upp på toppen om de haft erfarenheten att korrekt bedöma situationen. Nu tog de det säkra för det osäkra, vilket var mycket klokt.
Så mitt råd är enkelt: om ni inte har någon i gruppen som tidigare varit på liknande höjd, med liknande potential för skitväder (t ex Denali), hyr in en guide! Norska Hvitserk kör resor med guide, alla de stora amerikanska bergsguidefirmorna kör Aconcagua (fast det jag sett av dem får mig inte att känna att det skulle öka mina chanser att komma upp någonstans att gå med någon av dem, även om det definitivt minskar risken att man ska bli kvar på berget...), och det finns ett antal lokala guidefirmor (som dock ofta kör ett högt tempo uppför berget, och förväntar sig att folk är i riktigt bra trim). Gör en sökning på nätet.
Slutligen: det finns ett alternativ till normalleden som jag kan rekommendera. Anmarschen går via en annan dal (glömt namnet just nu), som är vackrare (subjektivt), färre människor, och 1-2 dagar längre till baslägret på 4200 m, vilket ger mer tid för acklimatisering. Högsta lägret ligger direkt under polska glaciären. Ansluter till normalleden på ungefär 6400 m, strax före windy ridge och canaletan.