Ar i det tidiga stadiet av planering for bestigning av Aconcagua (ca 7,000 moh) runt arsskiftet 2012-13. Hela expeditionen ar beraknad till 4 veckor vara av ca 3 v for klattringen. Jag har annu inte bestamt mej for ett organiserat paket eller en helt egen expedtion. Detta beror till stor del pa vilka andra som ar intresserade av att folja med och var samlade erfarenhet och ambitionsniva. Kostnaden for ett paket verkar ligga pa $3,400-4,400 plus flygresa ca $1,500 samt kanske $1,000 som "fickpengar" for smautgifter. En egen expedition blir kanske $1,000 billigare nar man raknar in inkop av utrustning samt kostnad for mulor och klattertillstand.
Min erfarenhet ar, forrutom atskilliga veckor i de svenska fjallen (Kebenekaise, Sarek, Padjelanta, etc), en bestigning av Kilimanjaro -93 (ja, jag vet, det ar nagra ar sen ). Jag tycker att en del av nojet med den har resan kommer att bli sjalva planeringen och forberedelserna, darfor ar det ett stort plus om du som ar intresserad av att folja med liksom jag bor i eller nara Gbg. Aldersmassigt tanker jag 30-50 ar, men dar ar jag flexibel.
Min erfarenhet ar, forrutom atskilliga veckor i de svenska fjallen (Kebenekaise, Sarek, Padjelanta, etc), en bestigning av Kilimanjaro -93 (ja, jag vet, det ar nagra ar sen ). Jag tycker att en del av nojet med den har resan kommer att bli sjalva planeringen och forberedelserna, darfor ar det ett stort plus om du som ar intresserad av att folja med liksom jag bor i eller nara Gbg. Aldersmassigt tanker jag 30-50 ar, men dar ar jag flexibel.