Hej!
Någon som har gjort denna rutt? Jag funderar på att göra den solo. Vilka är cruxen och skicket på dessa? Löst, brant, scrambling......
/Johan
Ja, jag var där och kollade lite på den och South Face, men efter att blivit avrådd från några som verkligen visste vad de pratade om lade jag planerna på is.
Det är som Adventureblaze säger: a totally conditions-dependant climb.
Vissa år är det mycket enkelt och i stort sett en brant walk up. En polare till mig körde den med endast en lång vandringsyxa, solo och utan någon direkt tidigare erfarenhet.
Under den gångna säsongen var det dock helt annorlunda och garvade Himalayaklättrare (bland andra;
http://ganeshadventures.com/about/) avstod från att ens försöka. Två argentinska guider jag snackade med tog sig upp, men avrådde mig bestämt från att klättra den. De hade haft ett helvete med en mix av skräpis och blåis. Dessutom hade det varit en hel del stenfall och de var glada över att de kommit undan som de gjort.
Under "normalförhållanden" (vad det nu är) är kruxet ett brantare parti snö/is på någonstans mellan 50 och 80 grader, vilket också nämns i det andra inlägget. Jeff, min polare berättade att han uppskattade det till 65-70 grader med hårt packad snö då han var där och att det inte var en lång sträcka, kanske 10-15 meter.
Det ska tilläggas att förhållandena i Anderna konstant gått mot det sämre under senare år och de isrutter jag planerade att klättra då jag var där senast fanns helt enkelt inte lägre. De flesta var barmark och andra var ett kaos av riktigt kass is med bombardemang av sten ovanifrån.
Aconcaguas South Face var också ett relativt vanligt mål för några år sedan, men färre och färre försöker eftersom det är så extremt farlig nuförtiden. Två amerikaner försökte förra säsongen, men det var verkligen en suicide mission och de var tvingade att vända.
Frasen "...my partner who was patiently waiting for either death or a belay." är verkligen en klassiker i den berättelsen.
http://www.summitpost.org/a-successful-failure-first-attempt-of-the-south-face-aconcagua-2011/693137