Nu kommer vi in på nåt annat,
men jag tycker det finns god anledning att skilja på när någon parkerar sin bil "illa", så att nån faktiskt blir hindrad att utföra sitt arbete, och när någon parkerar sin bil enligt gällande regler, men det ändå stör någon som helst inte vill ha nån trafik alls på sin väg. Med sin väg kan menas alltifrån just den egna till 100% finansierade (men inte avspärrade) vägen, till en väg som är allmän och passerar på mark som tillhör någon helt annan än den som retar sig på att det alls finns andra människor i närheten av hans bostad, sommarstuga, arrenderade jaktmark, favoritbadplats eller svampställe.
Jag tycker att det är märkligt men lätt att förstå att skylten vid Simonsberget är felplacerad, men i övrigt tycker jag inte att man ska ta särskilda hänsyn som innebär att man verkligen avstår sina möjligheter att vistas i markerna i enlighet med allemansrätten, dvs utan att man är i konflikt med trafikregler, jordabalken, miljöbalken eller nån annan lag. Man kan vara hänsynsfull utan att göra dessa eftergifter.
Jag tycker det är väldigt tråkigt när folk bär sig åt som ars-l, och skräpar ned, förstör flora/fauna, gör intrång (på riktigt), skriker, super eller har en dryg attityd bara, när de är nån annanstans än i sitt hem. (Ofta bryter ovanstående ars-l mot lagar eller regler, och då är det m h a dessa man bör försöka få ordning på problemet. Det är ju det som är syftet med de reglerna.)
Men jag har inte heller nåt till övers för de som tar detta som intäkt för att hindra de som uppför sig vettigt - att göra just detta där de faktiskt har rätt att vistas, på annans mark t ex.
När det trots allt gäller Tunaberg, så är det ju faktiskt märkligt att någon besvärar sig med att åka bil 25 m extra, förbi en förbudskylt, packa ur bilen, köra tillbaka och in på parkeringen, gå tillbaka 25 m till packningen och sen bära den 250 m. Men folk som parkerar mitt utanför ingången på affärer, istället för på en kundparkering med 100 platser - men med en vägbredd längre att gå, är det ju heller ingen brist på i vårt samhälle.