Kan ju säga att jag brukar få smått panik när längdspåren tar slut, vilket skett på mina lokala skidspår när det varit tävlingar eller mycket folk som saxar i och ur spår. Har ju provat åka utanför spåren men aldrig fått till att kunna styra på samma sätt.Jag är absolut inte duktig men här är mina egna erfarenheter.
Jämfört med vanliga längdskidor för motionsåkning får du mycket bättre kontroll med turskidor. Se till att ha skidor med stålkant och stighudar, det blir en helt annan kontroll då. För mig gick det från "Bambi" till härlig åkning med kontroll när jag hyrde ett par åsnes Amundsen.
Tyvärr har jag inte åkt skidor den sträckan du pratar om utan bara dagsturer runt Abisko-Björkliden-Katterjåkk.
Som andra sagt tror jag på mitten-slutet av mars om du vill se norrsken också. Men förbered dig på att det fortfarande brukar råda stark kyla.
Slalomåkning i Björkliden v 10 när Kiruna har sportlov brukar innebära dagstemperatur ner mot -20 vissa dagar och därtill kraftig blåst.
Så förbered dig ordentligt, särskilt om du tänkt sova i tält!
God tur!
Något tältande blir det nog inte, jag är lite för "bekväm" för det. Har blivit mest dagsturer när jag vandrat om sommaren. Så är väl lite det jag siktar på med utgångspunkt Abisko, Björkliden eller liknande.
Men rejäla kläder låter som ett måste. Om tågen inte går, går det ändå att ta sig därifrån eller åtminstone till större stad typ Kiruna?