Abisko-Nikkaluokta vandringsbar juni 2014?

Hej är där mycket snö/vatten så händer det att det blir ett snölager med vatten under där leden går då kan det vara bättre att gå på skrå och slippa trampa ner sig i smältvatten.. Så mitt tips är att hålla vänster kanten sista femhundra innan passet för att sedan byta sida av dalen och skråa upp nedan stugan på toppen.Har man inte vandrat där tidigare så är det lätt att se något jättejobbigt framför sig men själva passet är en ganska så enkel historia. Ha en fin tur!

Hej är där mycket snö/vatten så händer det att det blir ett snölager med vatten under där leden går då kan det vara bättre att gå på skrå och slippa trampa ner sig i smältvatten.. Så mitt tips är att hålla vänster kanten sista femhundra innan passet för att sedan byta sida av dalen och skråa upp nedan stugan på toppen.Har man inte vandrat där tidigare så är det lätt att se något jättejobbigt framför sig men själva passet är en ganska så enkel historia. Ha en fin tur!

Tack för ett konkret och bra tips!

avslutad210712

Gäst
Mig veterligt är väl alla större broar på den sträckan fasta installationer som inte plockas bort eller läggs ut. Finns ett antal mindre träbroar över mindre jokkar men de jokkarna lär inte vara några större problem att vada även om broarna skulle saknas.

[Ändrat]

Att de inte är några problem innebär dock inte att de bara är att klafsa över om det är mycket vatten i dem. Åtminstone inte i lågskor eller halvhöga kängor.

"Broläget verkar vara ok. Ganska mycket snö än. Har träffat vandrare som gått från Nikka till Abisko och hävdat att det varit ok, har också hört av helikopterpiloter att det ligger snö på höjd."

Detta fick jag som svara av länsstyrelsen i fråga om bro och snö läget.

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg