Har 4 veckor semster och det blir det första året jag inte kommer spendera den utomlands pga corona så funderar vad man kan göra inrikes. Blev riktigt sugen på Abisko-Nikkaluokta vandring då jag har varit i Abisko under vintern för något år sen och det var så fint där så kan tänka mig hur fint det är nu. Jag ska åka med min sambo i så fall och vi har inte vandrat så långt förut så har varken tält eller bra sovsäck och annan utrustning. Känner inte för att spendera en massa pengar nu på allt speciellt för det finns risk att det blir liggandes på vinden sen och inte kommer till användning igen. Det blir ju dyrt om man ska köpa bra tält, stora rymliga ryggsäckar, underlag, 1st sovsäck (1 har jag redan) osv. Behöver redan lägga ner 3 eller mer tusen på att oss upp till Abisko och tillbaka så att lägga ner ytterligare flera tusen på utrustning på en gång känns sådär.
Kollade på priser för övernattning i STF's stugor men det blir ju dyrt för flera nätter så det är att glömma. Ser på kartan att det finns raststugor och tänker att man kan ju övernatta där (jag tolkar det som att det är tillåtet) för att slippa bära med sig tält men problemet är att avståndet är lite väl långt mellan vissa av de stugorna så det är bäst att glömma det också. Så ett tält verkar vara ett måste. Har inte så stora ryggsäckar, bara två stycken 30 liter och det får ju inte plats så mycket i dem.
Finns det någon budgetlösning eller är det bara att ge upp hela idén? Antar att ingen av de billigare tälten på Bitema, Jula, Rusta är bra nog även för att användas för ändamålet och sen slänga tältet?
Tackar!
Kollade på priser för övernattning i STF's stugor men det blir ju dyrt för flera nätter så det är att glömma. Ser på kartan att det finns raststugor och tänker att man kan ju övernatta där (jag tolkar det som att det är tillåtet) för att slippa bära med sig tält men problemet är att avståndet är lite väl långt mellan vissa av de stugorna så det är bäst att glömma det också. Så ett tält verkar vara ett måste. Har inte så stora ryggsäckar, bara två stycken 30 liter och det får ju inte plats så mycket i dem.
Finns det någon budgetlösning eller är det bara att ge upp hela idén? Antar att ingen av de billigare tälten på Bitema, Jula, Rusta är bra nog även för att användas för ändamålet och sen slänga tältet?
Tackar!