Abisko - Nikkaloukta i augusti?

avslutad210712

Gäst
Jag har inte gått FC men jag har gått bitvis efter Kungsleden under samma tid som FC går och personligen skulle jag aldrig gå samtidigt som FC om det inte är just för att gå FC på tid som en prestation och inte som en naturupplevelse. Och då tillhör jag troligen ändå den skara på Utsidan som har störst tolerans mot folksamlingar i fjällen.

Tältplatser vid Sälka - om man måste tälta nära stugan så lär det säkert vara si och så med bra och fina tältplatser men jag trodde man går med tält för att slippa tälta vid en stuga. Passerar man den lilla bron efter Sälka så är det sen kilometervisa med kanontältplatser bara man orkar lyfta blicken från stigen och omvänt om man kommer söderifrån så tältar man innan man kommer till Sälka.

Tältplatser vid Sälka - om man måste tälta nära stugan så lär det säkert vara si och så med bra och fina tältplatser men jag trodde man går med tält för att slippa tälta vid en stuga. .

Jo, men ibland när man tältar så måste man ju söka sig ner till den civilisation som finns :) Tex handla mat, bada bastu mm. Vi tältade en bit bort (dels pga alla FC:are, dels för att vi inte vill bo vid stugorna), men bara så långt bort som det kändes vettigt långt att gå för att tvätta sig och kläder...

(Känns som om det här blev ytterligare en diskussion om FC...)

Jag råkade på lämmeltåget FC vid Alesjaure där tältpopulationen var minst sagt förtätad. Stressen och folksamlingen vid stugorna förtog min upplevelse av naturen.

Min plan var att fortsätta Kungsleden till Abisko. Valde dock att gå till Unna Allakas för att slippa trängas.

Numera planerar jag mina turer så jag slipper att konfronteras med lämmeltåget FC.

Jag tycker att TS ska följa granbom:s förslag att boka en vandring i STF:s regi.

Men herregud, smaken är väl som baken! Har man ensamheten som primärt mål med sin fjällvandring, så skall man väl överhuvudtaget inte vandra på Kungsleden mellan Nikka och Abisko (oavsett årstid).
Själv har jag vandrat FC 2 ggr och har precis som Bea aldrig upplevt att det varit för mycket folk eller folksamlingar (första 2-3 km är lite mycket folk men det tunnas ut väldigt snabbt). Går man motsatt håll under själva Classic kan jag dock tänka mig att man upplever det vädigt jobbigt.

Är man en förstagångsvandrare i fjällen och lite "rädd" för vad det innebär, så är Fjällräven Classic ett alldeles ypperligt arrangemang. Oavsett om man vill gå fort eller om man gör det på 5 dgr,

Jag har planer på att vandra Abisko-Nikkaluokta i lugnt tempo i slutet av augusti. Tänkte få till toppturer på Sälka och Kebnekaise på vägen, så jag räknar med några extradagar och en vilodag. Min fjällvana sträcker sig så långt som två gånger i jämtlandsfjällen, men nu blir det första turen i lappland. Jag har nog inte tänkt bo i stugorna utan tälta för att få lite större frihet. Om vi lyckas väva ihop våra planer kanske vi kan göra sällskap?

/Nadia

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rookie3 Vandringssällskap från Abisko till Nikkaloukta 4-9 Augusti? Fjällvandring 2
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5
Ooscar Abisko till Nikkaloukta via Siellavaggi, Mårma, Kaskasavagge och Tarfala Fjällvandring 14
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Klofver Abisko-nikkaloukta Fjällvandring 2
Kryddost Abisko - Vistas - (ej via Keb) Nikkaloukta Fjällvandring 2
cece abisko - Nikkaloukta (massa frågor) Fjällvandring 29
jaghetermarkus Hjälp/tips för vandring Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 23
md4fb Abisko-Nikkaloukta i Juni Fjällvandring 1
andreas.lindholm.5 Abisko-Nikkaloukta eller tvärt om? Fjällvandring 9
valtersson Vandringssällskap v 36-37 Kungsleden(Abisko-Nikkaloukta) Fjällvandring 0
Luna111 Vandringssällskap v 33-34 Kungsleden(Abisko-Nikkaloukta) Fjällvandring 10
Aeke Hund Abisko-Nikkaloukta, fiska/meta, Trianga dyrt/billigt? Fjällvandring 28
ekaflnoren Tältplatser Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 4
nonsense Hinner man Nikkaloukta-Abisko på 6 dagar? Fjällvandring 7
BadCash Första fjällvandringen, Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 6
anojak Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 7
simon_a85 15 dagar Abisko-Nikkaloukta med tält Fjällvandring 9
zimonr1 Vandring abisko-Nikkaloukta Fjällvandring 11
Sedis Abisko-Nikkaloukta Fjällvandring 6
underdoggy Mellan nikkaloukta och abisko! Fjällvandring 9
Runner75 Abisko-Nikkaloukta båttrafik Fjällvandring 6
MLind Väta och snöläget i Abisko-Nikkaloukta nu Fjällvandring 37
ekonom Nikkaloukta - Abisko Fjällvandring 2
lindfors Abisko-(Kebnekaise)Nikkaloukta Fjällvandring 3
Maalla Alternativ väg mellan Abisko och Kårsavagge Fjällvandring 7
nellyastrom Riksgränsen-Abisko? Hjälp Fjällvandring 21
PlåsterPelle Bussgods från Stockholm till Abisko Fjällvandring 2
såg Hur lång tid skulle de ta att gå från Abisko till Kvikkjokk Fjällvandring 15
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Fjorr Fullbokat tåg Kiruna-Abisko Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 18
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Jonasjarmen Dagsturer i Abisko, oktober. Fjällvandring 2
Maalla Abisko 8-10 september Abisko-Kårsavagge-Abiskojaure-Siellavagge-Ballinvagge-Abisko Fjällvandring 6
I95tomjo Abisko-måndalen-harpasset-låkktatjåkka Fjällvandring 1
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
Paulo_zavala Abisko-Vakkotavare tidigt april Fjällvandring 12
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Ambientograph Abisko-Njakajaure Fjällvandring 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg