Abisko-Nikkaloukta, fiska/meta, Trianga dyrt/billigt?

Det där tycker jag är ganska intressant. Vissa (du t.ex.) tycker rödspriten smakar vedervärdigt. Jag själv upplever den som besk, men inte så att allt som kommer i närheten blir oätligt =)
Aha, coolt! Så det stör alltså inte dig så mycket?

Jag har alltid varit lite chockad över att folk ens funderar på att dricka rödsprit, oavsett hur desperata de är, för det var små avlagringar och mycket mat, och jag var enormt hungrig, men det *gick* inte att äta den. Jag har väl helt enkelt inte de genetiska förutsättningarna för att bli rödspritsalkis :D.

Aha, coolt! Så det stör alltså inte dig så mycket?

Jag har alltid varit lite chockad över att folk ens funderar på att dricka rödsprit, oavsett hur desperata de är, för det var små avlagringar och mycket mat, och jag var enormt hungrig, men det *gick* inte att äta den. Jag har väl helt enkelt inte de genetiska förutsättningarna för att bli rödspritsalkis :D.

Nä inte speciellt. Jag har aldrig behövt pröva något så radikalt som att äta något där någon har spillt en "klunk/skvätt", men t.ex. att ta en snus efter att ha drällt sprit över hela fingrarna är just inte mer farligt än att det smakar t-röd.

Fast när du säger avlagringar kan det ju faktiskt vara ett kräkmedels-koncentrat av en hel deciliter sprit som har avdunstat, och då förstår jag om det blir oätligt =)

Angående röd-sprits-alkisar. Se det såhär istället:
Det är hemskt att man kan bli så beroende att abstinensen är värre än smaken och kräkningarna som t-röd ger =/

hejsan
nybörjare ska definitivt rekommenderas gasol och ingenting annat. (gärna med förvärmningsrör för vinterbruk)
ett trangia med gasoltillsats är ett mycet bra alternativ. (stadigt, enkelt, effektivt, tåligt och vindtåligt)
ju mindre som krånglar desto större chans att man tycker att det är skojsigt och vill fortsätta med utelivet.
pengamässigt så pratar vi inte många kronor-avstå lite chips och nån ölpava så går det på ett ut :cool:

vänligen nils

Kör på ett gaskök!
Snabbt, inget slabb med sprit, tänk på att du måste köpa kokkärl också, kör man Trangia är det "Allt i ett" koncept. Har själv ett pocket rocket med ett MSR kastrullset samt ett Trangia som fungerar mer som hyllvärmare.

Off topic, i lumpen slangade jag en gång T-röd från 200 litersfat till jeep-dunkar och lyckades få munnen full med sprit, kräksmaken satt kvar ett par dagar :-(

Självklart ska du välja ett gaskök, så enkelt det bara blir. Så slipper du mekket.

http://addnature.com/product.aspx?pf_id=PRIMUSETAPOWER

Primus EtaPower EF 799:-

http://addnature.com/product.aspx?pf_id=TRANG25-3UL_BG

Trangia 25-3 UL gasolbrännare 655:-

"Eftersom ni är nya och kanske osäkra på om ni vandrar fler gånger så skulle jag skulle nog avvaktat och nöjt mig med spritbrännaren"

Tycker det borde stå om något, eftersom ni är nya..... så skulle jag avvaktat med spritbrännaren..... och kört med gas istället.

Verkar ju väldigt dumt att inte ta gasol? Finns det något enklare?

avslutad210712

Gäst
Jag har fått rödsprit/t-röd i maten två gånger dvs första och sista gångerna. Maten blev fillständigt oätbar så med spritkök gäller ALDRIG någonsin en icke urbrunnen brännare i kokkärlen. Har också varit med om att o-ringen kletat fast så att jag aldrig mer fick bort locket så mitt råd är utan tvekan ett gaskök. Min personliga gasåtgång brukar ligga på en mellanstor, 225 grams, patron per person och vecka.

avslutad210712

Gäst
Jag undrar också om det är okej att fiska/meta i någon av fjällsjöarna (finns det öht. någon fisk?) eller om det kräver fiskekort? Tänkte inte ta med mig något spö bara lite lina och ett flöte. Mest som avslappning efter dagsetappen.

Ja det finns fisk.

Utan kort får Ni inte alls fiska.

Med kort får Ni fiska men inte i vatten som är undantagna från kortet men Ni får en karta med Er när Ni köper kortet så kolla på den var Ni får fiska.

Ni får inte fiska med levande bete i strömmande vatten.

Ja det finns fisk.

Utan kort får Ni inte alls fiska.

Med kort får Ni fiska men inte i vatten som är undantagna från kortet men Ni får en karta med Er när Ni köper kortet så kolla på den var Ni får fiska.

Ni får inte fiska med levande bete i strömmande vatten.

Jag var uppe i trakterna för något år sedan då täckte ett kort för 200 kr/vecka, var inne på hemsidan och såg att priserna ligger kvar :)
http://www.lansstyrelsen.se/norrbot...fiske/fjallfiske/fiskekort/Pages/default.aspx

Tack.

Tack så mycket för alla svar. Inget fiske utan kort. Check! En tvåhundring låter dessutom överkomligt även för en slöfiskare som jag.

Ang. trianga alt. billigare variant tror jag att vi kör budget denna trip men istället kanske skippar t-dojjan och fixar gastillsats. Sen får dom eller den av oss som blir krokad på friluftsliv själv styra bättre grejjer i framtiden.

Ett litet tillbehör som gör köket mycket bättre är en sk "grytmysare". Den gör ni lätt själva av tejp och billigaste liggunderlaget.

hejsan
"pot cosy" http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=66563
typ tehuva, man tar ett tunnt liggunderlag och lite silvertejp/aluminiumtejp och tillverkar en "sovsäck" till kastrullen för att behålla värmen med dvs koka upp och stoppa sedan ner kastrullen i pot cosy 'n och låt maten bli klar i eftervärmen.
detta för att spara bränsle.

ett annat tips är att förblöta viss mat samt att alltid använda lock och vindskydd

vänligen nils

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rookie3 Vandringssällskap från Abisko till Nikkaloukta 4-9 Augusti? Fjällvandring 2
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5
Ooscar Abisko till Nikkaloukta via Siellavaggi, Mårma, Kaskasavagge och Tarfala Fjällvandring 14
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Klofver Abisko-nikkaloukta Fjällvandring 2
Kryddost Abisko - Vistas - (ej via Keb) Nikkaloukta Fjällvandring 2
cece abisko - Nikkaloukta (massa frågor) Fjällvandring 29
jaghetermarkus Hjälp/tips för vandring Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 23
md4fb Abisko-Nikkaloukta i Juni Fjällvandring 1
andreas.lindholm.5 Abisko-Nikkaloukta eller tvärt om? Fjällvandring 9
valtersson Vandringssällskap v 36-37 Kungsleden(Abisko-Nikkaloukta) Fjällvandring 0
Luna111 Vandringssällskap v 33-34 Kungsleden(Abisko-Nikkaloukta) Fjällvandring 10
ekaflnoren Tältplatser Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 4
defrgt55 Abisko - Nikkaloukta i augusti? Fjällvandring 17
nonsense Hinner man Nikkaloukta-Abisko på 6 dagar? Fjällvandring 7
BadCash Första fjällvandringen, Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 6
anojak Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 7
simon_a85 15 dagar Abisko-Nikkaloukta med tält Fjällvandring 9
zimonr1 Vandring abisko-Nikkaloukta Fjällvandring 11
Sedis Abisko-Nikkaloukta Fjällvandring 6
underdoggy Mellan nikkaloukta och abisko! Fjällvandring 9
Runner75 Abisko-Nikkaloukta båttrafik Fjällvandring 6
MLind Väta och snöläget i Abisko-Nikkaloukta nu Fjällvandring 37
ekonom Nikkaloukta - Abisko Fjällvandring 2
lindfors Abisko-(Kebnekaise)Nikkaloukta Fjällvandring 3
Maalla Alternativ väg mellan Abisko och Kårsavagge Fjällvandring 7
nellyastrom Riksgränsen-Abisko? Hjälp Fjällvandring 21
PlåsterPelle Bussgods från Stockholm till Abisko Fjällvandring 2
såg Hur lång tid skulle de ta att gå från Abisko till Kvikkjokk Fjällvandring 15
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Fjorr Fullbokat tåg Kiruna-Abisko Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 18
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Jonasjarmen Dagsturer i Abisko, oktober. Fjällvandring 2
Maalla Abisko 8-10 september Abisko-Kårsavagge-Abiskojaure-Siellavagge-Ballinvagge-Abisko Fjällvandring 6
I95tomjo Abisko-måndalen-harpasset-låkktatjåkka Fjällvandring 1
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
Paulo_zavala Abisko-Vakkotavare tidigt april Fjällvandring 12
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Ambientograph Abisko-Njakajaure Fjällvandring 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg