Abisko - Kebnekaise - Saltoluokta

Hej!

Någon som har idéer eller erfarenheter av hur lång tid skulle det ta att vandra ovan nämnda sträcka? Är det Kungsleden som gäller eller finns det mindre trafikerade leder att följa?

Jag är även intresserad av tips på vandringleder/toppbestigningar i Narvik/Lofoten trakten. Så har du några förslag så blir jag glad om du delar med dig av dina tankar.

/Erik

egh01; sa:
Är det Kungsleden som gäller eller finns det mindre trafikerade leder att följa?

En trevlig variant är via Vistas-stugan o Tarfalla-stugan till Keb, går högt över flera fina pass. Jag gick den vägen, norrut, för jag tyckte Kungsleden var tråkig, inte minst för att jag bara träffade totalt ointressanta människor som bara snackade om hur myckte de bar eller hur långt de hade gått eller skulle gå. Söderöver tror jag det är Kungsleden som gäller.

Per
http://lowdin.nu

Börja i Katterat. Du börjar på bra höjd, men tar norska sidan söderut. Jag har gptt den till Unna Allakas, men resten av den ser häftig ut.

Om du tar den så förväntar jag mig en artikel i höst.

mvh Christian

Tack för de trevliga förslagen.

Jag är lite intresserad av att veta hur långt det skulle bli att vandra de olika sträckorna. Avstånd/Tid?

Katterat - Kebnekaise
Abisko - Kebnekaise
Kebnekaise - Saltoluokta

egh01; sa:
Tack för de trevliga förslagen.

Jag är lite intresserad av att veta hur långt det skulle bli att vandra de olika sträckorna. Avstånd/Tid?

Abisko - Kebnekaise

I somras gick jag Nikka->Abisko via vistas-unna räitavaggi-nallo-vistas-kungsleden. Framförallt vistasvaggi och dom båda 'räita'-dalgångarna är sevärda.

Abiso -> Abisojaure = mindre än 15 km tror jag, motorväg.

Abisojaure -> Alesjaure = 20 km (finns båt som tar en 7 km), motorväg.

Alesjaure- > Vistasstugan = 18 km, lättvandrat.

Vistasstugan -> Unna Räitastugan = kanske 16-18 km beroende på vägval. Går du den nedre dalgången så missa inte vattenfallet från Räitatjåkkas glaciär (se fotoalbum), lättvandrat via nallo, lite jobbigare via nedre dalgången.

Unna Räita -> Tarfala = 13 km.

Tarfala -> Keb = 8 km.

Jag har inte gått över passen mellan Unna Räita och Tarfala, men den vägen ser onekligen intressant ut. Pyramidenpasset i regnigt väder och med tung packning ser lite tveksamt ut såvida man inte har med sig stegjärn o dyl.

migael; sa:
Pyramidenpasset i regnigt väder och med tung packning ser lite tveksamt ut såvida man inte har med sig stegjärn o dyl.

Stegjärn, isyxa o annan klätterutrustning vore bara död vikt. Det finns inga moment av klättring mellan Vistas o Tarfalla. Bitvis går man på snöfält, efter midsommar borde dock snön vara så kompakt att man inte sjunker ner.

Huvudsaklig svårighet och risk, som jag uppfattade det, är att det bitvis är mycket blockterräng i dalarna ner från passen, o att det vid dessa ställen bitvis knappast fanns någon nämnvärd stig. Helst bör man inte gå ensam om man skulle stuka eller vricka sig.

Tog fram kartan o ser att man även kan gå genom Sjelmatjåkka o övernatta i Nallostugan.

Per
http://lowdin.nu

Tog fram kartan o ser att man även kan gå genom Sjelmatjåkka o övernatta i Nallostugan.

Per

Jovisst, men DÅ behöver du stegjärn och glaciärvana. (Om du menar att gå från Ales och söderut över bergen till Nallo?)

Abisko-Keb via Kungsleden i ett behagligt tempo tar för mig snarare 5 övernattningar än 3. Ungefär samma om du tar andra vägar, eventuellt mer, eftersom det finns så mycket vackert att se!

Keb-Salto 2-3 övernattningar.

/Emma

ipg289h; sa:
migael; sa:
Pyramidenpasset i regnigt väder och med tung packning ser lite tveksamt ut såvida man inte har med sig stegjärn o dyl.

Stegjärn, isyxa o annan klätterutrustning vore bara död vikt. Det finns inga moment av klättring mellan Vistas o Tarfalla. Bitvis går man på snöfält, efter midsommar borde dock snön vara så kompakt att man inte sjunker ner.

Hej!

Av tidigare inlägg här på Utsidan har jag en känsla av att snöfältet mellan Unna Reaiddavagge och Gaskasvagge varit barsmält de två senaste åren, vilket betyder is! Brant is!

Detsamma gäller nergången mot Tarfala från sista passet.

Jag har haft tur när jag gått där. Fina lagom mjuka snöfält. Men det är alltså olika år från år.

Mvh Bert

nidob49; sa:
Av tidigare inlägg här på Utsidan har jag en känsla av att snöfältet mellan Unna Reaiddavagge och Gaskasvagge varit barsmält de två senaste åren, vilket betyder is! Brant is!

Detsamma gäller nergången mot Tarfala från sista passet.

— Jag gick i Augusti utan någon som helst klätterutrustning, gick lätt, ensam, hade varken tält eller kök, lagade mat i stugorna, faktum är att jag bara hade gympadojor, och det gick alldeles utmärkt. Rundade nämnda glaciär utan några svårigheter.

Det kan tilläggas, att barsmälta glaciärer är de säkraste. Snön döljer ju förädiskt eventuella sprickor. På barsmälta glaciärer kan man gå ensam, eller utan rep, något man aldrig gör på en snötäckt glaciär — i varje fall inte om det kan finnas sprickor. Dessutom brukar bara glaciärer ha en sträv, skrovlig yta, snarare än blankis.

Jag har varit på passet vid Tarfalla vid åtminstone tre andra tillfällen, när vi klättrat Kebnepakte, dels norra leden, dels östra leden, och när vi varit på Drakgryggen. Det har varit helt OK; inget behov av stegjärn eller andra attiraljer. Har svårt att tro att passet skulle bli svårt för vandrare p g a is, däremot vore det inget kul att sparka upp en väg genom det efter ett kraftigt snöfall.

haremma; sa:

Per

Jovisst, men DÅ behöver du stegjärn och glaciärvana. (Om du menar att gå från Ales och söderut över bergen till Nallo?)

— Ja, det är den leden jag tänker på. Enligt min karta är det en vandringsled. Så jag tror inte det finns något behov av stegjärn.

Det finns en del att säga om stegjärn. De är klätterredskap. Gång på snö med dem ger en bara ont i fötterna eftersom det blir så stumt. Viktigare är dock, att de medger klättring på branta sluttningar. Som jag ser saken så behövs stegjärn, då behövs även isyxa, och rep för säkring. Är det så brant att man behöver stegjärn bör man också vara säkrad. Det gäller i särskilt hög grad om man inte är van att klättra med stegjärn. Folk som inte är vana vid dem tenderar nämligen att tippa på näsan.

För vandring är det bara död vikt, om det inte är alldeles exceptionella förhållanden, bättre att satsa på bra skor, med stela sulor.

Per

Ah, du menar kanske genom Sielmavagge,via Tjäktja? Där går ju bra att gå utan särskild utrustning. Jag trodde du menade upp längs Bossusjokka och över Bossosglaciären?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
bombuspolaris Kaitum via Kebnekaise mot Abisko och Riksgränsen? Fjällvandring 4
Helena P Tälta på Kunsleden, Abisko-Kebnekaise Fjällvandring 9
Tovea Abisko-Kebnekaise fjällen Fjällvandring 9
gustavåberg Förslag Abisko - kebnekaise???? Fjällvandring 4
Gunnar81 Svåra vad vid Nallostugan (vandring Abisko-Kebnekaise)? Fjällvandring 2
Dannepihls Kebnekaise - Abisko slutet av Augusti Fjällvandring 9
tommy.fransson Abisko -> Kebnekaise -> Nikkaluokta på 9 dagar Fjällvandring 6
pjh891013 Klarar man Abisko-Kebnekaise på 6 dagar?? Fjällvandring 9
Waster Vandring Abisko till kebnekaise Fjällvandring 8
snuffle Prognos för abisko-kebnekaise Fjällvandring 7
johanbrask Abisko- Lapporten- mårmastugan- kebnekaise Fjällvandring 7
body Tält-och fiskeplatser mellan Abisko och kebnekaise Fjällvandring 0
body Tält-och fiskeplatser mellan Abisko o Kebnekaise Fjällvandring 0
body Tips för vandring från kebnekaise till Abisko Fjällvandring 2
Kristoffer9 Kebnekaise-Abisko på fyra dagar? Fjällvandring 9
Per Edvardsson Kungsleden (Abisko-Kebnekaise) Fjällvandring 6
jakobg Kebnekaise-Abisko/Oktober? Fjällvandring 1
Makini Abisko till Kebnekaise Fjällvandring 3
joan019 Abisko - Kebnekaise! Fjällvandring 9
Fredrik2 Abisko-Kebnekaise, fiske? Fjällvandring 0
ekonom Förhållanden Kebnekaise-Abisko Fjällvandring 3
Swedish Berman Abisko-Kebnekaise Fjällvandring 4
lindfors Abisko-(Kebnekaise)Nikkaloukta Fjällvandring 3
jkm Abisko-Rantasjaure-Mårma-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nik Fjällvandring 4
Maalla Alternativ väg mellan Abisko och Kårsavagge Fjällvandring 7
Rookie3 Vandringssällskap från Abisko till Nikkaloukta 4-9 Augusti? Fjällvandring 2
nellyastrom Riksgränsen-Abisko? Hjälp Fjällvandring 21
PlåsterPelle Bussgods från Stockholm till Abisko Fjällvandring 2
såg Hur lång tid skulle de ta att gå från Abisko till Kvikkjokk Fjällvandring 15
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Fjorr Fullbokat tåg Kiruna-Abisko Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 18
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Jonasjarmen Dagsturer i Abisko, oktober. Fjällvandring 2
Maalla Abisko 8-10 september Abisko-Kårsavagge-Abiskojaure-Siellavagge-Ballinvagge-Abisko Fjällvandring 6
I95tomjo Abisko-måndalen-harpasset-låkktatjåkka Fjällvandring 1
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
Paulo_zavala Abisko-Vakkotavare tidigt april Fjällvandring 12
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg