nidob49; sa:
Av tidigare inlägg här på Utsidan har jag en känsla av att snöfältet mellan Unna Reaiddavagge och Gaskasvagge varit barsmält de två senaste åren, vilket betyder is! Brant is!
Detsamma gäller nergången mot Tarfala från sista passet.
— Jag gick i Augusti utan någon som helst klätterutrustning, gick lätt, ensam, hade varken tält eller kök, lagade mat i stugorna, faktum är att jag bara hade gympadojor, och det gick alldeles utmärkt. Rundade nämnda glaciär utan några svårigheter.
Det kan tilläggas, att barsmälta glaciärer är de säkraste. Snön döljer ju förädiskt eventuella sprickor. På barsmälta glaciärer kan man gå ensam, eller utan rep, något man aldrig gör på en snötäckt glaciär — i varje fall inte om det kan finnas sprickor. Dessutom brukar bara glaciärer ha en sträv, skrovlig yta, snarare än blankis.
Jag har varit på passet vid Tarfalla vid åtminstone tre andra tillfällen, när vi klättrat Kebnepakte, dels norra leden, dels östra leden, och när vi varit på Drakgryggen. Det har varit helt OK; inget behov av stegjärn eller andra attiraljer. Har svårt att tro att passet skulle bli svårt för vandrare p g a is, däremot vore det inget kul att sparka upp en väg genom det efter ett kraftigt snöfall.
haremma; sa:
Tog fram kartan o ser att man även kan gå genom Sjelmatjåkka o övernatta i Nallostugan.
Per
Jovisst, men DÅ behöver du stegjärn och glaciärvana. (Om du menar att gå från Ales och söderut över bergen till Nallo?)
— Ja, det är den leden jag tänker på. Enligt min karta är det en vandringsled. Så jag tror inte det finns något behov av stegjärn.
Det finns en del att säga om stegjärn. De är klätterredskap. Gång på snö med dem ger en bara ont i fötterna eftersom det blir så stumt. Viktigare är dock, att de medger klättring på branta sluttningar. Som jag ser saken så behövs stegjärn, då behövs även isyxa, och rep för säkring. Är det så brant att man behöver stegjärn bör man också vara säkrad. Det gäller i särskilt hög grad om man inte är van att klättra med stegjärn. Folk som inte är vana vid dem tenderar nämligen att tippa på näsan.
För vandring är det bara död vikt, om det inte är alldeles exceptionella förhållanden, bättre att satsa på bra skor, med stela sulor.
Per