Du kommer utan vidare klara båda dina turförslag, men om du frågar en gammal van fjällvandrare om du ska gå Kungsleden eller gå via Vistas och Nallo kommer ALLA svara Vistas och Nallo på ren reflex. Och ja, det är en jättefin tur men om du inte har fjällvandrat tidigare kommer du inte bli besviken om du följer Kungsleden över Tjäktja-passet heller. Jag tycker Kungsleden ibland avfärdas lite väl fort . Det är en fantastiskt fin sträcka - världsklass! - som innehåller allt man kan önska sig av trivsam vandring och vackra vyer. En av mina absoluta favoritsträckor överhuvudtaget är faktiskt den från Alesjaure - och över Tjäktja-passet. Det är min: bli - på - gott - humör - sträcka. Är det bra väder är ett tips att tälta på sydsidan av passet och få Kungsledens bästa utsikt. Är det själva fjällupplevelsen i sig du är ute efter, kör därför Kungsleden! Man ska gå den sträckan åtminstone en gång, enligt min mening.
Vill du helst vara väldigt mycket ensam är Kungsleden kanske ändå inte det bästa alternativet. Då är Vistas/ Nallo turen bättre. Det ska erkännas att det är väldigt svårt att inte bli djupt förälskad i Vistas. Jag gick där i år i någon form av liggande ösregn, men det var ändå fantastiskt. Jag kan dock rapportera att det var rejält blött i marken detta år och Vistas var absolut värst. I björkskogen i Vistas var stigen mest gyttja och pölar. Du kan ju dock glädja dig åt att slippa myggen. Jag hade många små surrande kamrater på min väg genom Vistasdalen, trots regnet och blåsten. Att lugnt och metodiskt sätta upp tält i ett myggmoln är i och för sig ett utmärkt tillfälle att öva sann mindfulness.
Det är också , som andra har skrivit, två vad att passera på turen Vistas - Nallo. Inget är egentligen svårt eller farligt men om man är ovan vid att vada i strömt vatten kan man ju ändå tycka att det är lite läskigt. Jokken från Nallo, som vid låg vattenföring säkert är piece of cake, krävde i år lite pyssel med att hitta en bra väg som inte helt vattenfyllde kängorna. Det andra vadet kommer ett par kilometer efter Nallostugan. Det är tydligt uppmärkt och var inte ett alls problem, men kan säkert upplevas som lite otryggt, särskilt utan stavar. Jag gick dock båda vaden när det var riktigt mycket vatten och på SMHI:s vattenföringskarta ser det ut att vara mer normala flöden nu så inget borde vara något problem. Det andra vadet kan man också slippa, genom att helt enkelt låta bli att följa leden och fortsätta väster om sjön Reiaddájávri istället för att gå öster om sjön. Att inte följa leden är helt oproblematiskt. Det är absolut helt omöjligt att gå vilse ens om man skulle gå med förbundna ögon. Om du går för långt åt öster hamnar du i sjön och går du för långt åt väster är du på väg uppför Tjäktjatjåkka vilket lär märkas. När du passerat sjön kan du ansluta till leden igen eller fortsätta på västra sidan ned mot Sälka.
Om jag vore du skulle jag först försöka låna eller hyra ett tält för att se vad jag trivs med på långvandring. Att tältet håller tätt och står kvar när det blåser är ju grunden men därefter är det så oerhört individuellt vad man föredrar. Är du frusen eller tål du lite drag? Vill du ha ryggsäcken inne i tältet eller i en absid utanför? Vill du ens ha en absid? Hur lagar du mat? Är det avancerad gourmet-matlagning som kräver en massa utrymme och tid eller kokar du mest upp vatten? Vad gör du när det regnar, ligger du kvar och väntar ut vädret (=stort tält är trevligare) eller föredrar du att packa ihop och gå ändå? Vill du kunna resa inner - och yttertält separat? Tusen saker påverkar valet av tält, men sina vanor på långvandringar till fjälls är ju något som växer fram och som man inte vet från början. Själv vill jag kunna resa yttertältet först/ta ned det sist om det regnar men inte ha absid. Inget av det hade jag kunnat förutse innan jag började fjällvandra.
Samma med sovsäck. Jag är superfrusen och har både varm sovsäck plus en extra liner i säcken men är man varmblodig klarar man sig ju med mindre och lättare. Hur kallt har du sovit hittills? Frös du? Det är kanske ett bra riktmärke. Räkna med att det blir minusgrader på fjället i september. Jag har vaknat upp till frost i Singi i juli
Dock inte i år.
Även stavar är en smaksak men jag tycker att stavar ofta är bra i fjällen.De avlastar knän och leder när man går brant uppför och framför allt brant nedför. De är dessutom bra när man vadar, både för att hålla balansen och för att känna efter hur djupt det är/om botten är stabil etc. Enda gången jag tycker de är mest i vägen är i blockterräng. Då klarar inte min hjärna att hålla reda på två fötter och två stavar samtidigt. Jag har ett par från Black Diamond som går att fälla ihop. De har inte krånglat och verkar hålla bra.
Slutligen tipsar jag om att läsa Claes Grundstens På Fjälltur Abisko - Kebnekaise eller Fredrik Neregårds Fjällvandra kring Kebnekaise, Abisko och Riksgränsen om du inte redan gjort det. Många fina tips även om Neregårds bedömningar av olika sträckors svårighetsgrad ibland är lite... obegripliga.
God tur!