Bra idé
Ja det är ju en tur som det är inte så mycket att fundera över utan bara att ge sig iväg....
Nåja här några tips så som jag skulle göra turen:
Activentställ (windstopper shell numera) är bra som förstärkning i ryggan om det blåser upp.En bra huva kan behövas.Jag skulle åka i tjocka fleecetights och Newline vindjacka. En windstopperfleeceväst ovanpå understället blir bra inte alltför blåsiga dagar.En lätt fleecetröja blir bra som förstärkning.
Förstärk den frystorkade (ger lätt packning) maten med makaroner.Fett är viktigt: Nudlar är bra på så vis.
Ryggsäcken kommer nog att väga högst 5 kilo.
Har du viss fjällerfarenhet och god skatingvana sedan tidigare så är detta en smärtfri tur. En vindsäck kanske kan vara befogat om man skulle överraskas av hårt väder. Spade kan nog uteslutas men ett sittunderlag måste man nog ha.
Tips på ryggsäck: Salomon Raidwind, gul multisportsäck, pris ca 600 kr, lätt säck och mkt smidig. Vätskesystem funkar bar till det. Jag använder själv Platypus. Obs vinterförbered slangen.
Man gör det nog på 3 dagar (tii keb alltså). det blir billigast så (jag tycker det är dyrt att sova i stuga). Undvik påsken, det är ännu dyrare då.
Dag 1 till Alesjaure.
Dag 2 till Sälka (lugn dag).
Dag 3 till Keb. Dag 4 topptur (skata upp efter västra leden och försök åk telis ner (inte lätt).
Dag 5: hårt intervallpass skating upp till Tarfala kanske med Per Elofsson i hasorna....ställ dig och stretcha i bästa Gert Fylking-stil mitt i rusningen på fjällstationen. Glöm inte den rosa träningsoverallen.
Dag 6: icke-helikopter till Nikkaluokta....
Varning: dyrt att bo på Kebnekaise. Bivackera istället utanför servicebyggnaden. Brukar finns färdiggrävda bivacker.
MVH Mats Frank, Elofssons hemstad, Umeå