Abisko - Keb i Juli

Tack! Ny fråga!

Tack för alla sjysta svar!! Vi lägger rutten över vistas (Mårma får bli nästa år).

Men jag har en annan lite mer praktisk fråga också, hur bär man sig åt för att komma till tåget från Kebenkaises fjällstation? Har läste lite om båtar och bussar, men känner inte att jag har full koll.

Tack än en gång för alla svar!

/Nippe

båt & buss

Tja, från Kebnekaise fjällstation är det cirka 2 timmars promenad till båtlänningen. Man kan ju åka båt 7 km av sträckan. Efter båtresan är dte ungefär 1 timme vandring kvar till Nikkaluokta.Mellan Keb och Nikkaluokta är det ju annars 19 km att vandra. Jag har gått hela sträckan på drygt 4 timmar. Båtfärden är ganska fin. Fast kanske finast från Nikka mot Keb.

Man kan ju annars flyga helikopter från Keb till Nikkaluokta, pris senast 360 kr per person. Om nu skavsår el motivationsbrist gör att man inte vill gå sista transportsträckan till Nikka.

Från Nikkaluokta är det sedan en timmes busstransport in till Kiruna, busstiderna kan man kolla upp vid receptionen på Keb fjällstn eller via internet.Jag brukar kolla in http://www.samtrafiken.se
På Staffan Öbergs utmärkta sida http://www.anasys.se/vandring hittar man det också liksom nånstans på http://www.meravsverige.nu
Länstrafiken Norrbotten har oxå nån hemsida med busstider sök på http://www.google.com så hittar du.

Hälsar, Mats Frank, Umeå

tips på avstickare

Ett tips på fin avstickare från leden mellan Sälka och singi är att vandra upp i Singivaggi. Detta är en underbart vacker dal och man känner sig verkligen instängd bland höga fjäll.

Att sen tältplatserna där är bland de grymmaste i hela Keb-området min fin gräsmatta och gott om porlande bäckar, gör att detta är en perfekt avstickare.

Att man sedan har det bästa utgångsläget för att bestiga Kebnekaise sydtopp, ja det är ju pricken över i !

När jag var där förra sommaren så tillät vädret tyvärr inte en bestigning.

MVH Mats

övre Vistasdalen

Jag kan nog inte hålla med tidigare skribenter om lämpligheten att passera övre Vistasdalen för förstagångsvandrare. Visserligen är utsikten underbar, speciellt om man går sydost mot Vistasstugan, men speciellt lättvandrat är det inte.

I slutet av "passet" passerar man en stensluttning som slutar i en sjö. Stensluttningar är aldrig trevliga att passera och speciellt inte när regnet vräker ner som det gjorde på oss. Att passera den uppskattningsvis 2 km tog oss över 2 timmar (då måste jag ändå påstå oss var rätt vana vandrare). Stora delar av sträckan gick jag i vattnet eftersom det ger lite mer stabilitet.

Jag rekommenderar Tjäktjapasset. Utsikten mot Sälkastugorna är underbar. Dessutom kan det vara roligt att ha Nallo, Vistas kvar till kommande vandringar.

svar till Peter S

Vilse ???
I mina öron så låter det som att ni hamnade lite fel där på sträckan Alesjaure-Vistas. När jag vandrade där så passerade jag inte någon stensluttning som slutade i en sjö iallafall. OK, i dimma och regn så förstår jag att det är lätt att hamna fel.

Jag upplevde iallafall sträckan som väl rösad och lämplig för förstagångsvandrare.Särskilt med tanke på landskapets vertikala dimensioner och kontrasten mellan sköna gräsmarker och lodrätta klippor.

MVH Mats

ÖVRE

Nu pratade jag om ÖVRE Vistasdalen. Finns inte så mycket mer att välja på där en den väg vi gick. Vanliga Vistasdalen är varken bättre eller sämre än Kungsleden.

Unna Vistasvaggi ?

OK, nu förstår jag, Peter S: du syftar nog på Unna Vistasvaggi, eftersom det stämmer med din beskrivning och det var inte alls vad jag tänkte på. Denna dalgång når man ju genom att fortsätta några kilometer på Kungsleden och sen vika av mot sydost.Verkar spännande att gå där. Utsikten verkar fin när man kommer ner mot "den riktiga" Vistasdalen.Ska försöka gå där nån gång.

Det jag menade med Övre Vistadalen är då man går över hängbron vid Alesjaure och sen en bit norrut först mot samevistet och sedan österut varefter man svänger mot sydost.Sen går man över bron vid Mårmajåkken, där är det enormt grönt och frodigt.Som en fotbollsplan och en liten bäck som porlar, suverän tältplats !

MVH Mats

Unna = Övre

Om jag inte missat något så är det just så.

Jag kan verkligen rekommendera den vägen. Om vädret är bra och du är någolunda van att gå i block/sten teräng. Finns otroliga fina tältplatser med underbarutsikt över Vistasdalen när man passerat "passet" och fortsätter mot Vistasstugan.

Abisko-Nikka med flickvän jag också..

Hej!
Jag är en annan Niklas som också ska med flickvän
till just detta område snart. Är detta ett slags love-mountains kan man ju undra?
Peter, jag tror Unna betyder liten eller lilla. Stort tack ändå för din information. Jag funderar över samma sak:
Mårma eller övre delen av Vistasvaggi. Eller t.e.x. Unna Vistasvaggi.

Eftersom ni vart i dessa trakter vill jag höra om ni har nått tips på någon mer topp som kan vara fin att bestiga under vår väg (ingen klättring, man bör kunna gå upp)? Det lutar trots allt åt att vi kommer att gå nått i stil med: Lapporten-Mårma-Nallo-Sälka- Singivaggi-Sydtoppen och på något sätt till Nikka.

/Niklas 2

Unna = Liten

Niklas 2 har alldeles rätt för unna betyder liten och inte övre. På baksidan av fjällkartan finns en lite sameordlista, så det är dax att titta på andra sidor av kartan också. :)

/Helen

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Zaine Abisko- Nikka + Keb 31:a juli- 9 aug Fjällvandring 6
dmchris Aktuellt snö och lavinläge kring Abisko/Keb? Fjällvandring 4
Kryddost Abisko - Vistas - (ej via Keb) Nikkaloukta Fjällvandring 2
fruluftsadam Keb - Abisko Fjällvandring 4
egilviking Abisko-Keb-Nikka Solotur Fjällvandring 2
nnn.sthlm Abisko/ Keb bästa turen? Fjällvandring 11
Efsch Abisko-Keb. imorgon -mygg? Fjällvandring 6
Abisko-keb-nikkaluokta Fjällvandring 2
Vägslav Mygg runt abisko och keb Fjällvandring 20
ErikBergm Fjällvandring Abisko-keb-Nikkaluokta? Fjällvandring 16
LarssonMik Löptur keb-abisko Fjällvandring 6
ErikThorsell Varierande vandring Abisko-Keb Fjällvandring 6
thomalin Vattenflöden Abisko-keb? Fjällvandring 2
Peppis Abisko - Keb (väder) Fjällvandring 4
Emma_E alternativ till kungsleden mellan abisko å keb? Fjällvandring 11
svanbom Nikkaoulukta-Keb-Abisko i mitten av Juni. Tips! Fjällvandring 14
Jonik Myggsituation mellan Abisko och Keb? Fjällvandring 4
pedhan Abisko - Keb nästa vecka Fjällvandring 3
rakel Trollsjön + Abisko-Keb Fjällvandring 5
Con Vector Abisko-Keb i mitten av september? Fjällvandring 1
mafr snöläget Kungsleden Abisko-Keb Fjällvandring 0
andersericsson Abisko - Keb eller ... Fjällvandring 16
madir Abisko-Keb. alternativa vägar ??? Fjällvandring 2
Maalla Alternativ väg mellan Abisko och Kårsavagge Fjällvandring 7
Rookie3 Vandringssällskap från Abisko till Nikkaloukta 4-9 Augusti? Fjällvandring 2
nellyastrom Riksgränsen-Abisko? Hjälp Fjällvandring 21
PlåsterPelle Bussgods från Stockholm till Abisko Fjällvandring 2
såg Hur lång tid skulle de ta att gå från Abisko till Kvikkjokk Fjällvandring 15
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Fjorr Fullbokat tåg Kiruna-Abisko Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 18
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Jonasjarmen Dagsturer i Abisko, oktober. Fjällvandring 2
Maalla Abisko 8-10 september Abisko-Kårsavagge-Abiskojaure-Siellavagge-Ballinvagge-Abisko Fjällvandring 6
I95tomjo Abisko-måndalen-harpasset-låkktatjåkka Fjällvandring 1
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
Paulo_zavala Abisko-Vakkotavare tidigt april Fjällvandring 12
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Ambientograph Abisko-Njakajaure Fjällvandring 0
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg