Tack för alla tips, hann läsa de flesta innan jag gav mig av!
Här kommer en liten rapport för er som är nyfikna och på gång att vandra i dagarna kring abisko-trakten:
Turen började med att jag försov mig, vilket visade sig vara ett lyckokast eftersom jag på tursistationen stötte på trevlig en tysk tjej som också ville göra en dagstur. Vi beslöt att ta följe upp genom Kårsavagge och båda var glada över sällskap. Jag tycker själv det kan bli lite ensamt att inte ha någon att dela vidunderliga vyer och lerigt klafsande med. Jag blev verkligen överraskad över hur vacker denna sträckning var i jämförelse med Kungsleden närmast Abisko. Man tog snabbt höjd, och tack vare att våren är så sen i år så hade björken inte hunnit slå ut vilket gjorde att vi hade fin utsikt hela vägen.
Det var mestadels lättvandrat, men efter den första bron som man passerar (men inte går över om man håller sig norr om jokken) var det väldigt blött. Vi gjorde misstaget att vika av från vinterleden i tron om att det skulle vara lite torrare och mer lättframkomligt högre upp. Det visade sig på tillbakavägen att det hade varit smartare att hålla sig till vinterleden där det var möjligt. Gick över en hel del snölegor där snön gav vika, men det var ett betydligt mindre problem än videsnåren som på vissa ställen var rent förj*vliga. Stigen hade förvandlats till bäck och det var omöjligt att inte klafsa ner sig ordentligt.
Pga att jag försov mig på morgonen (kanske delvis också pga alla jobbiga videsnår) hann vi inte hela vägen fram till stugorna, utan stannade ett par-tre kilometer innan, där isen på jokken precis hade börjat bryta upp. Lunchen intogs vid en lägerplats där vyerna över de snöklädda fjälltopparna speglade sig i det stilla smältvattnet. Bättre än så blir knappast de svenska fjällen enligt mig!
På vägen tillbaka höll vi oss mellan sommarleden och den markerade vinterleden för att försöka undvika videsnåren i största möjligaste mån. Det gick helt klart snabbare att hålla sig nära jokken. Stötte på ett gäng nyfikna renar som nu får vara med på Utsidan. Solen värmde ordentligt under hela turen. På kvällen när vi kom tillbaka till Abisko hade björkarna hunnit slå ut, så hemvägen gick genom alldeles nyutslagen skir grönska, som ur en saga.
Summa summarum:
Uppskattad vandrad sträcka: 11+11 km
Total tid: 9.00 - 18.00 = 9 h
Pauser: 30 min + 1 h + 30 min = 2 h
Total vandrad tid: 7 h (inklusive stop för fotografering, koll på karta, fylla på vätska)
Jobbiga vad: Inga
Betyg: 4 av 5 - En av mina bästa fjällminnen hittills (mycket tack vare väder och trevligt sällskap), men inte full pott p g a trista videsnår