A1 Fällkniven?

BTW...
Med en A1 kan man uträtta sådana fantastiska saker som att
- fälla c:a 20 frusna 10cm björkar
- spänta ved
- göra upp eld med jukkasticka genom att anv ryggen och inte eggen
- ta ur ett icke ringa antal fiskar
- banka i spik och märlor
- bygga en pilbåge
- skära sig genom att nudda eggen

Detta i någorlunda kronologisk följd och utan att bryna emellan...

Men visst, den är lite stor (erkänner att en WM1 vore ett komplement)... Men hellre det än tvärt om. ;)

Och nä, jag kan inte ha "fina" knivar för samma pengar då jag bara förstör eller missvårdar dem.

/Ulf

Re: Re: Re: rakknivar....

Ulf M; sa:
nermander; sa:
(Om jag fattat rätt handlar det om att eggen är så tunn att den går in mellan molekylerna i proteinerna som utgör stråt och helt enkelt bryter bindningarna mellan dem. Fast det kanske bara är en skröna?)
Om man på cellnivå jämför en skalpell i stål med den finaste filintaskärvan, så trasar skalpellen sönder cellerna medan flintan delar dem.

Ja men en skalpell är inte alls slipad som en rakniv. Jag skrev ju att en rakkniv måste striglas före användning för annars är eggen inte riktigt skarp. Alltså om rakkniven ligger ett par dar så får den en egg som INTE delar på cellerna. Striglar man den samlar man ihop eggen (men vem striglar en skalpell före användning? Har aldrig hört talas om det:).

En skalpell är inte på långa vägar lika vass som en rakkniv. Jag har jämfört ett sprillans nytt skalpellblad med min inte helt korrekt slipade rakkniv. Det går inte att kapa ett hårstrå med skalpellbladet utan att stråt böjer sig, men med rakkniven går det.

Inte heller ett fabriksnytt rakblad är lika vasst som rakkniven.

Re: Svar till FJS90/91 (Patric Broman)

TR; sa:
Ja, det är rätt. För allt vanligt fritidsbruk är en Mora att föredra. Den fungerar helt enkelt bättre.
Och kostar cirka en tjugondel av en specialkniv.

/Lasse

Fallskärmsjägarskolans överlevnadsutbildning = vanligt fritidsbruk?

Dig hade jag inte vågat mig ut i skogen med på lite tuffare frilufsande..huh

Men å andra sidan så hade du rätt med Rambo så jag måste nog skaffa mig den billiga dussinkniven A1..

Re: Re: Re: Re: rakknivar....

nermander; sa:
En skalpell är inte på långa vägar lika vass som en rakkniv. Jag har jämfört ett sprillans nytt skalpellblad med min inte helt korrekt slipade rakkniv.

Kanske en retorisk motfråga: Varför använder man då inte instrument slipade som en rakkniv vid kirurgiska ingrepp? (Fast det gör man kanske...)

/Ulf

Re: Re: Re: Re: Re: rakknivar....

Ulf M; sa:
Kanske en retorisk motfråga: Varför använder man då inte instrument slipade som en rakkniv vid kirurgiska ingrepp? (Fast det gör man kanske...)
/Ulf

För att man sällan gör kirurgiska ingrepp på skäggstrån?

kära herr messerschidter

Ulf M; sa:
Skiljer sig FJS överlevnadsutbildning från övriga försvarsmaktens?

/Ulf

Jag har bara deltagit i en av försvarsgrenarnas överlevnadsutbildningar så det kan jag inte svara på..

Men det var väl inte det som mitt inlägg handlade om eller hur, du förstod nog det och ville göra dig lite dum eller hur.. Trots att jag förstod ditt fräcka inlägg så kommer jag att förklara vad jag ville ha sagt, jag hävdar att man inte behöver någon A1 för att klara en överlevnadsutbildning varken vår, sommar, höst eller vinter.. Det e bara trams och det vet du om, säg som det är istället att du är en som får våta drömmar av knivar, jag dömmer dig inte.. Det jag oponerade mig emot var inlägget att en morakniv inte skulle duga till något annat än fritidsbruk

Re: kära herr messerschidter

FJS90/91; sa:
Ulf M; sa:
Skiljer sig FJS överlevnadsutbildning från övriga försvarsmaktens?

/Ulf

Jag har bara deltagit i en av försvarsgrenarnas överlevnadsutbildningar så det kan jag inte svara på..

Men det var väl inte det som mitt inlägg handlade om eller hur, du förstod nog det och ville göra dig lite dum eller hur.. Trots att jag förstod ditt fräcka inlägg så kommer jag att förklara vad jag ville ha sagt, jag hävdar att man inte behöver någon A1 för att klara en överlevnadsutbildning varken vår, sommar, höst eller vinter.. Det e bara trams och det vet du om, säg som det är istället att du är en som får våta drömmar av knivar, jag dömmer dig inte.. Det jag oponerade mig emot var inlägget att en morakniv inte skulle duga till något annat än fritidsbruk

Nej, nej Patric, jag ville inte alls göra mig dum...
Ville bara avdramatisera "FJS överlevnadsutbildning"!

Jo, jag vet väl att en Mora duger, men får jag välja så tar jag något bättre och i mitt fall hamnar valet på en A1. Säkert för att uppväga bristande fysiska företräden kommer en del att hävda... Eller tendenser till ramboism.
Den "kniv" jag använder mest är en Micra så säkert har jag då enligt någon freudian på utsidan tendenser till att sexuellt attraheras av minderåriga.

Tyvärr drömmer jag inte våta drömmar om något, utan bara mardrömmar och då antingen om kunder eller chefer (och i enstaka fall om skribenter på utsidan :)).

/Ulf - varken dum eller speciellt elak (i dag)

Re: Re: kära herr messerschidter

Ulf M; sa:

Tillbaka till verkligheten utan att jag funderar på ifall det var jag som gav dig mardrömmar eller inte. ;)

Iallafall så dyker den här debatten upp ganska ofta om hurvida man skall ha en regäl kniv eller en mindre kniv och en yxa, jag tillhör (vilket du troligtvis redan vet) de som förespråkar mindre kniv och yxa.. Eftersom frågeställaren undrade vad som var så bra med just A1 så kände jag att jag var tvungen att nyansera alla lovord, jag tycker verkligen att det är ett sämre alternativ med stor kniv än liten och yxa.

Sedan om vi pratar överlevnad vilket du (om jag fattat rätt) besitter stor kunskap om så handlar det ju om förutsättningar som ges i samband med utbildning och övning, det finns väl en tradition att man skall klara sig med en kniv och då behöver man nog fan en A1 eller liknande. Men det är väl trots allt så att i en skarp situation så väljer man inte sina verktyg, utan man får klara sig med det som finns tillhanda.. Det man då bör göra är väl att förbereda sig med utrustning och kunskap för att just överleva. Chansen att jag förlorar min yxa när jag är ute är lika liten som att jag skulle förlora kniven.

Så med en liten kniv och en yxa så hävdar jag att jag gör din lista på vad A1 klarar snabbare och effektivare... Jag menar, visst e en skiftnyckel smidig men den e egentligen rätt värdelös om man jämför med fasta nyckalar?

(Sedan så vet jag att FJS är ungefär det samma som Pansarskytte, det har jag hört så många gånger)

Re: Re: Re: kära herr messerschidter

FJS90/91; sa:
Ulf M; sa:

Tillbaka till verkligheten utan att jag funderar på ifall det var jag som gav dig mardrömmar eller inte. ;)

Iallafall så dyker den här debatten upp ganska ofta om hurvida man skall ha en regäl kniv eller en mindre kniv och en yxa, jag tillhör (vilket du troligtvis redan vet) de som förespråkar mindre kniv och yxa.. Eftersom frågeställaren undrade vad som var så bra med just A1 så kände jag att jag var tvungen att nyansera alla lovord, jag tycker verkligen att det är ett sämre alternativ med stor kniv än liten och yxa.

Sedan om vi pratar överlevnad vilket du (om jag fattat rätt) besitter stor kunskap om så handlar det ju om förutsättningar som ges i samband med utbildning och övning, det finns väl en tradition att man skall klara sig med en kniv och då behöver man nog fan en A1 eller liknande. Men det är väl trots allt så att i en skarp situation så väljer man inte sina verktyg, utan man får klara sig med det som finns tillhanda.. Det man då bör göra är väl att förbereda sig med utrustning och kunskap för att just överleva. Chansen att jag förlorar min yxa när jag är ute är lika liten som att jag skulle förlora kniven.

Så med en liten kniv och en yxa så hävdar jag att jag gör din lista på vad A1 klarar snabbare och effektivare... Jag menar, visst e en skiftnyckel smidig men den e egentligen rätt värdelös om man jämför med fasta nyckalar?

(Sedan så vet jag att FJS är ungefär det samma som Pansarskytte, det har jag hört så många gånger)

Genau som tysken säger!

(Om vi bortser från din parentes som jag inte alls menar, då jag vid flertal tillfällen haft förmånen att samverka med "er".)

/Ulf

kära herr djungelgeorg

Ulf M; sa:
(Om vi bortser från din parentes som jag inte alls menar, då jag vid flertal tillfällen haft förmånen att samverka med "er".)

/Ulf

Jag misstänkte att det var så..

(får väl erkänna att det var jag som spelade dum i min parentes) Då vet du oxå vilken kniv jag med förkärlek hänger i mitt bälte.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg