A-one 4 manstält

Hej på er?
Tidigare på forumet så har det kort disskuterats A-ones 4-manstält "Alpine 4". Finns bl a på http://www.addnature.com

Priset är ju bra mycket lägre än andra 4 säsongstält. Storleken skulle passa mig perfekt då vi skall vara 3 personer med mkt packning.

Är det någon som har erfarenhet av tältet på vinterfjäll eller stark vind. Vad tror ni...kan det palla en snöstorm med starkvind? Själv blir jag lite misstänksam på det billiga priset. 2450 kr (kostar eg 3900 kr)

Var inne och titta i tältet när Addnature ställde ut på Skånemässan nyligen. jag gillade vad jag såg, men frågan är vad som gör att de är så billiga.

Någon med kommentarer?

Tack
malin

Guest

Gäst
Test?

Hej!
Det var jag som startade den förra tråden. Det verkar inte som om någon vet eller ens provat tältet. Hilleberg tycks vara allena saliggörande. Om du har möjlighet att testa tältet -vänligen skriv en recension eller ett inlägg. Kanske kan man fråga efter att få fälttesta tältet innan köp? Ingen köper ju en kajak utan att provpaddla! Jag var mycket nära att chansa och köpa ett, men nu skall jag flytta och hustrun tycker att heminredning är viktigare än friluftsgrejer, så jag får väl lönnköpa ett senare ...;-)

Hej!
Jag har haft kontakt med några som har använt tältet och de har varit väldigt nöjda. Föhållandena har dock ej varit vinterfjäll eller hård vind. Jag hör av mig om jag testar det eller hittat någon som har gjort det.

"lönnköpa..." he he ;)

MVH

Malin

A-One's tält och låga priser

Hej Malin
Som ansvarig för A-One och förklaringen till de låga priserna på tälten är enkel:
A.Vi har inga mellanhänder i vanlig mening vi köper och distribuerar själva.
B.Vi har ingen försäljning via återförsäljare av dessa tält utan allt säljs direkt till konsument av oss själva eller via våra samarbetspartners som addnature.com eller Point 65. Dessa köper endast sådant som dom redan har order på och med mycket låg marginal.Dessutom har vi satt priset avsiktligt lågt för att vi skall få ut tillräckligt många i marknaden och därigenom få igång "djungeltrummorna"- nöjda kunder är bästa reklamen för ett märke som skall tränga sig in på marknaden.
Så småningom kommer våra tält att ha fått ett rykte om sig att vara unika,hållbara och funktionella och då behövs inte påkostad marknadsföring.
MVH

Terje Cambrand
A-One International AB
home@a-one.se

Citat från Staffan Pettersson i ett mail(Staffan är ägare till Sweden Multisport som bl.a. anordnar multisporttävlingar.):
"
Hej Terje
En god vän lånade tält och jacka av mig och överaskades av blötsnö och storm på fjället. Hans tält var det enda som stod ordentligt och jackan var den enda som var riktigt torr!"

Staffan Petersson, SwedenMultiSport
staffan@swedenmultisport.com

Mal; sa:
Hej på er?
Tidigare på forumet så har det kort disskuterats A-ones 4-manstält "Alpine 4". Finns bl a på http://www.addnature.com

Priset är ju bra mycket lägre än andra 4 säsongstält. Storleken skulle passa mig perfekt då vi skall vara 3 personer med mkt packning.

Är det någon som har erfarenhet av tältet på vinterfjäll eller stark vind. Vad tror ni...kan det palla en snöstorm med starkvind? Själv blir jag lite misstänksam på det billiga priset. 2450 kr (kostar eg 3900 kr)

Var inne och titta i tältet när Addnature ställde ut på Skånemässan nyligen. jag gillade vad jag såg, men frågan är vad som gör att de är så billiga.

Någon med kommentarer?

Tack
malin

Kanon!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Terje....toppen bra att du skrev. Jag har försökt kontakta addnature för att få lite svar på mina frågor!!! Men skaparen :) själv..tja det kan ju inte bli mycket bättre.

tack tack för dina svar!!!

MVH
Malin

Att jämföra äpple med äpple

Hej Urban,
Allt har en orsak och nästan allt har en förklaring.
Om du tittar in på vår (s.k.) hemsida och klickar vidare på FAKTASIDA(under tälten) så ser du att vikten på yttertält+innertält redovisas separat som 2,85 Kg.
I de flesta fall redovisas tillbehör separat som även vi gjort, bl.a. 21 markpinnar och man knappast behöver släpa med sig alla eftersom tältet är självstagande.
Jämför detta med andra 4-säsongstält som skall stå pall för både snötyngd och regn i hård vind.3-säsongstält blir betydligt lättare med lättare duk och utan kjolar.
Våra dukar är belagda med PU för 4-5000 mm vattenpelare i yttertältet och 10000 mm i golvet.Dessutom hänger innertältet permanent i yttertältet och vikten blir något högre av alla fästanordningar för innertältet.Liknande konstruktioner för liknande kravspecifikationer ligger i samma ungefärliga viktklass.
Däremot hittar du sällan någonting i närheten av dessa tält i samma prisklass.
Jag hoppas att du hör av dig om du har ytterligare funderingar.
MVH

Terje Cambrand

Utemagasinet test?

Terje!

Ett billigare sätt att marknadsföra sig än att sälja många tält billigt å få igång djungeltrumman borde vara att ge Utemagasinet ett tält för prov. Är det så bra som du säger borde det ju få höga betyg.. och inför rätt målgrupp. Ni kanske redan gjort det?.. /sitter kvar på jobbet och kan inte kolla sommarnumret/ Å andra sidan.. är det så bra så ska man ju inte klaga om man kan köpa billigt.. utan i stället passa på.

Malin,
Hittar jag test i sommarnumret hemma så återkommer jag m inlägg imorgon.

/H

Re: Utemagasinet test?

Hasseman; sa:
Terje!

Ett billigare sätt att marknadsföra sig än att sälja många tält billigt å få igång djungeltrumman borde vara att ge Utemagasinet ett tält för prov.

Eller ge Malin ett så kommer hon nog att sprida ordet snabbare än den bästa djungeltrumman :) Sedan när blev Utemagasinet måttstock för bästa val, trodde sånt var personligt... :) A-onetälten verkar trevliga och är ju aningen billigare än vissa andra svenska tält.

Terje: Det är trevligt att du deltar i diskussionen "trots" dina "försäljarstämpel" Balansgången mellan ett reklaminlägg och ett vanligt är ju hårfin men jag tycker du klarar det BRA utan övertramp.

A-one 4 har följande spec (för att inte rör till det med Alpine 2)

Totalvikt: 5,65 kg
Tält+ innertält: 3,95 kg
Bågar + påse: 1,25 kg
Tillbehör + påse: 0,45 kg
[Ändrat av Buda 2001-10-10 kl 20:21]

Test-tält till Utemagasinet

Hej Hasse

Kul att se att fler än jag bränner nattlampan på jobbet.
Tack för förslaget.En utmärkt idé.
Vi har tyvärr inte fått med något tält till Ute-magasinets sommartest men kanske har dom snart en vintertest på gång?
Dessa tält har främst tagits fram för paddlare med fokus på ytterskärgårdarnas begränsade möjligheter till fastsättning i mark men dom har även testats ingående av alpinister och fjällvandrare.
Malin kommer dessutom att få möjlighet att själv testa tältet i vinter inför sina strapatser i Sydamerika.

MVH

Terje Cambrand

Polemik

Buda!

Självklart menar jag inte att Utemagasinets åsikter är de enda sanna utan man försöker ju samla information på så många ställen som möjligt. Nu har jag inte heller för avsikt att gå i polemik med dig, men kan ändå inte låta bli att förvånas över att man ska behöva vara så övertydlig? Jag tyckte det var bättre att ge det "tips" jag hade, än att avstå bara för att jag inte hade varken tid, ork eller kunskap att ge alla förslag på var man får info om tältets egenskaper. På addnature's sida finns ju möjligheter att betygsätta, men tyvärr har de flesta som gjort det valt att vara anonyma och "samplet" är litet (4 betyg igår kväll iaf). Man kan ju där tex inte va säker på att positiva omdömen inte skrivs in av tex tillverkaren själva. För att vara tydlig, jag beskyller INTE Terje för detta. Att den möjligheten finns torde ju dock vara tämligen uppenbart för alla.

Självklart tycker även jag det ska bli spännande att tex höra om de erfrenheter Malin skaffar sig. Risken är ju dock att priset skjuter i höjden om hennes erfarenheter blir positiva. *ler* Å andra sidan vill man ju kanske höra 50 personers uppfattning innan man själv köper, eller läsa tester i olika oberoende frilugtsmagasin. Dessa växer ju dock inte på träd.

På ngt sätt avspeglar tältpriset tydligen i det här fallet inte bara kvalitet utan utgör också en försäkring. (Måste jag vara tydlig är jag förstås medveten om att pris beror på ytterligare fler faktorer än kvalitet och "kvalitetsförsäkring" tex Brand [varumärke], image..) Köper man Hilleberg så får man betala mkt, men är säker på att det är bra för det har testats av tusentals Skandinaver under mkt lång tid och många av oss har säkert egen erfarenhet genom vänner och liknande. Det är alltid svårt att komma in som ny spelare på marknad där det redan finns aktörer med lång erfarenhet, givet att man inte har ngt helt nytt som japanerna när de "ersatte" skrivmaskinen och rämnesnurran med ngt mer mångsidigt kallat dator. På tältsidan känns tekniksprången nog ännu mer avlägsna inbillar jag mig.. fast det gkorde de ju tydligen för Facit även på skrivmaskinsidan så vem vet.. Naturligtvis måste man även vid Hilleberg fundera över vilken modell som är mest lämpad för egna behoven. Köper man A-one 4 så är det lite av "grisen i säcken" vad jag kan förstå här. Jag menar, hade de fått ut lite fler ex. borde vi ju nu redan haft inne ngn i debatten som "faktiskt vet ngt" utan att själv vara "part i målet". Förlusten monetärt blir inte så stor om man köpt A-one 4 och det visar sig mindre bra, men är likväl en "förlust". Går det bra har man gjort ett klipp!

Att Utemagasinet ännu ej testat har ju redan framgått av Terjes inlägg.

Sleep tight!

P.S. För övrigt letar även jag tält... förstås gärna billigt.. men viktigast bra.. å väntar då hellre tills jag har råd.. än köper halvbra nu.. Det blir ju inte lättare av att man både vill sova när man paddlar i skärgården, cyklar, fjällvandrar och framgent förhoppningsvis framgent ävengår på tur på vinterfjället.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg