Svårt att bedöma hur brant det är från karta

Sitter och spånar på sommarens fjällvandringar. Men har svårt att avgöra om en del vägval är realistiska/för ansträngande. Har varit ute mycket i mina dar men inte jättemycket i fjällen på senare år. Senast -23 då jag korsade Artfjället från norr till söder med hunden som sällskap, helt underbart. Det var ju inte så många höjdmeter direkt och ger mig inte så mycket referenser.

Nu är ett alternativ Lunndörrsfjällen, start i Tossåsen och en rundslinga på knappa 6 mil. Ingen tidsbegränsning men jag gillar att ta det lugnt och njuta. Och då är FRÅGAN, är det ett realistiskt vägval ffa i den gröna polygonen i kartan? Och i övrigt, jag tycker övrig sträckning borde vara fullt görbar, eller vad tror ni mer erfarna?

Och är det allmänt mycket blockterräng i området?

Bilagor

• Screenshot 2025-04-17 at 17.43.31.png
    Screenshot 2025-04-17 at 17.43.31.png
    3 MB · Visningar: 161
Du undviker själva lunndörrspasset alltså och de andra dalgångarna? Har en liknande tur i skallen, men tänkte nog gå i dalarna mest. KÄnner inte till området och har inte varit där, men kan tänka mig att det funkar, blir väl några vad och en del jobbiga partier, men man kan ju vika av och ändra planen om det blir för jobbigt. Ser ut som det kan va blött mellan lunndörrtjärnarna och dörrsjön. Men i den gröna zonen skulle jag också kunna vandra som avslutning med och toppen 1526.

Området är fint och över lag lättgånget. På högre höjder blir det förståss mer bergigt.
Brukar använda min karta och ta med skuggning - det hjälper!

Saantandurri har jag inte gått själv. Har sett fotomn att det ska finnas någon form av stig, men kan lika gära var en renstig som sen försvinner.

Kollar man med lite högre upplösning kansk man skulle föreslå som nedan:
1744910289582.png

Kombinera med flygfoto så får man en mer komplett bild. Men i slutänden kommer du att hitta ditt spår, och helt säkert inte exakt som du tänkt. Viktigt för mig, som är en ambitiös person när jag planerar, och lat när jag går att det finns en plan B som är enklare och kortare :)

Mycket beror ju på väder och vind… det är väl främst med finväder det skulle bli aktuellt att gå på höjd, sämre väder blir det mer i dalgångarna.

Toppen 1526 vore trevligt att komma upp på, en av anledningarna till den valda sträckningen, att få titta ner i Storådörren😁

Saantandurri har jag vandrat i, och det var sjukt vackert. Väldigt speciellt på ett sätt du själv lär upptäcka om du går där.
Ang brant så använder jag Lantmäteriet Min karta och Google Maps 3D samt läser vad andra skrivit. Jag jämför strecken för ekvidistans på kartan med ställen där jag vandrat.
Lycka till med planeringen.

Saantandurri har jag vandrat i, och det var sjukt vackert. Väldigt speciellt på ett sätt du själv lär upptäcka om du går där.
Ang brant så använder jag Lantmäteriet Min karta och Google Maps 3D samt läser vad andra skrivit. Jag jämför strecken för ekvidistans på kartan med ställen där jag vandrat.
Lycka till med planeringen.
Bekräftar mina förhoppningar om fint område. Nu blev jag ännu mer taggad!

Finns kartor som visar lutningen. Mest tänkt för laviner men de ger en väldigt bra indikation på var det kan vara för brant för vandring också. Under 25-30 grader är nästan alltid ok. Över det kan det gå bra men inte alltid.

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg