Baspackning, tips & råd

Hej forumet!

Nu har jag gjort en helvändning från att vara rätt så säker på att jag vill vandra "stuga till stuga" till att vilja tälta.

Så jag undrar om jag kan få lite råd pch tips kring de prylar som jag funderar på. Och tänkte att det kan vara smart att börja med baspacknigen. Jag kommer inte kunna uppnå något "ultra light" här med min budget. Men vill ju ändå inte sticka iväg allt för mycket i kilon.

Tält är jag rätt så säker på att jag vill hyra eller köpa begagnat än så länge. Men det kan klart ändra sig 😅 just för att det som jag har råd med blir väldigt tungt.

Men om jag börjar med sovsäck då.

De två jag har kollat på är Marmot atom som verkar vara populär när man vill packa lätt. Och så Mammut preform down bag.

Mammuten är tyngre men tål mycket bättre kyla och är dessutom på 50% rea just nu.

Kring liggunderlag så har jag också spanat in rean nu och hittade ett Exped Ultra 3R för bara 990kr. Men här funderar jag på om R-värde 3 räcker. Eller om jag bör köpa det mycket dyrare Exped ultra med 5R?

Vad tycker ni? :giggle:

Mammuten är tyngre men tål mycket bättre kyla och är dessutom på 50% rea just nu.

Kring liggunderlag så har jag också spanat in rean nu och hittade ett Exped Ultra 3R för bara 990kr. Men här funderar jag på om R-värde 3 räcker. Eller om jag bör köpa det mycket dyrare Exped ultra med 5R?
Halva priset låter jättebra om det är hälften av 430 Euro vi talar om. Annars hade jag utan tvekan rekommenderat min Cumulus Panyam 450 med liknande prestanda, fast lägre pris (375 Euro) och lättare. Den grejar alla sommar- och höstturer i vårt land. Jag har också en lättare Cumulussäck som är bra på sommaren.

Mitt liggunderlag isolerar knappt alls vilket inte gör något eftersom jag lägger "reserven" i tunn cellplast under som skydd. Så för mig är R-värdet bara något att fundera på vintertid, då jag inte tältar.

Halva priset låter jättebra om det är hälften av 430 Euro vi talar om. Annars hade jag utan tvekan rekommenderat min Cumulus Panyam 450 med liknande prestanda, fast lägre pris (375 Euro) och lättare. Den grejar alla sommar- och höstturer i vårt land. Jag har också en lättare Cumulussäck som är bra på sommaren.

Mitt liggunderlag isolerar knappt alls vilket inte gör något eftersom jag lägger "reserven" i tunn cellplast under som skydd. Så för mig är R-värdet bara något att fundera på vintertid, då jag inte tältar.
Den cumulus var ju nice och 200g lättare än Mammuten. Men ja mammuten var 50% på de 430€. Så då är det ju om 200g tyngre är värt 2000kr billigare. Jag tror det gör det. Men jag som inte har packat på det här sättet tänker typ att "200g kan väll inte göra så mycket"

Fanns en tråd om lättpackning för budgetvandrare som det var rätt mycket aktivitet i för nåt år sen. Försök hitta den, för där fanns många bra tips om riktigt lätta och dugliga saker. KOm inte ihåg vad tråden hade för rubrik dock.

det var nog den här jag tänkte på

Senast ändrad:
Kollade in ett märke som heter Robans. Deras sovsäckar och liggunderlag verkar ju riktigt bra!

Lite för bra nästan, hehe 😅, typ som att den sovsäcken med likande prestanda som mammut för 430€ fast den kostar bara 2195 kr på outnorth och lättare än mammut.

Är det sämre kvalitet? Eller är mammut bara mer av en märkesgrej då?

Kollade in ett märke som heter Robans. Deras sovsäckar och liggunderlag verkar ju riktigt bra!

Lite för bra nästan, hehe 😅, typ som att den sovsäcken med likande prestanda som mammut för 430€ fast den kostar bara 2195 kr på outnorth och lättare än mammut.

Är det sämre kvalitet? Eller är mammut bara mer av en märkesgrej då?
Robens kan jag inte, kom att tänka på Roberts som liksom Cumulus är ett polskt märke med gott rykte vad jag vet. De kan också modifiera säckarna utan att det kostar som skräddarsytt.

Senast ändrad:
Sovsäck
Du behöver titta på dunkvalteten för att kunna göra rättvisa jämförelser. Både Mammut och Cumulus Panyam är fyllda med 450 g dun, men den förra är 700 cuin medan den senare håller 850 cuin. Det dunet är dyrare men "spänstigare", dvs det fyller ut större volym med samma dunvikt när det dekomprimeras. Cumulussäckens 450 g fluffar alltså upp sig till högre "loft" och blir därmed varmare än Mammut-säcken (om de i övrigt är ungefär lika stora, vilket de verkar vara). Så jag får inte riktigt ihop deras resp. temperaturangivelser, men säckarna är alltså inte jämförbara.

Det finns inga magiska knep eller gratisluncher. Det är den luft som dunet håller stillastående i dunkamrarna som isolerar, och isoleringsförmågan är linjärt proportionell mot isoleringsskiktets tjocklek ("loftet"). Har du framför dig två ungefär lika stora välsydda säckar, fyllda med lika många gram dun med samma cuin-tal, så blir de ungefär lika varma. De kan ändå vara olika tunga totalt, beroende på vikten av själva tygpåsen, vikten och längden på blixtlåset, och kanske någon mer marginell detalj.

Att titta på dunvikten och dunkvaliteten är alltså egentligen allt du behöver för att grovsovra bland olika märken och modeller. Själv har jag en erfarenhetsmässig tumregel om minst 400 g 850 cuin dun för en sommar/sensommarsäck (gärna 900 cuin men inte mer - marginalkostnaden är inte värd marginalvinsten).

Hur varm säck man behöver är ändå väldigt personligt, men hänger också lite på vanan/rutinerna. Jag är rätt frusen av mig, men sover gott i en Cumulus LiteLine 400 ner till några grader minus - fast då sover jag i ullfrottéunderställ, dito sockor, balaclava och ofta även min lätta dunjacka som förstärkning (det är inga extraplagg, utan sådant jag ändå vill ha med)

I min familj har vi ett antal säckar från de polska märkena Roberts och Cumulus, från tiden när de var ännu mer prisvärda än nu. Polskt dun anses bäst i världen, och där finns en gedigen hantverkstradition, inte minst p g a alla polska Himalayaexpeditionerna. Roberts-säckarna är flera årtionden gamla, Cumulus något yngre, men alla funkar fortfarande som nya.

Det som är bra med både Cumulus, Roberts och (det lite dyrare) Pajak är att de är villiga att göra vissa anpassningar till ett blygsamt pristillägg. Köp i så fall säcken direkt från resp. tillverkare, men maila gärna och samråd om ev. måttanpassningar, så säcken verkligen passar dig. Både för stor och för liten säck är till nackdel, du kanske vill/behöver extra bredd någonstans etc.

Är du magsovare får du tänka på en sak till. Kvalitetssäckar som dessa är ofta inte lika tjockt fyllda på under- som på översidan, eftersom undersidans dun ju kändå komprimeras mot liggunderlaget. Då får man kolla just detta, välja en säck med rundsydda kanaler som man själv kan skyffla över dunet i till "rätt" sida, eler - som jag med de polska säckarna - be om en "omvänd" fyllning, dvs mer dun på det som normalt blir undersidan, men som hos mig hamnar överst.

Rör man på sig mycket i sömnen är det bäst att välja jämntjock fyllning runtom, det väger inte många gram extra. Detta m fl anpassningar går att beställa direkt i Cumulus online-väljare, men det är alltid bättre att maila och samråda.

* I riktigt billiga campingsäckar kan sättet att sy kammarna bilda köldbryggor, t ex om de är genomsydda, felbyggda och/eller felfyllda - men det är inte relevant här. Alla hittills nämnda säckar är kvalitetmärken)

Senast ändrad:
Liggunderlag

Testa först om du inte trivs OK med skumplastunderlag - det blir både väldigt mycket billigare, lättare och fr a säkrare - de råkar inte ut för pyspunka eller "poppade" kanalsömmar, vilket verkar vara ett evigt problem med de flesta uppblåsbara. De väsnas inte och stjäl inte så mycket höjd i tältet, och man kan bara slänga ut de rätt ut på marken om man vill sova lunch i solen :)

Jag sover själv på en 8 mm Multimat på sommaren, och en Thermarest Z-lite SOL på hösten eller i högre/kallare berg, inkl. på snö/is och kalla klippor ("äggkartong" - Robens har en billigare med samma R-värde). Jag har i o f s ett ark bubbelplast under tältgolvet som också bidrar lite, men tror inte det står och faller med det mitt i sommaren. Testar dudock tidigt på våren, så är marken ännu kall (och blöt) på djupet och leder (bort) värme mycket snabbare än på sensommaren.

Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nellyastrom Tips på berg/ leder på Lofoten? Fjällvandring 4
DavidGustafsson Sarek, planering. Tips & Råd? Fjällvandring 22
Saranma Tips vandringsskor/känga Fjällvandring 6
Svarren Tips Vålådalen-Storulvån Fjällvandring 5
_winston_ Kirgizistan med eget tält -Tips & erfarenheter? Fjällvandring 10
readyeddie Avstickare in Sarek från kungsleden (behöver tips) Fjällvandring 3
HanSolo Vålådalen - tips och råd sökes Fjällvandring 4
kurax Tips på tält för turer med hund och barn Fjällvandring 1
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 5
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 11
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Rudholm Tälta i Arjeplogtrakten, tips? Fjällvandring 7
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
Christoffer_123 Tips på 4-5 dgr laponia Fjällvandring 3
sweculpepper Kort fjälltur , 2 dagar, 1 tältnatt, tips Fjällvandring 12
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
ABergstrom Vandring kring Kiruna 4nätter. Tips! Fjällvandring 6

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg