Köra bil genom Sverige

Hej jag är helt ny här och vet inte riktigt vart jag ska vända mig någonstans.
Om en månad i mitten av mars 2025 så ska jag på en längre jobbresa igenom sverige från Skåne upp till bollnäs för att jobba.
Efter en dags jobb så har jag fredad,lödrag,sönag, måndag på mig för att komma upp till Kiruna, vad skulle ni rekomendera att stanna och titta på? jag är sugen på att hitta något kort vandrig led att gå som bara tar en dag. häls så vill jag köra på Sveriges västra halva så mycket det går men rekomenderar ni att köra östkusten så kommer jag lätt göra det.
jag kommer inte ha möjlighet att tälta eller nåt sånt utan hotel av något slag är det som gäller.
Mvh AxH

Inlandsvägen E45 är väl lite roligare än E4/E10. Räkna dock med att det är skog och åter skog längs vägen. Muséet Ajtte i Jokkmokk är värt ett stopp, Lappstaden i Arvidsjaur, Budhas kaffesrosteri i Lycksele (inte exakt längs inlandsvägen). Det beror på lite vad du vill se. Sen finns det fina vyer längs vägen så ta det lugnt och stanna och fota och passa på att rikta blicken uppåt också. Om det är klart väder så chansen stor att se norrsken när mörkret fallit. Ett alternativ är att du kör upp E4 och viker av mot Kramfors efter Härnösand för att få se lite av Höga kusten. Vägen upp via Sollefteå, Näsåker, Junsele är fin. Men då missar du Östersund som också är fint.
Tänk på att det är full vinter i mars och skidor som gäller om du ska utanför vägarna, det går inte att vandra den tiden.

• Gilla
Reactions: AxH
Mitten av mars är fortfarande vinter i norra halvan av landet, så kanske satsa på skidåkning istället för vandring?
Möjligen kan det vara mer snöfritt i södra kustlänen, kanske höga kusten kan vara ett alternativ för en kortare vandring berypp väder förstås.

Det är vinter ett halvår till där uppe, så planera för upp till två meter snö att pulsa i. Ta med snökedjor, snöslunga och björnspray mot isbjörnar.

Som de flesta skriver det är vinter i Norrland. När jag bodde i i Umeå så var det snö kvar till maj. Det finns ett gitarrmuseum i Umeå, om man gillar gitarrer. Höga kusten är fint men säkert en del snö. Ishotellet i Jukkasjärvi.

Inlandsvägen E45 är väl lite roligare än E4/E10. Räkna dock med att det är skog och åter skog längs vägen. Muséet Ajtte i Jokkmokk är värt ett stopp, Lappstaden i Arvidsjaur, Budhas kaffesrosteri i Lycksele (inte exakt längs inlandsvägen). Det beror på lite vad du vill se. Sen finns det fina vyer längs vägen så ta det lugnt och stanna och fota och passa på att rikta blicken uppåt också. Om det är klart väder så chansen stor att se norrsken när mörkret fallit. Ett alternativ är att du kör upp E4 och viker av mot Kramfors efter Härnösand för att få se lite av Höga kusten. Vägen upp via Sollefteå, Näsåker, Junsele är fin. Men då missar du Östersund som också är fint.
Tänk på att det är full vinter i mars och skidor som gäller om du ska utanför vägarna, det går inte att vandra den tiden.
E45 låter bra lite trött på skog dock men det kanske är fint ändå

Kan vara skare eller hård snö i skoterspår så det går att promenera lite i Skuleskogen. Men skidor eller snöskor är det som gäller generellt utanför plogade vägar i mars där uppe. Möjligen kan det finnas lite barmark långt ut i norska havsbandet vid sjökanten.

Thure

Det är vinter ett halvår till där uppe, så planera för upp till två meter snö att pulsa i. Ta med snökedjor, snöslunga och björnspray mot isbjörnar.

Var är det två meter snö menar du? Vi har typ ingen snö i Kiruna jämfört med för 2 år sedan. Väldigt konstigt år måste jag säga. Den lilla snön som finns är stenhård och går bra att promenera på.

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg