I farten att skaffa skidor för fjällturer med tält. Den här gången väljer jag bindning för kängor. Det beror på att jag under flera år sökande och testande har inte hittat några pjäxor som går att använda. Alla pjäxor är för smala i framfoten och trycker ihop tårna och det bli bara plågsamt. Varenda fjälltur blev förstörd av dessa hemska pjäxor.
Så nu undrar jag, hur väljer jag längden på skidan?
Jag är inget vidare bra på skidåkning, har börjat ”åka” när jag fyllde 50 så min teknik är obefintlig. Men jag vill ut på fjället och tälta och förflytta mig då jag bara älskar både snö och fjäll.
Så min fråga, långa eller korta skidor? Jag kan välja på 180 cm eller 195 cm och jag är 162.
Jag är orolig att inte kunna manövrera de långa i nedförsbacken men samtidigt gillar jag ge mig rakt ut i terrängen. Men jag drar pulka och det bli inga långa turer på lössnö.
Ska även skaffa snöskor som underlättar vid tältning samt gå i brantare backar.
Några funderingar?
Så nu undrar jag, hur väljer jag längden på skidan?
Jag är inget vidare bra på skidåkning, har börjat ”åka” när jag fyllde 50 så min teknik är obefintlig. Men jag vill ut på fjället och tälta och förflytta mig då jag bara älskar både snö och fjäll.
Så min fråga, långa eller korta skidor? Jag kan välja på 180 cm eller 195 cm och jag är 162.
Jag är orolig att inte kunna manövrera de långa i nedförsbacken men samtidigt gillar jag ge mig rakt ut i terrängen. Men jag drar pulka och det bli inga långa turer på lössnö.
Ska även skaffa snöskor som underlättar vid tältning samt gå i brantare backar.
Några funderingar?