Mjölkpulver

Gissar det är fler som spanar efter mjölkpulver på eran livsmedelsbutik. På min affär är det ens ett lucka i hyllan. Vad händer i framtiden?

Skulle just länka till den tråden, men Gamla_Sverige hann före :)
Alla fem-sex affärer med "invandrarmat" jag lyckligtvis har i närheten av min bostad har såväl Nido som Peak i både stora och mindre burkar. Själv väljer jag Peak av etiska skäl, hur mycket man nu kan ha koll på respektives verkliga vandel. Men jag kommer aldrig att förfalla till Sempers andefattiga skummjölkpulver :p

Senast ändrad:
Men jag kommer aldrig att förfalla till Sempers andefattiga skummjölkpulver :p
Vad är det för fel på det?
Det är det som jag alltid har använt i mina tätslutande burkar med hemmagjord musliblandning.
Bara att tillsätta vatten och vänta 1 min, supergott ifall man har i mycket russin i musliblandningen och mjölksmaken är helt okej, lite fadd och menlös ifall man jämför med Skånemejeriers mjölk vilket är min favorit.
Kan tilläggas att det finns andra mjölkleverantörer, åtminstone en till i Stockholm!

Vad är det för fel på det?
Det är det som jag alltid har använt i mina tätslutande burkar med hemmagjord musliblandning.
Bara att tillsätta vatten och vänta 1 min, supergott ifall man har i mycket russin i musliblandningen och mjölksmaken är helt okej, lite fadd och menlös ifall man jämför med Skånemejeriers mjölk vilket är min favorit.
Kan tilläggas att det finns andra mjölkleverantörer, åtminstone en till i Stockholm!
Jag tycker ju själv att de pulver som är gjorda på fullfet mjölk smakar avgjort mycket bättre, men smaken är som baken.

Men vi är ju på forumavdelningen "Friluftsmat", och ur den synvinkeln är "felet" just fetthalten - och därmed energiinnehållet per viktenhet. Nido och Peak är som sagt gjorda på fullfet mjölk, vilket innebär nästan 30% fett och ca 500 kcal/100 g torrvikt. Semper framställs av skummjölk med fetthalt <0,1%; - vilket ger ca 1% fett /100 g torrvikt och motsvarande färre kalorier.

Ska jag bära med mig mat för ett par veckor, så måste jag tänka på sådant - annars springer matvikten snabbt iväg och turen blir inte lika njutbar. Min basvikt (den konstanta delen av packningen) är ca 4 kg, och min mat för ett par veckor väger kring 6 kg - dvs 60% av min packvikt vid turens början, trots att det genomsnittliga kaloritätheten ligger kring 5-600 kcal/100 g. Mer än så vill varken jag själv eller mina risiga knän bära på :)

min mat för ett par veckor väger kring 6 kg
Så du kan livnära dej på köpt vildmarksmat eller egenfixad vildmarksmat mat i 2 veckor, som bara väger 6 kg??
Alltså 6kg torrmat för 2 veckor??
Det är nästan vad vår gula Sibiriska katt vräker i sej i torrfoder.

Berätta mer om hur din kropp kan kräva så extremt lite energi/kalorier

Senast ändrad:
Så du kan livnära dej på köpt vildmarksmat eller egenfixad vildmarksmat mat i 2 veckor, som bara väger 6 kg??
Alltså 6kg torrmat för 2 veckor??
Det är nästan vad vår gula Sibiriska katt vräker i sej i torrfoder och han är en Gustav men heter Ulle pga sin päls...

Berätta mer om hur din kropp kan kräva så extremt lite energi/kalorier
OT om kaloriinnehåll i vandringsmat
Det här kan ju skifta inom vida ramar. Jag är tjej, väger under 55 kg och verkar vara "billig i drift", möjligen på bekostnad av min stora frusenhet. Min jämviktsförbrukning hemma ligger kring 14-1500 kcal/dag (att jag vet det beror tyvärr på att jag periodvis behövt leva på näringslösning).

På en tvåveckors tur kan jag oftast köpa/äta färsk mat första och sista dagen, när jag lämnar/återkommer till "civilisationen". 6 kg för de återstående 12 dagarna ger 500 g torrvikt/dag, à 5-600 kcal/100 g, dvs 2500-3000 kcal/dag. Alltså upp till det dubbla mot vad jag äter hemma. På en "vanlig" fjällvandring går jag inte ner i vikt och har ofta lite mat över som jag inte orkat sätta i mig. På en mer krävande alpin tur kan det hända att jag tappar ett par kilo, men jag skulle ändå aldrig orka/hinna få i mig så mycket som det teoretiskt behövdes. Men det är inget problem - vi är ju försedda med ändamålsenliga krisförråd, annars skulle vi inte ha överlevt som art.

Det är ju självklart att en 90 kilos kille, dessutom säkert med större andel energikrävande muskelmassa, får kalkylera med helt andra värden. Å anda sidan orkar ha säkert bära motsvarande mycket mer :)

PS 100% egenfixad mat. Jag har ju skrivit en hel del om min vandringsproviant på detta forum, här en liten länksamling. Färdigköpt frystorkad är inte tillnärmelsevis lika vikteffektiv, dyr och (IMHO) inte särskilt kul smakmässigt.

Den som redan har tillräckligt med fett i kranskärlen kan vilja använda skummjölkpulver och tillsätta tex rapsolja.
Det är fett från ko, får och gris som behöver undvikas.

/John

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg