Tillförlitliga naturskyddsföreningar att donera till?

Vet ni om det finns några bra naturskyddsföreningar att donera eller testamentera pengar till? Jag är särskilt intresserad av skyddande av världshaven och regnskogarna, för där finns så många arter som hotas och så mycket skönhet.

Jag vet inte hur det ligger till med korruption inom WWF och andra organisationer, men inom Röda Korset vet vi att gåvor av stora belopp hamnade på avvägar och ner i chefernas fickor. Verksamhet som Röda Korset känns ändå inte aktuellt att ge till, eftersom större delen av skattepengarna ändå går till "sådant".

Egentligen så gör enskilda donationer liten skillnad för Naturen. Det krävs en omvälvande politisk förändring, för att göra verklig skillnad. Idag är de statliga och kommunala politiska besluten i grunden styrda av privata storekonomiska intressen. Vi blir itutade att det handlar om "godhet", men egentligen handlar det om pengar, makt, korruption och mutor på internationell nivå, en ständig strävan efter ekonomiskt och politiskt världsherravälde.

Jag vill helst kunna donera till något som går att lita på och som är friställt från det internationella finansväldets otaliga tentakler.
 
Kolla vad deras VD får från organisationen i årsinkomst, det borde ge en hint om dom redan fått för mycket pengar eller inte. (y)
 
Vad menar du med en "bra" naturskyddsförening?
Är det någon som får mycket uppmärksamhet? Någon som får mycket gjort på en speciell plats, på ett speciellt område? Någon som klarar av utthålligt, långsiktigt arbete mot samma mål? Någon som anpassar sig bra till var den kan göra mest nytta just nu? Någon vars organisation är hyfsat befriad från skitstövlar? Någon där administration äter så lite pengar som möjligt? Någon som undviker att göra skada på ett område när de skyddar ett annat?

Små organisationer kan ofta vara bättre på att göra konkret nytta för ett beståmt mål på en bestämd plats. Å andra sidan är mycket lättare för en bedragare att ta över en mindre organisation än en stor väletablerad. Och naturskyddsarbete måste vara långsiktigt, inte bero på enstaka eldsjälar.
Stora organisationer kan jobba långsiktigt på ett annat sätt. De klarar också av att hålla igång ett projekt efter att det försvunnit ur strålkastarljuset. Men de dras med mycket större administration. En adminstration som kräver proffs, inte glada amatörer. Och bra proffs kostar. Dåliga proffs kostar tyvärr också. Och baksidan med långsiktigheten är trögrörlighet.
Å tredje sidan har stora framgångsrika organisationer, i synnerhet inom naturskydd och mänskliga rättigheter, många mäktiga fiender. Fiender som gärna sprider en överdriven bild av korrumperade kolosser.

Kort sagt: det finns inga garantier att den organisation du stödjer verkligen gör något "bra" för dina pengar. Men sannolikheten ökar om du tänker igenom vad du menar med "bra".
 
Svårt för mig att komma fram till vad som är en garanterat "bra" naturskyddsförening. Som GustavOh skriver, det är så många olika faktorer som väger in, och vad resultatet blir i slutändan är väl omöjligt att överblicka.

Som jag sa i början, så tror jag det krävs större beslut. Paradigmskifte, ett kollektivt uppvaknande till en förändrad syn. Jag är inte säker på att det kommer ske inom vår livstid. Finns inga indikationer på det. Folk tycks likgiltiga eller åtminstone utan hopp (annat än några få eldsjälar). De orkar inte protestera mot de styrande. Elitens opium till folket, i form av skvalande underhållning, ständig konsumtion, och "individens tillfredsställelse" framför allt annat, har gjort sitt. T.ex., Sverige och Europa och Ryssland ser nu ut att vara på väg in i ett Världskrig och kärnvapenkrig (MSB garanterar oss, förmätet, att detta "inte är så farligt"! Att vi "återhämtar oss"!), och det finns INGEN politisk vilja eller försök till diplomatiska förhandlingar. Det förekommer heller inga demonstrationer på gatorna mot utvecklingen. Detta har helt kvävts, och propagandan i media är enahanda. Men med ett kärnvapenkrig får vi skador på miljön och Naturen som kanske utplånar allt liv för hundratals eller t.om. tusentals år framöver. Som sagt, det är helt flängt, endast pengar & makt styr de korrupta politiska besluten.

Efter denna dystra prognos, vill jag i alla fall säga, att en annan variant, istället för att donera till naturskyddsföreningar, kan vara att donera till forskning för att öka mänsklighetens kunskap; men även här måste vi vara på vår vakt mot dolda agendor, och försäkra oss om att forskningsinstituten är vetenskapligt rekorderliga.
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg