Bästa Powerbank?

Rent generellt ska man ta siffror kring laddklumpar (powerbanks) men en stor skopa salt och än mer salt när de är solcellsförsedda.

Att tänka att en mobil med 4000 mAh batteri kan laddas 5 ggr med en 20 000 mAh laddklump, är enligt min erfarenhet fel, det kan räcka till 2-3 laddningar då batteriet inte är heltomt. Om det beror på stora faktiska förluster vid laddning eller optimsitiska glädjesiffror vet jag inte men ingen av mina 5 (av olika märken) håller utlovad kapacitet strikt matematiskt.

Solcell, laddar i starkt direkt solljus men adderar normalt väldigt få mAh, men visst lite tillskott över lång tid.

Mitt tips är att om det går i din pryl, ha med prylspecika batterier laddade hemma men t ex få mobiler idag ger möjlighet att växla batterier i fält, men kameror ofta klarar det.

/Patrik
 
Det är såklart drömmen - ha en powerbank som är fjäderlätt
och rymmer obegränsat med el.
Verkligheten ser dock inte ut så.
En 20 000 mah powerbank väger runt halvkilot,
en 40 000 mah väger runt kilot, allt beroende på konstruktion.
Så frågan blir snarare hur kraftiga batterier sitter i prylarna du skall
ladda med powerbanken.
Att ladda ett batteri kräver alltid lite mer energi än vad batteriet rymmer,
så för att ladda 2 batterier på 5000 mah, använd en powerbank på 15 000 mah.
Sedan kommer frågan om hur lång tid det tar att ladda powerbanken från tom till full.
De som går hyfsat snabbt att ladda är också de dyraste.
Sedan är det också en fråga vilka anslutningskontakter powerbanken har.
Mini/micro USB + USB A laddar med 2,4 A, USB C med 3 A.
En annan fråga är under vilka omständigheter du skall använda din powerbank.
Hemma, inomhusjobb, buss, bil etc så behövs inget skydd.
Skall den i huvudsak användas ute så är det en fördel om den är vattenskyddad
och stöttålig.
Vattenskydd och stöttålighet ökar vikten ytterligare men är säkrare att använda.
Min billiga powerbank (obskyrt märke) på 20 000 mah behöver allt skydd den kan få utomhus.
Den tar 2 dygn att ladda via mini USB i vägguttag, lite längre med bärbara solceller.
Den kostade 200 kr.
Den dyra powerbanken är på 19 200 mah (Goal Zero Venture 75).
Den tål vatten, smuts och bli tappad i backen. Den väger mer än min billiga powerbank.
Den har USB C och med rätt laddare så laddar den fullt på 1,5 h, lite längre med bärbara solceller.
Ingen av dessa tål kyla utan att tappa kraft.
Min bärbara solcell levererar 21 W och 3,5 A via USB C.
Optimalt hade varit en solcell på 60 W och 3,5 A.
Just nu så är trenden att solcellerna krymper så med tiden är det inte otroligt
att jag kan hitta bärbara solceller på 60 W under kilot.
Kanske om 5 år?
 
Senast ändrad:
En powerbanks vikt utgörs till absolut största del utav batterierna. Finns ingen genväg där. Mer kapacitet innebär mer vikt.
Nitecore satsar på att minimera vikten på höljet och elektroniken, men det gör inte extremt mycket på totalvikten.
Undvik modeller med metallchassi, och/eller ruggade modeller, så kommer du långt på den biten.

Sen finns det bra och mindre bra batterier, likaså bra och mindre bra elektronik och laddstyrning. Påverkar inte vikten i större utsträckning, men däremot livslängd m.m.
Satsa på en kvalitativ modell från en bra tillverkare och undvik lull-lull som solceller, inbyggda ficklampor, vevar och sånt.


Solcell integrerad i en powerbank är ett rent försäljningsknep om du frågar mig.
Framgår ingen storlek på den powerbank du länkar till så det är omöjligt att gissa hur stor solcellen är på den, men gissningsvis är den under 10W.

En solcell på 10W (5V ut) levererar i praktiken 1A, om det är riktigt bra väder.
Tar över 35 bra soltimmar att ladda upp den där powerbanken. En normal svensk sommarvecka. Kräver dessutom att du riktar om den mot solen ett par gånger i timmen.
En solcell som är integrerad i en powerbank blir dessutom snabbt överhettad.
Finns en hel del små powerbanks på marknaden som har en integrerad solcell på kring 2,5W. En sådan liten solcell funkar jättebra att driva en FM-radio, men laddar inte upp en powerbank eller en smartphone. Det är bara ett försäljningsknep.

Är du så pass stationär att det funkar med en solcell, eller vill du ha en ändå?
Satsa i så fall på en lös solcell och en lös powerbank. Finns jättefina vikbara solceller med USB-kontakt.
Det är bättre på alla sätt och vis. Du kan ladda din smartphone direkt om du redan fyllt din powerbank. Både din smartphone och din powerbank kan ligga i skuggan medans de laddar.

En väldigt grov tumregel är att varje 10W solcell i praktiken ger 1A laddström vid 5V och bra väder.
20W ser jag som minimum om du vill ladda din smartphone eller en powerbank.
 
En powerbanks vikt utgörs till absolut största del utav batterierna. Finns ingen genväg där. Mer kapacitet innebär mer vikt.
Nitecore satsar på att minimera vikten på höljet och elektroniken, men det gör inte extremt mycket på totalvikten.
Undvik modeller med metallchassi, och/eller ruggade modeller, så kommer du långt på den biten.

Sen finns det bra och mindre bra batterier, likaså bra och mindre bra elektronik och laddstyrning. Påverkar inte vikten i större utsträckning, men däremot livslängd m.m.
Satsa på en kvalitativ modell från en bra tillverkare och undvik lull-lull som solceller, inbyggda ficklampor, vevar och sånt.


Solcell integrerad i en powerbank är ett rent försäljningsknep om du frågar mig.
Framgår ingen storlek på den powerbank du länkar till så det är omöjligt att gissa hur stor solcellen är på den, men gissningsvis är den under 10W.

En solcell på 10W (5V ut) levererar i praktiken 1A, om det är riktigt bra väder.
Tar över 35 bra soltimmar att ladda upp den där powerbanken. En normal svensk sommarvecka. Kräver dessutom att du riktar om den mot solen ett par gånger i timmen.
En solcell som är integrerad i en powerbank blir dessutom snabbt överhettad.
Finns en hel del små powerbanks på marknaden som har en integrerad solcell på kring 2,5W. En sådan liten solcell funkar jättebra att driva en FM-radio, men laddar inte upp en powerbank eller en smartphone. Det är bara ett försäljningsknep.

Är du så pass stationär att det funkar med en solcell, eller vill du ha en ändå?
Satsa i så fall på en lös solcell och en lös powerbank. Finns jättefina vikbara solceller med USB-kontakt.
Det är bättre på alla sätt och vis. Du kan ladda din smartphone direkt om du redan fyllt din powerbank. Både din smartphone och din powerbank kan ligga i skuggan medans de laddar.

En väldigt grov tumregel är att varje 10W solcell i praktiken ger 1A laddström vid 5V och bra väder.
20W ser jag som minimum om du vill ladda din smartphone eller en powerbank.
På en fjällvandring i Dalarna kring midsommartid hade jag med mig en 14 W solcellspanel. Jag lyckades aldrig ladda min power bank med den. Min dåvarande power bank visade laddning i procent och och även mitt på dagen vid klart väder så steg inte power bankens laddning med en enda procentenhet. Däremot kunde jag ladda telefonen. Notera att detta var vid den tid på året då solen står som högst på himlen och det var i den sydligaste delen av vår fjällkedja.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
behedwin Bästa powerbank för långresa Utrustning allmänt 64
Snödrivan Bästa tape som nödlagning ? Utrustning allmänt 29
hsp Vattenfilter minsta underhåll bästa märket och modell Utrustning allmänt 5
hej.nick Bästa 2-mannatält för lättare vandring Utrustning allmänt 28
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
Nosse Bästa och drygaste tänd bränslet för brasan? Utrustning allmänt 11
anders. Bästa snöskorna? Utrustning allmänt 7
antongrahn -Vad är era bästa knep? Utrustning allmänt 12
cybiont Bästa ryggsäcken Utrustning allmänt 21
croby Bästa tipsen på vandringsskor/kängor! Utrustning allmänt 11
avslutatmedlemskap160620 Bästa skyddet över kikare Utrustning allmänt 11
Hjärter Kung Bästa vattenblåsan, vätskesystemet, camelbaken Utrustning allmänt 12
Vintervilan Gränsfors - Bästa smeden? Utrustning allmänt 26
Arjeplog94 Bästa och roligaste uteköket att ha med på vandring? Utrustning allmänt 11
tompa_m Och bästa mjölkflaskan är... Utrustning allmänt 19
perdavid Bästa termosen? Utrustning allmänt 37
fotografiskt Dina bästa tips och trix Utrustning allmänt 10
Coachmike Bästa och säkraste vattenfiltret! Utrustning allmänt 31
FruNalleman Och bästa vattenflaskan är...? Utrustning allmänt 87
desireman Bästa vandringsryggsäcken? Utrustning allmänt 28
Tocaermo Bästa tvättmedel? Utrustning allmänt 12
Erik_Svensson Bästa och sämsta köpet 2008? Utrustning allmänt 26
ChristerMattsson Bästa märket på multiverktyg: Röstning! Utrustning allmänt 16
ChristerMattsson Bästa multiverktyget? Utrustning allmänt 63
dabac Bästa campingpannlampan Utrustning allmänt 1
Martin Fjäderlätt Världens bästa friluftsbutiker på en karta! Utrustning allmänt 31
Christian_sunrise Det bästa sättet att packa inför kajaking?? Utrustning allmänt 2
igs Bästa smeten till kängorna??? Utrustning allmänt 7
lignell01 Vilken är Din bästa pryl? Utrustning allmänt 21
Kalle E Friluftsentusiastens bästa londontips Utrustning allmänt 4
pher_ Bästa tallrik ? Utrustning allmänt 17
johanl Bästa fickradion på fjället? Utrustning allmänt 23
ceciliaw Bästa sättet att göra upp eld? Utrustning allmänt 31
asp Bästa multigrej? Utrustning allmänt 2
ebh Bästa lågprissäcken? Utrustning allmänt 6
Rinte Powerbank Utrustning allmänt 3
majkelsson Ladda petzl core via powerbank Utrustning allmänt 7
Knallarn Powerbank Utrustning allmänt 52
Salmiak Powerbank som laddar vid låga amperetal? Utrustning allmänt 30
vandrafjäll Powerbank som tål kyla Utrustning allmänt 24
avslutatmedlemskap160620 AA batterier i Powerbank ladda kamera Utrustning allmänt 8
pelka GP powerbank! Utrustning allmänt 30

Liknande trådar