Jetboil versus konkureneter?

Har inte använt kök med isolerade kastruller och funderar på att skaffa ett.

Jetboil var väl först ut och kostar lite mer.

Vad skiljer mot konkurenterna som är lite billigare som t ex urbergs på outnorth som är lite billigare?


Är det någon skillnad i gasåtgång, koktid, packbarhet eller liknande?


/Patrik
 
Själv är jag mycket nöjd med mitt Primus lite-kök. Toppkonkurrenterna brukar vara Primus och Jetboil, sedan finns ett antal budgetvarianter. Isoleringen kring kokkärlen är väl mest till för att du ska kunna hålla i kärlet utan att du bränner dig då man prioriterat bort extravikten av ett handtag i metall eller plast.
Köket funkar utmärkt för enklare matlagning till en person på turer där du vill spara vikt.
Skillnaden mot billigare varianter handlar främst om kökets balans, kopplingen mellan kastrull-brännare, gas, samt inbyggd tändanordning. Jetboil är snabbast då det gäller att koka upp vatten tätt följt av Primus som har en något mer genomarbetad och stabil modell.
Går du mycket långturer med frystorkad eller enklare behov av uppvärmning är köket idealt. Gillar du att laga mat ute på tur är ju ett Trianga-kök mer lämpligt.
Har köpt till en fransk press till mitt kök vilket ger ett mycket gott kaffe.
 
Senast ändrad:
Jag lutar också åt Primus Lite. Det finns några tester på vindtålighet på nätet. Där ligger Jet-Boil i botten.
I vissa test får dom den inte att koka över huvudtaget i stark vind. Msr Windburner är nästan opåverkad i samma vind, och Primus Lite kokar med något tidstillägg.
Dessutom är Primus Lite billigare i Sverige. Och brännaren känns mindre plastig.
Min åsikt är att Windburner är den mest tillförlitliga, därefter Primus Lite och sist Jet-Boil.
I USA är Jet-Boil billigare än Primus Lite dessutom finns den i nästan samtliga affärer.
Därför finns massor av Jet-Boil tester.
När man testat alla tre och windresistance har MSR varit smålast både i vindstilla och vind
Primus Lite och Jet-Boil har varit lika snåla i vindstilla. I vind har Jet-Boil varit dålig och primus ganska bra.

Alla tre är bra kök, men man får vindskydda Jet-Boil ordentligt.
Och dom, speciellt Jet-Boil är bara till för att koka vatten, ingen riktig matlagning.

Överväg även Primus gryta med värmeflänsar. De går lika snålt som de hopbygsa köken. Du har stort urval av brännare att välja mellan och det är lättare att lyfta av grytan när det kokar.

/John
 
Ingen kastrull följer med men jag är väldigt nöjd med hur min Soto Windmaster presterar i vind. Kör en titankastrull till.
 
MSR Windburner Duo.
Har inte ångrat mig en sekund.

Sommartid 8 dagar, vattenkokning för frukost m kaffe, lunch och middag (med kaffe) på en 230g tub.
 
Kanske någon kan svara på frågan i stället för att tuta på om andra köksalternativ?
De billigare alternativen är oftast tillverkade av MapleLeaf men under andra namn beroende på återförsäljaren.

Jag har använt ett sådant (biltemas) parallellt med JetBoil och andra lättviktskök under 10 års tid och de fungerar ungefär lika bra, kokar ditt vatten på hyfsad tid, vill helst vara vindskyddat och har tillbehör som kaffepress.
Jag tycker det är ganska bekvämt med de varianter som bondar och har ibland på utsatta platser hållit i eller hängt upp köket medan det kokar upp mitt vatten.
Vindskydd har man alltid tillgång till ändå, ryggsäck, sittunderlag, tält mm.
 
Noterar att du vill ha svar om vattenkokare som drivs av propan men väljer att skriva om något helt annat men samma användningsområde.

Jag har sedan några år tillbaka en s.k. kelly kettle. En veddriven vattenkokare med lite möjligheter att laga mat. Men herregud!! Ved!? I Svenska fjällen, världens extremaste miljö™, då dör man juuuu!!! Nä, har haft med den i fjällen som enda kokapparat även i högfjällsmiljö och i princip alltid hittat nåt att elda. En gång gjorde jag inte det men eftersom jag inte är kliniskt dum i huvudet hade jag några nävar pinnar i ryggan och så gick ändå, trots brist på grejer på plats.

Det finns lite tillbehör för att laga mat och det funkar om man inte ämnar att skaffa stjärnor i guide rouge. För hemtorkad torrskaffning, gröt, kokta ägg, pulversoppor etc funkar det fint. Om man vill vara lite gourmet kan man ta med ett riktigt kök.

Men det är mina två ören, ett lätt, funktionellt och klimatneutralt alternativ.
 
Senast ändrad:
Ännu lättare är en typ trangiakastrull med lock och tamoj samt elda under och ha kastrullen på tre stenar. Nackdel är att kastrullen blir sotig och att eldstaden behöver städas undan lite så att man lämnar relativt lite spår efter sin måltid.

Vilken storlek och vikt har du på din Kelly kettle fyad? Mat till en eller flera personer?
Använder du annan kastrull än Kellys?

Thure
 
När jag är är ute ensam brukar jag ha med mig en toppmonterad brännare (Oftast FireMaple FMS-116T) och en lämplig gryta. Föredrar en gryta kring 1liter som ger flexibilitet både för att koka vatten och matlagning. Då jag även lagar mat i absiden vid dåligt väder undviker jag grytor med värmeväxel pga den ökade risken för kolmonoxidförgiftning.
En relativt sval kväll i somras testade jag lite olika alternativ för att se hur gasåtgången påverkades av olika brännare och grytor med eller utan värmeväxlare. Jag använde två olika grytor (Jula Kayoba Outdoor 1liter resp Optimus Terra Weekend HE) och två olika toppmonterade brännare (bredstrålande FMS-116T resp mer smalstrålande MSR MicroRocket) och kokade upp 0,5 liter kallt vatten. Jag använde inget vindskydd då vädret var relativt lugnt.
När jag vägde köket (gasbehållare med monterad brännare) före resp efter efter uppkoket kunde jag inte notera någon lägre gasåtgång för grytan med värmeväxlare mot den med plan botten. Resultatet var detsamma med båda brännarna, så min slutsats är att den ökade vikten av en värmeväxlad gryta är inget jag tjänar in pga mindre gasåtgång på en typisk tur kring en dryg vecka.
 
Ännu lättare är en typ trangiakastrull med lock och tamoj samt elda under och ha kastrullen på tre stenar. Nackdel är att kastrullen blir sotig och att eldstaden behöver städas undan lite så att man lämnar relativt lite spår efter sin måltid.

Vilken storlek och vikt har du på din Kelly kettle fyad? Mat till en eller flera personer?
Använder du annan kastrull än Kellys?

Thure
Jag har den mellanstora för två personer och sen har jag den lilla när jag och hundarna är ute (de gillar inte varm mat och dryck). Använder mest de matburkarna från kelly kettle, de får plats inne i apparaten.

Jag tror inte du riktigt förstår hur jäkla effektiva kelly kettles är, vi har testat mot ett msr gaskök att koka upp samma mängd vätska och kelly kettlen vinner varje gång. Dessutom har den samma fördel som trangiat, det funkar bättre i vind. Det går inte att jämföra med en kaffevråk på stenar. Och sotet i ryggsäcken blir en ickefråga med en kelly kettle. De är helt enkelt sjukt bra. Man luktar såklart lite skogsbrand, det är väl enda nackdelen.

Jag är uppvuxen med trangia, har haft optimus multifuel och olika gaskök. Har också kört coleman och lite annat (man har ju hållt på med den här skiten i snart 40 år) och är det något som jag är riktigt glad över att man hittat så är det just kelly kettlen.

Idag kanske jag skulle köpt en Ghillie kettle, samma skit, annat namn då de är gjorda i UK. Kellyn görs inte i Irland längre tyvärr. Men nu har jag dem iaf, och gött nöjd med det.

Lägger till en länk till metarikonen Chris Yates och hur han gör te med en kelly kettle:
 
Senast ändrad:
Kelly kettle är förvånande extremt jättesnabb, inget snack om saken.
Kokar snabbare ju mer det blåser och är ganska okänslig för fuktigt eller blött bränsle.
Behövs väldigt lite bränsle.

Nackdelar:
De är skrymmande, då man inte kan packa saker i "kastrullen" och inte vill packa saker i "skorstenen".
Den går inte att äta ur så man behöver ha med sig något som löser det.
Relativt tung i sig, men ändå försvarbart då man slipper vikten från bränsle och gasflaskans tomvikt.
Fungerar dåligt att använda i tältet =)
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg